A sikeres üzlethez elengedhetetlen, hogy alaposan ismerjük a bérszámfejtés minden apró részletét, a különféle jogszabályokat és a folyamatokat.
A munkavállalóknak mindig pontosan meg kell kapniuk a fizetésüket és az adókat is időben meg kell fizetni. Egy optimális bérstruktúrával menedzselni lehet a munkaadó és a munkavállaló közötti jogviszonyt. A bérszámfejtéssel kapcsolatban közel 50 jogszabálynak kell megfelelni, így ez biztosan szakembert kíván.
Miért fontos a hozzáértés?
Mivel időben és pontosan ki kell fizetni a béreket, ezért a bérszámfejtéssel foglalkozóknak időben és jól fel kell ismerniük a jogszabályi összefüggéseket. Sok esetben érzelmi kihívásokkal is szembesülhetnek és ehhez megfelelő készségek kellenek.
Milyen bérszámfejtési szolgáltatásokkal találkozhatunk?
- A jövedelmek és azok adminisztrációja. A teljes munkavállalói állomány pontos bérszámfejtése és a munkaügyi nyilvántartások naprakész vezetése. Ezen a weboldalon bővebben is kitérnek erre.
- Az atipikus foglalkoztatási formákkal összefüggő különleges feladatok elvégzése. Ez lehet távmunka, vagy a vezető foglalkozásúak bérének pontos számfejtése.
- A kifizetői feladatok menedzselése, amikor például megbízási alapú szerződésekről van szó, hiszen ebben az esetben személyi jövedelemadót, társadalombiztosítási járulékot és egyéb adónemeket is figyelembe kell venni.
- A legtöbb vállalkozás TB kifizetőhely és ezek ügyintézése is szakértelmet kíván. Vezetni kell a nyilvántartásokat, meg kell állapítani az egészségbiztosítási ellátások összegét és természetesen az ezzel kapcsolatos adatbenyújtási kötelezettségről sem szabad megfeledkezni.
- A bevallások és az adatszolgáltatás során szintén a jogszabályoknak meg kell felelni és el kell készíteni a különféle adó- és járulékbevallásokat, az ezekhez kapcsolódó utalási fájlokat.
- Minden vállalatnak szüksége van egy főkönyvelőre, aki biztosítja a munkaadók pénzügyi nyilvántartásainak zökkenőmentes vezetését.
- Magyarországon a Cafeteria rendszer kapcsán is számos bérszámfejtési feladattal szembesülhetünk. Itt is meg kell felelni a jogszabályoknak hiszen a munkavállalói elégedettség is prioritást élvez.
- Sok esetben a munkavállalóknak munkáltatói jövedelemigazolásokra van szükségük egy-egy hivatalos ügyintézés kapcsán, amelyet szintén el kell készíteni. Ezeken túl természetesen még számos más feladat is hárul a szakemberekre.
Nézzünk meg pár gyakori hibát, amelyek elkerülhetők
- A munkavállalókat bér szempontjából helytelenül sorolják be. A munkaviszony típusát pontosan meg kell határozni és ehhez kell hozzárendelni a megfelelő bért. Ez nem csupán a munkavállalói elégedettséget érinti, hanem a vállalatnak is hatalmas plusz kiadást jelenthet, ha büntetést kell emiatt fizetnie.
- Adóbevallásokkal és az adólevonásokkal kapcsolatos hibák. Ilyen például az adóbevallás benyújtásának elmulasztása, a különféle mellékjövedelmek feltüntetésének hiánya, az adók kiszámításával kapcsolatos hibák. A NAV ezekben az esetekben jelentős büntetéseket is kiszabhat.
- A bérekhez, a túlórákhoz kapcsolódó túl- vagy alul kifizetések, azaz a bérszámfejtési eltérések csak költséges bérszámfejtési munkával javíthatók, amely plusz anyagi teher a vállalat számára.
- Hiányos munkavállalói adatok. Ezek sajnos a kifizetésekben és a különféle juttatásokban is eltéréseket okozhatnak, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy ki hány gyereket tart el, de a helytelen adóazonosító szám is hátráltatni fogja a helyes bérszámfejtés elvégzését.