127 év után búcsúzik az Anchor Brewery, mely San Franciscoban készítette kézműves sörét, de nem bírt a konkurenciával.
“2016 óta csökkennek az eladásaink, és ezért nem tudtunk megfelelni a gazdasági kihívásoknak” – írja búcsú közleményében az Egyesült Államok legrégebbi kézműves sörfőzdéje. A CNN gazdasági rovata ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy a fogyasztói szokások sokban megváltoztak, és a Covid pandémia megviselte a szállítói láncokat is, ezért sok kézműves sörfőzde ment csődbe az elmúlt években az Egyesült Államokban.
Az Anchor Brewery San Franciscóban már a pandémia előtt is gondokkal küzdött, ezért eladták a japán sörfőző óriásnak, a Sapporonak. A japánok jöttek, láttak és vesztettek San Franciscóban. Az amerikai sörfőzde szerint “a japánok nem értették meg, hogy az Egyesült Államokban más az ízlés, mások a sörözési szokások.”
2021-ben a japánok újratervezték az egész Anchor Brewery brandet, de ez nem jött be, mert az új variáns túlságosan is messze esett a régitől.
Ezért rákényszerült a zárásra az Egyesült Államok legrégebbi kézműves sörfőzdéje:
”Nagyon nehéz döntés volt ez számunkra. Hónapokig töprengtünk rajta, de végülis nem találtunk más megoldást”
– jelentette be a döntést a cég szóvivője. Sam Singer azzal indokolta a sörfőzde bezárását, hogy “az infláció különösen magas volt San Francisco környékén, ahol nagyon kiélezett a piaci verseny, ezért nem tehettünk mást.”
Mi lesz a sörfőzde 61 munkatársával?
Mind megkapták a felmondást hatvan napos határidővel. A cég segíti őket az átmeneti időszakban amíg új munkahelyet találnak. Ezenkívül mindenki megkapja a neki járó végkielégítést.
A sörfőzde már a múlt hónapban megszüntette az országos eladást, és kizárólag Kalifornia területén forgalmazta a söröket. Bejelentették azt is, hogy a jövőben nem készítik már a sörfőzde legismertebb italát, a Christmas Ale-t, melyet ötven éven keresztül árultak szerte az Egyesült Államokban. Akkor még abban bíztak, hogy ennek a neves, de már nem igazán kelendő sörnek a leállításával egyensúlyba tudják hozni a céget, de tévedtek.
“A kiadásaink továbbra is nagyobbak maradtak mint a bevételeink”
– magyarázta a szomorú helyzetet a szóvivő.
Mit tettek a japánok? A Sapporo már egy éve árulta a 127 éves működő sörfőzdét, de nem akadt olyan vevőre, aki neki megfelelt volna. A sörfőzde munkatársai még nem adták fel végképp a reményt: “ a felszámolási eljárás során még jelentkezhet valaki, aki úgy dönt, hogy folytatja a sörfőzést az Anchor Brewery-ben” – reménykedik a szóvivő.
A baj az, hogy amióta a Sapporo átvette a sörfőzdét San Franciscóban, az minden évben veszteséges volt – kivéve 2021-et.
Az egész kézműves sörfőzde iparág gyenge eredményeket produkál az elmúlt években az Egyesült Államokban.
“Szomorú nap ez az USA sörfőző történelmében” – mondja az országos sörfőző szövetség lapjának főszerkesztője. Harry Schumacher a CNN tudósítójának elmondta: “a kézműves sörök eladása az Egyesült Államokban egy év alatt 4%-kal csökkent.”
Az egész ágazat bajban van: ”ellenszélben kell boldogulnia a kézműves sör cégeknek, de tulajdonképp mindenkinek a söriparban, mert az alumínium vámot emelték, ez pedig csapás a dobozos sörökre. A másik oka az ágazat gyengélkedésének az, hogy a likőrök és a whiskyk előállítói adókedvezményt harcoltak ki maguknak, ezért a söriparban mindenki nagy kihívás elé került“ – nyilatkozta a CNN gazdasági rovatának Brian Crawford, a Beer Institute igazgatója.