Kezdőlap Címkék Katasztrófa

Címke: katasztrófa

Mindenki higgadjon le, elviszik a szemetet!

0

„Minden olyan híresztelés, amely szerint sor kerülhet a lakosság bevonására, csak pánikkeltésre alkalmas álhír.” Ezt válaszolta a katasztrófavédelem arra az újságírói kérdésre, igaz-e, hogy a szemétkáosz megoldásába a lakosságot is bevonhatják.

Figyeljünk a megfogalmazás finomságaira: nem cáfolták az eredeti állítást, csupán azt mondták, ez a híresztelés csak pánikkeltésre alkalmas álhír. Az lett volna a cáfolat, ha illetékes hely azt írja: nem fogják a lakosságot bevonni a szemét elszállításába. Majd, el is magyarázza, hogy miért nem. Azért nem kell majd kukásnak állnunk, mert már megvannak a részletesen kidolgozott, szakemberek által készített és ily módon minden tekintetben működőképesnek bizonyuló tervek.

A katasztrófavédelem azonban nem ezt írta, hanem azt, hogy aki ilyet híresztel, az pánikot kelt.

Volt már ehhez hasonló, a szociális temetés ötlete 2013 májusában, amikor a kormány felismerte, hogy a temetés sok család számára elviselhetetlen költségeket jelent, s ezért úgy döntött, hogy jót tesz az emberekkel, ha ingyen adja, amiért idáig sok pénzt kaszált. Már akkor sem kellett volna arra gondolni, hogy a kormány velünk ásatja meg a saját a sírunkat. Pontosabban a rokonainkkal, családtagjainkkal, akik nyilván örömmel teszik ezt, más dolguk úgy sincs a világban.

Szóval, most sem kell pánikot kelteni, nem kell híresztelni, hogy lesz szociális szemétszállítás, amikor mindenki maga viszi el a szemetét. Tessék azt híresztelni, mert még ez is megtörténhet, hogy az állam illetékes vállalata azt teszi, amiért fizetik: elszállítja a szemetet.

A genovai Morandi-híd tragédiája

„Tíz éven belül össze fog dőlni a Morandi-híd ….. és emlékezni fogunk azok nevére, akik „nem”-et mondtak” (az elkerülő útra) – idézik sokan Giovanni Calvini a genovai gyáriparosok (Confindustria) elnökét, aki 2012. decemberében az Il Secolo helyi lapban számolt be frusztrációiról, mivel szerinte a  genovai hatóságok szabotálják a reformokat és a befektetők által javasolt infrastruktúrális fejlesztéseket. Különösen egy projekt állt hozzá közel: a francia határ (Riviéra) felé a városon áthaladó Morandi-híd, ill. annak állapota. Calvini szerint elkerülő utat kell építeni a Morandi-híd forgalmának enyhítésére, amit Gronda-nak neveztek el.

A 1,1 kilométeres vasbeton hidat Riccardo Morandi olasz építőmérnök tervezte a 60-as években, de már akkor is sok kritikát kapott. Mivel hozzá szokatlanul sok betont használtak fel, és fedték be a vas (acél) kábeleket, amitől a korrodálás jeleit nem lehetett észrevenni. Diego Zoppi genovai építész az ANSA hírügynökséget emlékeztette, hogy „…Ötven évvel ezelőtt határtalan bizalom volt a vasbetonban. Úgy gondolták örökéletű. Arról megfeledkeztek, hogy az állandóan növekvő forgalomtól a vibráció egyre folyamatosabb lett, a cement megrepedezett és ezen keresztül levegő (és víz) került a szerkezetbe, ami elérte a belső fémszerkezetet, és ettől elkezdett oxidálódni…”

