A vásárlók egyre inkább átállnak az internetre, ahol abszolút prioritást élveznek a hétköznapi fogyasztási cikkek. A vevők nagyon árérzékenyek lettek, mert az anyagi helyzetük meggyengült – ezeket a tanulságokat vonták le a nyitás utáni napokban a kiskereskedelem óriásai a CNN összeállítása szerint.
„Nagyon közelről kell figyelnünk a fogyasztói szokásokat! Minden korábbinál jobban ismernünk kell a szükségleteiket és a vágyaikat” – nyilatkozta a Procter and Gamble pénzügyi igazgatója a CNN-nek. Jon Moeller elmondta: egy héten háromszor minden reggel hétkor videó konferenciát tart a vezetőség, hogy egyeztessék a piaci megfigyeléseket.
Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója arról nyilatkozott, hogy a „főnökök túlóráznak azért, hogy megértsék a legújabb piaci trendeket.” A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszer és ital forgalmazó cége. Számukra nyilvánvaló, hogy ez a gazdasági krízis nem múlik el egyhamar. „Nem lesz gyors fellendülés, nagyon kemény negyedévünk lesz!” – mondja a Nestlé vezér. „Évekbe is beletelhet a változás” – teszi hozzá.
„Minden terméket, minden árat, minden piacot megvizsgálunk”- hangsúlyozza a Unilever főnökasszonya. „Nincs forgatókönyv! Borzasztóan rugalmasnak kell lennünk, hogy reagálni tudjunk a piacra!”
A házhoz szállítás király
A karantén korszakban még az idősebb generáció is megszokta az internet rendszeres használatát a vásárlásoknál – írja a McKinsey jelentése. Ez jórészt megmaradhat a jövőben is. „Az internet áttört” – hangsúlyozza a Nestlé vezérigazgatója. Az persze nem valószínű, hogy tartósan meg is marad ezen a magas szinten, de az már egyértelműen látszik, hogy radikálisan megnövekszik az internet szerepe a kiskereskedelemben.
Felértékelődött az otthon
A nyitás után lassan visszatér az élet nemcsak a bevásárló központokba, de az éttermekbe és bárokba is. A CNN-nek nyilatkozó főnökök és szakértők úgy látják: az emberek nem sietnek majd megrohanni ezeket a helyeket! „Az emberek otthon maradnak és spórolnak ” – írja a McKinsey jelentés. Az otthon tartósan felértékelődött a vírus válság idején, és ez hosszú ideig tartó tendencia maradhat a nyitás után is – nem utolsó sorban amiatt, mert a gazdasági válság alaposan megcsappantotta az átlagpolgár vásárlási kedvét az Egyesült Államokban és Európában.