A magyar politika furcsa egy valami. Itt van például a derék, a sárdobálást tekintve túlmozgásos hölgy, volt szóvivő, aki feladatául kapta Karácsony mindenáron való besározását, és olyan lelkesen végzi a feladatot, mintha nem jutna el a tudatáig, hogy miket mond. Én azért lesütném a szemem, mikor a közös képviselő megbízásából és költségén azt mesélem nagy hangon a házban lakóknak, hogy a szomszéd veri a gyerekét, miközben nem is. Éreznék némi szégyent. Persze ez én vagyok, a mások meg mások. Ahogy köztudott.
Az, hogy a hölgy ilyen nyílt tekintettel, lobogó hittel és szent meggyőződéssel állítja, amiket állít, több dolgot jelenthet:
- Nem tudja, hogy ténylegesen mi a helyzet. Azt, hogy mit kell mondania, előző nap kapja meg egy cetlin (szóvivőként is így volt, nem véletlenül őt választották a feladatra).
- Mindenáron győzni akar, és szerinte a cél szentesíti az eszközt, ugyanis az a szent cél, hogy fideszes legyen a főpolgármester, minden eszközt engedélyez, bármi legyen is az. Fico-t például lelőtte egy nyomorult elmebeteg, és mi ugyan itt még nem tartunk, de a verbális gátlástalanság már-már félelmetes.
- Nem értelmileg, hanem érzelmileg kell meggyőznie a választókat, akik a hosszas magyarázatot úgysem értenék, azaz nem annyira a gondolkodók szavazatára épít, hanem sokkal inkább a hívőkére, azok meg elhiszik, amit mond, ha mellébeszélés, ha nem. Ráadásul boldogan.
Szentkirályi Alexandra (nem vagyok én olyan bugris, hogy Szalay-Bobrovniczkynét írjak, ahogy egyesek Gyurcsánynét) nem szeret sokat fecsegni. Szigorúan a lényegre koncentrál, nehogy a hallgatóság belezavarodjon. Így volt ez a múltkorában is, mikor kijelentette, hogy „szerintem rémálom mind a két ember”. Remélem, az olvasónak nem kellett azon sokat gondolkodni, kik is ezek a rémálmok.
Határozott, egyenes közlés, bár sajnálatos módon némi logikai bukfenc csak került bele, mert a hölgy fő mantrája szerint Karácsony nem is létezik, hiszen ő tulajdonképpen Gyurcsány, de hogy akkor a főpolgármester-jelölt asszony miért beszél két emberről, az rejtély. Vagy váratlan agybicsaklás. Esetleg szokott agybicsaklás. Lehet választani.
Magam is írtam már arról, hogy főpolgármester-jelölt asszony kijelentette:
„A Klímaügynökség új vezetője (Ámon Ada), Karácsony Gergely régi barátja azt mondta egy interjúban, hogy azon dolgozik, hogy a 10 évnél idősebb autókat kitiltsák a városból.
Karácsony kontrázott:
- … sem én, sem egyetlenegy kollégám nem mondott ehhez hasonlót…”
Szentkirályi rekontra; idézet egy Ámon Ada interjúból:
Riporter:
- Az átlagautó biztos, hogy 10 év fölött van. Ezzel önök nem tudnak mit csinálni egy főosztályon.
Ámon Ada:
- Kijelölünk zero emission zónákat, vagy alacsony kibocsátási zónákat. Dolgozunk egyébként ilyesmin is a BKK-val… Ezt a kérdést úgy fogjuk kezelni… hogyha folyamatosan… az autós közlekedésnek a terepét a területét szűkítjük, illetve drágítjuk.
A fenti szövegekben három ponttal jelöltem a FIDESZ propaganda osztály általi vágásokat, azaz ezek környezetükből kiragadott szövegrészek. Nekem lesülne a képemről a bőr, ha valakit hazudozással vádolnék, és az általam(!) összevágott szöveggel igazolnám az állításomat. Úri népek társaságában ilyen nincs, vagy a teljes szöveget közreadják, vagy semmit, na de hol van arrafelé úri társaság, tessen mondani? Úgy gondolom, azért mi legyünk úriemberek, és tételezzük fel, hogy a fideszék által beidézett szöveg szó szerint úgy értelmezhető, ahogy van, nincs benne semmi félrevezetés. Vizsgáljuk meg így, hogy mit jelent.
- Az interjúban a riporter nem kérdez, hanem állít. Mivel a szöveg előtte hiányzik, ebből nem tudjuk, hogy mi a téma, de IQ 85,3 fölött mindenki rájön, hogy a környezetszennyezésről lehet szó, amely egy városban kardinális kérdés, lévén, hogy a szűk helyeken zajló nagy forgalom miatt magas kipufogógáz koncentráció sok betegségnek és sok, a vártnál korábbi halálnak az okozója.