Kb. ez a tragédia műszaki háttere, amiről eddig is tudtak. A karbantartás mellett a felújítást és a „mentesítő”, elkerülő út megépítését hanyagolták, amibe a politika rendesen belejátszott. Jellemzően a jelenlegi populista kormány azonnal közölte, hogy a felelősöket megnevezik, és példásan megbüntetik. Persze ez sem lesz olyan egyszerű, mint első pillanatra látszik. A sors iróniája, vagy fintora, hogy Calvini nyolc évvel ezelőtti jóslatára (tíz éven belül összedől a híd) azon nyomban válaszolt egy helyi honatya, tanácstag („önkormányzati képviselő”) bizonyos Paolo Putti, aki egyúttal az „Öt Csillag” nevű „bohócpárt” helyi vezetője. 2012-ben ezt válaszolta Calvininek: „..Ez a híd 10 év múlva is állni fog, és az emberek azon fognak csodálkozni, hogy miért költöttünk 5 milliárd eurót egy kerülőútra. Ez a híd 100 év múlva is itt lesz. Ezrek ellenzik az elkerülő utat, ezért mi vagyunk az erősek, Calvini és társai, pedig gyengék…”

A genovai M5S (Öt Csillag Mozgalom) következetesen ellenezte a Gronda elkerülő megépítését, mivel az szerintük hasztalan, káros és szükségtelen. 2013 áprilisában a párt „No Gronda” bizottsága a web-oldalukon egy közleményt tett közzé, miszerint „a Morandi-híd összedőlése egy mese, „favolette”. Érdekes, ez a közlemény kedd óta nem található a párt hivatalos web-oldalán.

Nem mellesleg az olasz kormány infrastruktúráért felelős minisztere, Toninelli, az Ötcsillag Mozgalom képviselője.

A jelenlegi kormány 12 százalékkal kevesebbet költött útkarbantartásra az idei év első öt hónapjában, mint az előző kormányok. Ehhez tudni kell, hogy az olasz útépítés szintje az egyik legalacsonyabb egész Európában, és a probléma sokkal régebbi, mint a jelenlegi kormány teljesítménye.

2017 végére körülbelül 5000 kilométer vidéki utat zártak le, vagy vált használhatatlanná – a Corriere Della Sera szerint, és az ország úthálózatának több, mint a felén sebességkorlátozást kellett bevezetni az útfelület rossz állapota, veszélyessége miatt. Sok helyütt nem tudták lezárni a veszélyes útszakaszokat, vagy sebességkorlátozást bevezetni, mert nincs pénz az útjelző táblákra!

A Morandi-híd beszakadása után Toninelli miniszter felszólította a karbantartásért felelős magáncég, az Autostrade per L’Italia, vezetőségét, hogy mondjanak le, ellenkező esetben megbírságolja a vállalatot és megvonja a működési engedélyüket. Mire a vállalat igazgatója Stefano Marigliani azt válaszolta, hogy mindent az állammal kötött szerződés szerint csináltak, sőt , épp a beszakadás előtt végezték az előírt, kötelező munkát, ahogy azt addig is rendszeresen tették.

Az euroszkeptikus belügyminiszter, Matteo Salvini, messzebbre mutat, szerinte az EU akadályozza az olaszokat, hogy többet költsenek az utakra, azok biztonságára.  Ebben van némi igazság, annak ellenére, hogy a Gronda elkerülő út finanszírozást több évi vita után csak néhány hónapja fogadták el.

Való igaz, az EU az euróövezet országaiban megszigorította a költekezést azzal, hogy stabilitási programot kell kidolgozni, mely összhangba hozza a költekezést a költségvetéssel. Az euró-zóna válsága óta fennálló szabályozás alapján, idén májusban az Európa Bizottság (az EU kormánya) elfogadta az olasz reform programot azzal, hogy 2018-ban az állami kiadásokat csökkenteni kell, legalább a GDP 0.2 százalékával.

Ezzel egy időben az EU több infrastrukturális kiadást javasolt (és nem kevesebbet!).

