Kezdőlap Címkék Politikai reklám

Címke: politikai reklám

A Klubrádióban sem lesz választási reklám

Lényegében megerősítette a Független Hírügynökség értesülését a Klubrádió vezetője, hogy a csatorna nem fog választási hirdetéseket közölni. Idén, meglepetésre, az RTL Klub sorompóba állt, a TV2 viszont elzárkózik a reklámok közlésétől.

„Nem vágyaik netovábbja” – ezzel reagált a Független Hírügynökség kérdésére Arató András, a Klubrádió vezérigazgatója. Vagyis az, hogy ingyen közöljenek választási hirdetéseket a kampány idején. Arató szerint ez piaci termék, amiért azonban nem kérhetnek pénzt. Ezt a szabályt 2013-ban a Fidesz saját maga érdekében vezette be – mondta Arató, hozzátéve: 2010-ben még jelentős bevételük volt a kampányhirdetésekből. Formális döntést valószínűleg nem hoznak, amely párt megkeresi őket, annak válaszolni fognak.

Eddig két nagy médium közölte, hogy beszáll a reklámok közlésébe:

az RTL Klub és az ATV.

A HírTV és a TV2 csoport viszont elutasította a lehetőséget. (Az RTL online felületén emellett pénz ellenében is mód lesz hirdetni. Az ATV ugyancsak kinyitotta online felületét, ahogyan a zoom.hu is fogadja a reklámokat.)

Az RTL döntése meglepő volt, mert korábban a nagy kereskedelmi tévék egyaránt távol tartották a politikai hirdetéseket a képernyőről. Ezeket ugyanis a törvényes reklámidő terhére sugározhatják ingyen, ráadásul a nézők szemében – a tapasztalatok szerint – riasztó a tömény politika.

Az öt éve megváltozott szabály értelmében az országos állami csatornáknak (M1, Duna, Kossuth Rádió) kötelező a politikai reklámok közlése kampány idején, s azonos terjedelemben minden olyan párt számára, amely országos listát tud állítani. A kereskedelmi média szabadon dönthet, de ha igent mond, pénzt nem kérhet a szpotokért, s naponta háromszor kell leadniuk ezeket, mindösszesen 470 perc terjedelemben.

Figyelembe véve az országos médiaviszonyokat, az RTL Klub döntése azt jelenti, hogy az ellenzéki pártok kampánybeli megjelenése

lényeges felülreprezentáltságot tesz lehetővé

számukra a „normál” képernyős szereplés idejében és tartalmában egyaránt (a nyomtatott sajtóról már nem is beszélve). A TV2-ben és az állami csatornákon például, noha nem lesznek kampányvideók, a kormány Soros-reklámjai (tájékoztatásnak nevezve) folyamatosan futnak.

A médiumoknak február 17-ig kell bejelenteniük, ha kívánnak kampányhirdetéseket közölni.

Mulasztásos törvénysértésbe sodor a módosítás?

0

Önkormányzatok ezrei kerülhetnek mulasztásos törvénysértésbe amiatt, hogy nem lesznek képesek a törvénymódosítás által megköveteltek értelmében, az előírt határidőn belül helyi rendeletet alkotni.

Erre hívja fel a figyelmet az Együtt közleménye, amely emlékeztet arra, hogy a határidő – a szeptember 19-én az Országgyűlés Fideszes-KDNP-és többsége által elfogadott, a közterületi reklámpiacot „kinyíró”, a településkép védelméről szóló T/17312. számú törvény módosítása értelmében – október 1-je. Addig kell mindenütt helyi rendeletet alkotni a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról, valamint az elhelyezésükre vonatkozóan a településképi bejelentési eljárásról, illetve az ezeket a szabályokat együttesen tartalmazó településképről.

Az újabb módosítás  folyományaként tovább halad a közterületi reklámpiac átrendezése.

A jövőben ugyanis a közterületen reklám közzétételére kizárólag utcabútor használható; vagyis utasváró, kioszk, közművelődési célú hirdetőoszlop és információs vagy más célú berendezés, amely részben reklámnak nem minősülő információs cél vagy egyéb cél megvalósításával közérdeket is szolgál, azaz nem lehet rajta üzleti vagy politikai célú reklámot elhelyezni.

A módosítás még nem jelent meg a Magyar Közlönyben, s a települések csak a Miniszterelnökség Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárságáról kapott elektronikus levélben értesültek arról, hogy mi vár rájuk: öt munkanapon belül meg kell alkotni a fenti helyi rendelete(ke)t – írja az Együtt közleménye, amely emlékeztet arra, hogy

a Fidesznek nem lett volna meg a kétharmad, így – alkotmányellenesen – a sima feles jogszabályba, a településkép védelméről szóló törvénybe zsúfolta a plakátpiac szabályozását.

Ennek az is az ára, hogy az üzletek közterületre néző hirdetéseit, és szinte minden egyéb plakátolási lehetőséget, így az épületekre kihelyezett reklámokat is elpusztítja a kormány csak azért, hogy más ne kampányolhasson.

Ugyanis a magántulajdonú reklámhordozókra ugyanez vonatkozik.

Sőt, a kormányrendelet 2. számú melléklete egyértelműsíti, hogy reklám közzététele és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése nem megengedett sehol.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK