Egy ismert fizikai, áramlástani jelenség, a Bernoulli-törvény is magyarázatot adhat a szerdai hajótragédiára. Eszerint a turistahajó azért fordult a hatalmas szállodahajó elé, mert a Bernoulli-törvény alapján a kettejük súlya közötti különbség alapján a víz odarántotta.
A rendőrség videófelvétel alapján megállapította, hogy a Hableány és a Viking Sigyn egymással párhuzamosan felfelé haladt a Dunán, majd a Margit híd pesti pilonjánál a turistahajó hirtelen balra fordulva a szállodahajó elé került, amely maga alá gyűrte őt. A kis vízijármű oldalra fordult és hét másodperc alatt elsüllyedt.
Teljesen érthetetlennek tűnik, hogy a – hírek szerint sok évtizedes rutinú – hajóskapitány
miért manőverez váratlanul egy másik hajó elé.
Egy fizikus a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy talán a Bernoulli-törvény a magyarázat (anélkül, hogy a vizsgálat eredményét bárki megelőlegezné).
A 18. században élt holland-svájci fizikus, Daniel Bernoulli írta le először, hogy
víz vagy levegő áramlásakor a sebesség növekedésével arányosan a nyomás csökken.
Lényegében ez a törvényszerűség tartja a levegőben a repülőgépeket azzal, hogy a szárnyak eltérő kiképzésű alsó és felső felületén eltérő sebességgel áramlik a levegő, ami szívó hatást gyakorolva emeli a testet. A törvény az áramló folyadék esetében is a sebesség és nyomás közötti kapcsolatot, másképpen megfogalmazva az energia megmaradását mutatja meg ebben a közegben.
A baleset során – ha igaz – sebességkülönbség volt a két hajó között, a Viking utolérte a Hableányt. A két hajó között több nagyságrendi tömeg-, vízkiszorítási különbség volt. Ennek következtében tehát a Bernoulli-törvény alapján a tempókülönbséggel arányos nyomáskülönbség keletkezett a két hajó között. Mivel azonban az ilyen úszó szálloda hatalmas tömege miatt lényegében megmozdíthatatlan, valóságos
szippantóerő léphetett fel, ami a Viking elé rántotta a sokkal kisebb városnéző hajót.
Ezután pedig elkerülhetetlen volt a tragédia.
A Bernoulli-jelenséget szemlélteti az ábra.
Az első rajzon az egymástól 1-1,5 cm távolságban függő pingpong-labdák közé fújva egy csövön keresztül (úgy, hogy a légáram a labdákat nem éri) a labdák egymás felé lendülve összeütköznek. Itt azonos tömegű testek együtt mozdulnak egymás felé. A baleset során nagyon eltérő tömegű hajótestek közt léphetett fel az áramlási jelenség. (A második rajzon a láng a törvénynek megfelelően a befújt levegő felé hajlik, nem pedig elfelé.)
Közrejátszhatott a helyzet kialakulásában az is, hogy a rengeteg eső miatt megnőtt a Duna vizének mennyisége, a mért vízhozam a szokásos érték duplája jelenleg.
A Hableányon 35-en utaztak: 33 dél-koreai turista és két fős személyzet. Eddig hét halottat találtak, 21-et eltűntként keresnek, de kevéssé valószínű, hogy közülük bárki túlélte a balesetet.
A Hableányt üzemeltető Panorama Deck Kft. közleményben tudatta, hogy – a hírekkel ellentétben – a hajó fedélzetén a teljes befogadóképesség – vagyis 60 fő – számára
megfelelő mennyiségű mentőfelszerelés volt.
Mint írták, a hajó 27 méter hosszú, 150 lóerős motorral felszerelt, rendszeresen karbantartott járműve a Panorama Deck flottájának 2003 óta. Érvényes engedéllyel rendelkezik 2020. október 31-ig. A tapasztalt, 58 éves hajóvezető és az 53 éves matróz kifogástalanul végezte a munkáját, mióta a társaság alkalmazásában állt.
A baleset okainak feltárásában a vállalat a hatóságokkal mindenben együttműködik, és azonnal felállított egy belső vizsgálóbizottságot a körülmények feltárására. A cég a balesetben érintett utasok és legénység számára azonnali pénzügyi segítséget ajánl fel.