A Corrieere Della Serra egyik elemzése szerint az EU-nak lehet felróni az extra-nehéz és nagyméretű kamionok megjelenését az olasz utakon. Ennek oka, pl. a diesel olaj árának növekedése, valamint az az EU szabály (törvény), mely korlátozza a kamionvezetők munkaidejét. Következmény: a kis olasz szállítmányozási cégek kiszorultak a piacról a nagy és nehéz nemzetközi vállalatok kamionjai miatt. Ráadásul ezeket a baromi nagy kamionokat lengyelek vezetik, akiknek a fizetése az olasz bérek egyharmada.  Ezért (sokak szerint) a helyi hatóságoknak meg kellett volna tiltaniuk ezeknek a kamionoknak az olasz utakon való megjelenését.

A Morandi-híd tragédiáját az időjárás, a fizika és a kémia törvényei, valamint az évtizedes hibák, ill. azok elnézése okozta.

Stephen Elekes

 

Titanic túra 130 ezer dollárért

0

Az Oceangate amerikai társaság toboroz dúsgazdag turistákat a nagy hajóroncs megtekintésére. Az árat pedig úgy kalkulálták ki, hogy számításaik szerint ennyibe került annak idején egy első osztályú hajójegy, ha figyelembe vesszük az inflációt.

A Titanic 2012. április 14-ről 15-re virradóra süllyedt el. Összesen 1523 utas veszett a hullámsírba. Nagy-Britanniából indult Amerikába, amikor jéghegynek ütközött és elsüllyedt. A nők és a gyerekek többsége megmenekült, a férfiak többsége odaveszett.

A hajóroncs a tenger mélyén egyre rosszabb állapotban van: eszi a rozsda és pusztítják a baktériumok.

A BBC szerint lehet, hogy húsz év múlva nem marad belőle semmilyen látnivaló.

Aki nem sajnálja e különös kalandra a 130 ezer dollárt, egy hetet tölthet egy kutatóhajón, melyen szakértők elemzik újra a katasztrófa körülményeit. Ezt követően le lehet merülni a mélységbe.

A társaság tulajdonában van az egyetlen olyan magán-tengeralattjáró, mely képes négyezer méter mélységbe is lemerülni.

A turisták 6-9 órát tölthetnek a mélyben.

Egyidőben öten férnek be a mini tengeralattjáróba, mely a Cyclops 2 nevet viseli. A túra Kanadából indul: Saint Jean de Terre Neuve kikötőjéből.

Összeomlott egy ház Mumbaiban

0

Két napi heves esőzést követően összeomlott egy többemeletes épület csütörtökön India gazdasági fővárosában, Mumbaiban. Több mint 30 ember rekedhetett a romok alatt, legalább négyen meghaltak.

A helyszínre érkező egységeknek eddig 13 túlélőt sikerült kiszabadítaniuk az épület romjai alól – mondta egy rendőrségi tisztségviselő.

A szűk utcákból és összezsúfolt régi házakból álló Dongri körzetben található épületben kilenc család élt.

A hatóságok szerint az esővíz moshatta alá a házat.

„Tizenkét tűzoltóautót küldtünk a helyszínre, és mentőautók várják, hogy elszállíthassák a sérülteket a kórházba”  – tette hozzá egy tűzoltósági tisztségviselő.

Az előző hónapban 17-en vesztették életüket, amikor leomlott egy négyemeletes épület Mumbai egyik keleti külvárosában.

A monszun idején gyakoriak a hasonló szerencsétlenségek Indiában. Mumbaiban a héten tíz halálos áldozatot követelt a viharos időjárás, amely szinte teljesen megbénította a város életét.

Texas: nagy a baj

0

Az amerikai meteorológiai szolgálat szerint „példa nélküli” a természeti katasztrófa Texasban. Az esőzések erősödnek, s egyre fenyegetőbb az árvíz. Az iskolák zárva, miként a houstoni repülőtér is. Az olajfúrók sem üzemelnek. Sok helyen nincs áramszolgáltatás, sok a kiürítés Harvey hurrikán nyomán.

