A japán kormány stabil együttműködést akar a Renault-val a nagyfőnök bukása után

0
888
wikimedia

Még legalább tíz napig előzetesben marad Japánban Carlos Ghosn, aki létrehozta a nagy francia-japán autó birodalmat. A bukott nagyságot számtalan pénzügyi szabálytalansággal – elsősorban adócsalással – gyanúsítják. A Nissan vezetése máris jelezte csökkenteni akarja a francia befolyást!

A Renault, a Nissan és a Mitsubishi részvényei mélyrepülésben vannak mióta Carlos Ghosn, az autós birodalom királya egy börtöncella kényelmét élvezi – számol be a párizsi Le Figaro gazdasági rovata. Hétfőn, a letartóztatás napján 8,4%-kal csökkent a Renault részvények értéke, kedden délig további 2,8%-kal. Tokióban sem jobb a helyzet: a Nissan részvények 5,45%-kal, a Mitsubishi részvények értéke 6,84%-kal csökkent. A libanoni származású Braziliában született sztármenedzser ugyanis egyszemélyben képviselte a három nagy autógyár egyesülésének programját.

Hatalmi harc várható a Renault és a Nissan között – erről már a Nikkei Asian Review  tudósít. Mindkét cégnél Carlos Ghosn hű tanítványai ülnek a kormány keréknél, de a francia és a japán üzleti kultúra nagyon különböző. Abban viszont megegyezik egymással, hogy nagyonis személyre szabott. Carlos Ghosn az első külföldi menedzser volt, aki csodát produkált abban a japán gazdaságban, amely addig csakis a saját embereiben hitt.

Senki nem tudta úgy csökkenteni a költségeket ahogy azt Carlos Ghosn tette a Nissannál és a Renault-nál, és később aztán a Mitsubishi-nél is. Csak Mr. Cost Killer néven emlegették. Emiatt nem volt épp a legnépszerűbb a munkavállalók között, akik most megdöbbenve látják: a nagy főnököt horribilis adócsalással és más pénzügyi szabálytalanságokkal gyanúsítják. A számok – a Nikkei Asian Review szerint –  2011 és 2015 között 10 milliárd jent kellett volna bevallania Japánban, de ehelyett csak 4,9 milliárdot vallott be vagyis 36 millió dollárnak megfelelő jennel károsította meg az adóhivatalt a távol-keleti szigetországban.

Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter a France Inter rádió vendége volt kedden reggel. Az első dolga volt megkérdezni az adóhivatalt arról, hogy mi van a Renault főnök adóbevallásával! Nincs probléma – közölték a miniszterrel. Aki persze tudja, hogy az önmagában elég nagy gond, hogy a Renault sztár menedzsere, a nagy fúzió kiötlője és végrehajtója egy börtöncella lakója. Minthogy Carlos Ghosn akadályoztatva van, ezért ideiglenesen egy átmeneti igazgató-tanácsra bízzuk az irányítást – mondta a francia pénzügyminiszter. A francia állam birtokolja a részvények 15%-át a Renault-nál, ezért szólhat bele abba, hogy mi is lesz most a francia autóipar büszkeségével? Bruno LeMaire pénzügyminiszter azt is tudja, hogy iszonyú sok pénzt vett fel Carlos Ghosn Franciaországban is. A munkások lázadoztak is. Ezért a pénzügyminiszter rávette arra Carlos Ghosnt, hogy mondjon le a részvények árfolyam emelkedéséhez kötött éves bónusz 30%-ról! Fogcsikorgatva bár, de a sztár menedzser engedett. Közben újabb kínos ügyek derültek ki a világpolgár sztár menedzser pénzügyeiről. 18 millió dollárt költött a Nissan startup cége Carlos Ghosn házaira. Bejrútban és Rio de Janeiróban szorgoskodtak a csúcs menedzser magánházaiban a Nissan startup cégének az emberei. A számlákat valószínűleg be sem nyújtották, de az biztos, hogy Carlos Ghosn nem fizette ki a csinos összeget. Persze be sem jelentette. Libanonban és Braziliában az adó morál nem áll épp a csúcson, de Japánban nem viccelnek ezzel. A hatóságok most ki akarják vizsgálni a Nissan egész pénzügyi rendszerét, mert azt gyanítják nemcsak Carlos Ghosn élt vissza a helyzetével. Mindenesetre a csúcsmenedzser jobbkezét, Greg Kellyt is előzetesbe tették, mert állítólag rajta keresztül futottak a nagyfőnök pénzügyi átutalásai.

Nyugdíj helyett börtön, vállalat birodalom helyett romhalmaz . Ezt jósolja az SMBC Nikko Securities és a Nikkei Asian Review. A 64 éves Carlos Ghosn 2022-ig kötött ugyan szerződést a három céggel, de csakis addig akart maradni, amíg a Renault-Nissan-Mitsubishi hármas végképp egyesül. Visszafordíthatatlan változást akarok – mondogatta mindenkinek Carlos Ghosn, aki ezzel a világ legnagyobb autós birodalmát hozta volna létre. A Nikko Securities szerint nagyon meg gyengülhet az az együttműködés is, amely eddig a Nissant a Renault-hoz fűzte. A francia kapcsolat, mely eddig kedvezőnek tűnt immár gyanús. Bár a Nissan élén Carlos Ghosn hű tanítványa áll, de ő aligha akarja követni mentorát a börtönbe. A franciák egyelőre kiállnak Carlos Ghosn mellett. Várjuk a bizonyítékokat – mondta Emmanuel Macron elnök, akinek szívügye volt a nagy autós birodalom, mely a globális piacon az élre tört. Van élet a globális piacon az amerikaiak és a kínaiak nélkül is – erre lett volna kiváló példa a Renault-Nissan-Mitsubishi trió illetve a belőlük létrejövő óriás. Félő, hogy most a dekonstrukció hónapjai vagy évei jönnek, mert Carlos Ghosn bukása után immár senki sem lesz képes összetartani a nagyon különböző részekből álló vállalatbirodalmat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .