Brüsszelben tárgyalt a kínai kereskedelmi miniszter, aki nem ért el eredményt, de új ajánlatra kapott lehetőséget. A különadó mértéke elsősorban a óriási kínai piac további nyitottságától függ az európai gyártók előtt.
Az Európai Unió Kína prémium piaca, ezért az elektromos autókra kivetett külön vámok megnehezítik az értékesítést annál is inkább, mert ezek az autók különben is drágák a benzines vagy dízel járművekhez képest. Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter hosszasan tárgyalt az uniós kereskedelmi biztossal, Valdis Dombrovskis-szal. Az Európai Unió azzal vádolja Kínát, hogy kormánya jelentős összegekkel támogatja az elektromos járművek exportját, és ezért olcsóbbak a kínai elektromos autók Európában mint amelyeket a hazai ipar állít elő. A kínaiak arra hivatkoznak, hogy náluk jobb a technológia és alacsonyabb a munkabér, ezért olcsóbbak az autók. Az Európai Unió autós piaca fontos Kínának, de Pekingben azt hangsúlyozzák, hogy a kínai autós piac már nagyobb mint az európai. Ráadásul sok európai autógyár kedvező feltételek mellett működhet Kínában, ahol például a Volkswagen már az ötvenes évek vége óta gyárt autókat. Ezért mindkét fél kompromisszumra törekszik:
”Mindkét fél fokozza erőfeszítéseit, hogy megoldást találjon a problémára, méghozzá olyat, amely megfelel a világkereskedelmi szervezet előírásainak is”
– írja a közös közlemény.
Németország ellenzi a leginkább a különadót a kínai elektromos járművekre, mert érdekeltsége túlságosan is nagy a kínai kereskedelemben. Az uniós döntéshez többség kell: 15 tagállam szavazata, méghozzá olyan tagállamoké, melyek összlakossága meghaladja az uniós népesség 65%-át.
Az Európai Unió mindenképp el akarja kerülni a kereskedelmi háborút Kínával. Teresa Ribera asszony, aki az új brüsszeli bizottság második legfontosabb személyisége lesz Ursula von der Leyen után erről így beszélt a londoni Financial Times tudósítójának:
”fontos, hogy elkerüljük az összecsapást Kínával, és hogy ebből ne alakuljon ki kereskedelmi háború.”
China Daily: Európa Kínára támaszkodva őrizhetné meg autonómiáját az USA-val szemben
A pekingi lap arra mutat rá, hogy az Egyesült Államok olyan gazdasági együttműködést akar Európával, melyben a gyengébb partner csak alárendelt szerepet játszhat. Jelenleg Kína a legfontosabb kereskedelmi partnere az Európai Uniónak, és Pekingben azt szeretnék, ha ez így is maradna. Közben azonban az Egyesült Államok arra ösztönzi az Európai Uniót, hogy lazítson kapcsolatain Kínával, amely Oroszországot támogatja az ukrajnai háborúban. Pekingben hangsúlyozzák, hogy csakis a polgári kereskedelmet növelik Oroszországba, a fegyverszállításokat nem, de ebben Washingtonban kételkednek. Az mindenesetre tény, hogy az Oroszországból kivonuló nyugati cégek helyét jórészt a kínaiak foglalják el. A jüan mind nagyobb szerepet játszik a két állam kereskedelmében. Pekingben elsősorban Washingtonra figyelnek, mert az Egyesült Államokkal együtt szeretnék irányítani a világgazdaságot. Ezt Washingtonban mind a demokraták mind a republikánusok elutasítják, ezért Pekingben most arra törekszenek, hogy megakadályozzák a két világhatalom gazdaságának szétválasztását – decoupling, amely pedig mind Trump mind Kamala Harris programjában szerepel.