Óriási áremeléssel érkeznek a cigaretta egyendobozok

0
650

A választások miatt jegelt árak a nyáron meglódulhatnak a trafikokban, akár 500-700 forinttal drágulhat a cigaretta, és 700-800-zal a vágott dohány. Mindezzel párhuzamosan egy hónap múlva első hullámban már a messziről megkülönböztethetetlen egyencsomagok kerülnek a polcokra. A forgalom mindenesetre nem látszik csökkenni.

 

A korábban szokásos viszonylag enyhe, „kisimított” drágulások tavaly november körül szinte megálltak, most, a választások után azonban egy nagy áremelkedés következik. Trafikokból származó információ szerint a nyártól 500-700 forinttal fognak többe kerülni a most 1100-1200-ért árusított cigaretták. A vágott dohányok jellemzően 1600-1700 forintba kerülő csomagjának ára pedig elérheti a 2500-at.

Ugyancsak a nyárelő változása lesz, hogy két hullámban, idén, majd 2019 május 20-án már a jól olvasható márka- és termékjelzés nélküli egyencsomagolású dobozok és dohányzacskók kerülnek a polcokra. A színében is azonos (egy trafikos szerint „érett libaf…”) csomagolásokon csak egészen közelről lesznek leolvashatók a tudnivalók (nagyjából akkora betűvel, mint amekkorák cikkeink szövegtörzsének betűi).

A két dátum alapján aszerint cserélődik a termékkör, hogy mikori a regisztrációjuk és a jelenlegi csomagolási engedélyük. (A legelső fecskék tavaly júliusban jelentek meg, de a termékek túlnyomó többsége korábban került forgalomba.) A most május 20-i határidővel érintett dohányáruk jelenlegi listája itt tekinthető meg.

A trafikokban mindenesetre nagyon tartanak a megkülönböztethetetlen dobozok megjelenésétől. Egyikben elmondták, hogy egy átlagos üzletben körülbelül 50 márka nagyjából 150-féle terméke kapható. Legalább hetekig eltarthat, mire nagyjából megjegyzik, mit hol találnak; különösen az egy márkán belüli termékvariációkkal lesz baj. Emiatt

jelentősen meghosszabbodó vásárlásokkal és vevői méltatlankodásokkal számolnak.

Merthogy semmiféle – jól látható – tájékoztató kiírás se tehető ki, se a trafikos, se a vásárló számára a polcok alján lévő árcédulán kívül. Ellenkező esetben ellenőrzés során négyszáz-ezres büntetés a vége.

Az intézkedés célja a dohányzás visszaszorítása – már a „trafikosítást” is ezzel indokolták, bár ennek eredménye egészen más lett: milliárdos forgalmú érdekcsoportok kezébe került a 2012 végéig egyenletesen (több, mint 30 ezer üzletben) eloszló éves forgalom.

Maga a dohányzás viszont alig-alig csökkent, sőt.

A 2014-ben 535 milliárdos forgalom a következő években 561, majd 586 milliárd volt, a 2017-es előzetes becslés szerint meghaladta a 600 milliárdot. Ha beszámítjuk az utóbbi időben igen mérsékelt inflációt, valamint a 2013-ban jelentősen megugró feketeimportot (ukrán és szerb cigik), valamint a szemmel láthatóan teret nyert e-cigarettákat, akkor igaz lehet egy trafikos véleménye: az eddigi intézkedések lényegében kudarcosnak nevezhetők.

Az viszont lehetséges, hogy átrendezőnek az erőviszonyok egyes márkák és termékek között. A szabad szemmel megkülönböztethetetlenné váló áruk közül megszenvedhetik a változást azon presztízstermékek, amelyeket sokan nem rendszeresen vásárolnak. A szabályok szoros értelmezése alapján a trafikos nem segíthet a márka nevére nem emlékező vevőnek, máskülönben súlyos bírságot kockáztat.

Kapcsolódó cikkek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..