A régi európai autó modellek fölött meghúzza a halálharangot Brüsszel kiberbiztonsági szabályzata. Július hetedikén lép életbe ez az új szabályzat az Európai Unióban – hívja fel jó előre a figyelmet a német közszolgálati Deutsche Welle.
“A kiber biztonság az autó iparban nemzetbiztonsági kérdés“ – hangsúlyozza Moritz Schularick szakértő. Aki kifejtette, hogy “rengeteg értékes adathoz lehet ily módon hozzájutni különösen az elektromos járművek esetében.”
A szakértő a Handelsblattnak úgy nyilatkozott, hogy
“az elektromos autók négy keréken járó kémberendezések.”
Miért probléma ez? Mert a kamerák és mikrofonok által összegyűjtött adatok eljuthatnak a gyártó cégekhez, és ezek közül sok Kínában van.
“Akarjuk-e, hogy egy külföldi hatalom megfigyeljen minket az autóinkon keresztül?” – tette fel a költői kérdést, mely elsősorban Kínára van kihegyezve, de Németország piacán a másik nagy szereplő az elektromos autók piacán szintén külföldi: az amerikai Tesla. Az pedig köztudott, hogy a CIA annak idején lehallgatta Merkel kancellár telefonját is. Akkor Obama elnök bocsánatot kért, és megígérte: soha többet, de kevesen hisznek ennek a fogadkozásnak.
A digitalizált autók egyre nagyobb kihívást jelentenek
Automotive Cyber Security – kiber biztonság az autókban – ezzel a címmel tett közzé tanulmányt a német autóipari menedzsment központ – CAM.
“Egyre jobban növekszik a kiberbiztonsági kockázat az autóiparban annak következtében, hogy a szoftver mind nagyobb szerepet kap az autók működésében különösen az elektromos autók esetében. Fokozhatja a kockázatot a robot pilóta illetve az, hogy minden össze van kötve mindennel” – hangsúlyozza Stefan Bratzel, a tanulmány egyik szerzője. A CAM igazgatója emlékeztetett arra, hogy a Toyota 2022-ben kénytelen volt átmenetileg leállítani az autógyártást, mert egyik beszállítóját, a Continentalt kibertámadás érte. A rafinált kiber hekkerek értékes adatokat loptak el a cégtől, és ez befolyásolhatta a Toyota autók szoftverjeit is.
Az amerikai Teslat ugyanilyen hekkertámadás érte 2023 márciusában.
A szabályzat, melyet az ENSZ és az Európai Unió együtt dolgozott ki, ezeket a hekkertámadásokat akarja eleve lehetetlenné tenni. Hogyan? Úgy, hogy csak olyan autók gyártását engedélyezi, melyek megfelelő kibervédelemmel vannak ellátva. Ezért sok régebbi típustól kell érzékeny búcsút venni.
Mit jelent ez a Volkswagen esetében? Leáll az Up kompakt autó és a Transporter T6.1 kisteherautó gyártása. A Porsche nem árusítja a Macan, Boxter és Cayman modelleket az Európai Unión belül. Olyan országokban továbbra is kaphatók lesznek ezek a Porsche autók, ahol kevésbé szigorú a szabályozás.
“A leállás szükségszerű, mert túlságosan sokba kerülne a kibervédelem beépítése“
– mondta Thomas Schäfer Volkswagen brend menedzser a dpa hírügynökségnek.
“A Mercedes jól felkészült a váltásra, a szigorúbb kibervédelemre. Nekünk nem kell egyetlen autónk gyártását sem leállítanunk, mert minden autónk megfelel a magasabb kívánalmaknak a kibervédelemben”- nyilatkozta a Deutsche Wellenek Juliane Weckenmann szóvivő.
“Amikor a 2025-ös új modelleket bejelentjük, akkor már mi is készen állunk a változásra”
– mondja a Volkswagen szóvivője.
“Ez a gyakorlatban nagytakarítást jelent az autóiparban” – hangsúlyozza a tanulmány egyik szerzője, Stefan Bratzel. Az amerikai Cisco is részt vett a kibervédelmi tanulmány összeállításában. A Cisco ezzel a mondattal zárja sorait: ”Csakis olyan autók őrizhetik meg a vásárlók bizalmát, amelyek megbízható járműveket állítanak elő minden szinten vagyis a kibervédelemben is.”