- Normál városokban sokat tesznek azért, hogy a koncentráció csökkenjen. Ámon Ada teljes szövege erről szól. Szentkirályi a törekvést őrületnek nevezi, azaz neki fontosabb, hogy mindenhová bármikor bármilyen autóval lehessen menni, minthogy kevesebben legyenek betegek, és kevesebben haljanak meg.
- A konkrétumokat illetően: a riporter beszél 10 évesnél öregebb autókról, Ámon Ada nem, és a város szó egyetlenegyszer sem hangzik el, magyarán Szentkirályi vádjából („Karácsony Gergely régi barátja azt mondta egy interjúban, hogy azon dolgozik, hogy a 10 évnél idősebb autókat kitiltsák a városból.”) csak ez a kettő hazugság, a 10 évnél idősebb autó, meg a város. Hogy Ámon Ada dolgozik a környezetszennyezés csökkentésén, az viszont stimmel. Merthogy az a dolga.
- A Low Emission Zone meg a Zero Emission Zone régóta ismert lehetősége a városvezetéseknek arra, hogy a fokozottan szennyezett helyeken csökkentsék a környezetterhelést. A londoniról (https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone) például ez tudható:
„The Low Emission Zone (LEZ) operates to encourage the most polluting heavy diesel vehicles driving in London to become cleaner”, azaz az angolul nem tudók érdekében: „Az alacsony kibocsátású zóna (LEZ) azért működik, hogy a Londonban közlekedő, leginkább szennyező nehéz dízeljárműveket arra ösztönözze, hogy tisztábbakká váljanak.” Ha az adott jármű megfelel az alacsony károsanyag-kibocsátású zóna (LEZ) szabványainak, nem kell fizetnie a díjat, így elérhető, hogy a szállító cégek vagy fizetnek, vagy nem hajtanak be a zónába (valószínűleg egyik sem tetszik nekik), vagy kicserélik/feljavítják a járműveiket olyanra, amelyik után nem kell fizetni a díjat.
- Mint azt Ámon Ada mondotta volt, a BKK-val dolgoznak ilyeneken. Számomra igencsak meglepő, hogy vádjai alapján Szentkirályi nem ismeri sem a LEZ, sem az ULEZ célját és jelentőségét, valamint azzal sincs tisztában, hogy a BKK nem kompetens sem a 10 évnél idősebb, sem a 10 évnél fiatalabb járművek közlekedtetésében. A buszok esetében viszont annál inkább, azaz a Ámon Adának a BKK-val való munkája valószínűleg azt célozza, hogy a nagy szennyezőanyag terhelésű városrészekben leginkább alacsony emissziójú, sőt lehetőleg elektromos buszok járjanak. Hogy a 10 évnél idősebb autót a főpolgármester-jelölt asszonynak hogyan sikerült idekevernie, az sajnos nagyon szomorú előjel arra nézvést, hogy mit fog csinálni, ha véletlenül főpolgármester lesz.
- – „Ezt a kérdést úgy fogjuk kezelni… hogyha folyamatosan… az autós közlekedésnek a terepét a területét szűkítjük, illetve drágítjuk.” – mondja még Ámon Ada, ami Szentkirályi nagyhangú kijelentése szerint a hazugság fokozása. Érdekes módon ebben sincs szó az autók életkoráról meg a városból való kitiltásról, hanem csak területszűkítésről és drágításról. A területszűkítésre eklatáns példa a Lánchíd, ami egy helyes lépés a városvezetés részéről, az pedig, hogy előbb-utóbb egyes belső városrészekben lesz behajtási díj a nagy szennyezőknek, senki előtt nem titok, és ha a Városháza a bevezetését a tömegközlekedés fejlesztésével együtt csinálja, nagyon is üdvözlendő dolog. Hogy ez hogyan jelenti „a hazugság fokozását” azt a jelölttől kell megkérdezni.
Végigtekintve a fentieken szomorúan kell megállapítanunk, hogy a főpolgármesteri versenybe fideszék egy szegény dilettánst is beneveztek, aki láthatóan a FIDESZ propagandaosztály szóvivője, mert nagyon hangosan, majdhogynem kiabálva hirdeti az osztály által összeirkált marhaságokat. A mi egyetlen szerencsénk, hogy neki van a legkevesebb esélye nyerni. Azt hiszem, neki is.
Ahogy a régi sláger mondja:
„Legyen esze, mérsékelje magááát, Ez a buta vérmérséklet megááárt.”