Vasárnap éjjel – magyar idő szerint hajnalban – tovább erősödött az esőzés, több mint ezer embert mentettek ki az otthonából, többek között Houstonban is. Meteorológusok előrejelzései szerint az esőzések várhatóan még erősödnek is, és a viharzóna egészen szerdáig tombol Texasban. Szombaton és vasárnap mintegy 75-80 centiméternyi csapadék hullott, elsősorban Houstonra – írja az MTI.

Az Egyesült Államok negyedik legnagyobb városának számító Houston utcáin vasárnap estére mellkasig-vállig ért a víz, és bár a vihar  délután mintegy 150 kilométernyire északra vonult, körívet leírva lassan visszatért a város fölé.

Greg Abbott kormányzó bejelentette, hogy a Nemzeti Gárda további 3000 tagját vetették be, s az állam 62 megyéjét nyilvánították katasztrófa sújtotta területnek. Az államban háromszázezer embernél nincs áramszolgáltatás. Az esőzés mellett – annak következtében is – megállíthatatlanul és gyorsan áradnak a folyók Texas déli és keleti vidékein.

Lezárták a Mexikói-öbölben lévő olajfúró-tornyokat és az olajfinomítókat is,

s eddig 250 utat és országutat kellett lezárni. A houstoni George Bush nemzetközi repülőtéren – az előrejelzésekkel ellentétben – hétfőn mégsem indul meg a forgalom, vasárnap esti jelentés szerint a légikikötő meghatározatlan ideig zárva marad.

Donald Trump elnök kedden utazik a térségbe.

 

Több száz hektáron ég a Hortobágyi Nemzeti Park

0

Felszálltak a Magyar Honvédség helikopterei péntek hajnalban, hogy részt vegyenek a Hortobágyon, Nagyiván térségében keletkezett tűz .

A szolnoki helikopterbázis két Mi-17-es helikoptere egyszerre csaknem 3000 liter vizet tud meríteni és emelni. A katasztrófavédelem munkáját a helikopterek személyzetén és a repülésvezetőn kívül a helyszínen repülőműszakiak segítik.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője péntek hajnalban közölte, hogy több száz hektáron ég a Hortobágyi Nemzeti Park Nagyiván település közelében. A csütörtök délelőtt keletkezett tűz oltásán egész éjjel dolgoztak a tűzoltók. Mukics Dániel elmondta, hogy az aljnövényzet kapott lángra, azóta mintegy 600 hektárnyi növényzet már leégett a nádas, füves területen, és több mint ezer hektár van veszélyben. Lakott területet azonban nem veszélyeztet a tűz.

Fühü/MTI

Tűz a moszkvai Könyvpalotában

0

A 26 emeletes épület a Novij Arbaton áll 1968 óta. Most rekonstrukció folyik, ezért senki sem lakik a Moszkva belvárosában található épületben.

A katasztrófavédelmi minisztérium szerint a tűzoltók sikeresen megbirkóztak a lángokkal. Személyi sérülés a hírek szerint nem történt.

A látványos tűz kétszáz négyzetméteren pusztított.

Az épületben 29 ezer négyzetméter lakóterület van, így a legnagyobb részt a tűzoltóknak sikerült megmenteniük. A fekete füstöt Moszkva felett messziről látni lehetett annál is inkább, mert a 26 emeletes könyv palota az orosz főváros egyik szimbólumává vált. Akkoriban ugyanis a vezetés meg akarta mutatni, hogy képes olyan magas épületeket konstruálni, mint az amerikaiak. Nyikita Hruscsov nem sokkal korábban még azt ígérte: utolérjük Amerikát! Aztán a nagy Szovjetunió bukott meg.

Moszkva egyik szovjet korból itt maradt szimbólumát most korszerűsítik, hogy megfeleljen a huszonegyedik század követelményeinek. A tűz a hírek szerint nem késlelteti jelentősen a rekonstrukciót.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!