Kezdőlap Címkék Kanász-Nagy Máté

Címke: Kanász-Nagy Máté

Azonnali

Kanász-Nagy Máté (LMP), aki frakciótársával, Csárdi Antallal közösen nyújtotta be az azonnali kérdést. Azt kifogásolta, nem lehet tisztán látni a Budapest-Belgrád-vasútvonal kapcsán, mert a „kínai beruházás” minden részletét titkosították. Sem az érintett önkormányzatok, sem az illetékes vasúti főosztályok nem rendelkeznek gyakorlatilag semmilyen információval. Azt kérdezte, mikor lesznek nyilvánosak a projekttel kapcsolatos információk. Kitért arra, hogy az elmúlt időszakban mintha visszafejlődött volna a vasút, Lázár János miniszter vezetése alatt sokkal lassabbak és pontatlanabbak a vonatok, 72 százalékról 33 százalékra zuhant a pontos vonatok aránya.

Orbán válasza tankönyvbe illő. Bemutatja mindazt a negatívumot, ami egy ilyen válaszba belezsúfolható, pláne, hogy a válasz nem is válasz, mert a kérdést illetően nem tudunk meg a miniszterelnöki hablatyból semmit, na, maximum azt, hogy ne piszkáld az alvó Lázár Jánost, mert baj lesz!

„Orbán Viktor miniszterelnök felszólalását azzal kezdte: Mégis csak jobb lett volna, ha arról beszélünk, hol van Csárdi képviselőtársunk és kilépett-e már az LMP-ből”

Vajon mi köze hozzá? És ez vajon mennyiben közügy?

„Orbán szerint a kérdést a képviselő inkább Lázár Jánosnak szánta, tegye fel inkább neki. Jóval kötözködik, nem javaslom – jegyezte meg.”

Hát igen. A miniszterelnök olyan apróságokkal, mint például az ország teljes lakosságát érintő tömegközlekedés, nem foglalkozik. Egyébként az a véleménye, ha a képviselők kérdeznek tőle vagy a minisztereitől valamit a Parlamentben, az kötözködés. Kb. így fogja föl a demokráciát.

„A kormányfő úgy folytatta, ha valaha volt esély arra, hogy a Magyar Államvasutakból korszerű, modern, nyugati típusú, a magyar igényeket kielégíteni tudó állami vállalat legyen, akkor az Lázár János minisztersége alatt fog megtörténni.”

Tehát, ha nincs esély, akkor sajnos Lázár minisztersége alatt sincs. Menjen mindenki helikopterrel, mint ő meg a haverjai. Neki az olcsó (mi fizetjük), és nem ráz. Annyira.

Arról sajnos nem hallottunk semmit, hogy mitől függ az az esély, számszerűleg egyáltalán mekkora, és melyek azok a vasútra vonatkozó „magyar igények” amelyeket a MÁV-nak ki kell tudni elégíteni. Még fogasabb kérdés, és arra sincs válasz, hogy mennyiben térnek el ezek az olasz, kanadai és ír igényektől, melyeket az ottani, szintén modern és nyugati típusú vasúttársaság elégít ki.

Orbán hozzátette: már most sokkal többen használják a vasutat, mint bármikor korábban. Elmondta, nem elégedettek a szolgáltatás színvonalával, a tempóval, a pontossággal, sok baj van még, amit ki akarnak javítani. Komoly eredmény, hogy olyan változásokat tudtak végrehajtani, amelynek eredményeként ezzel a színvonallal, ezzel a pontatlansággal is sokkal több ember veszi igénybe a vasutat, mint korábban. Ez a miniszternek is köszönhető.

Valóban. A miniszternek is köszönhető. Az ő áldásos tevékenysége révén született meg ugyanis az ország és vármegye bérlet.

Mint azt utazásainkból tudjuk, egy darab jegy az egyenlő egy darab utas és egy darab utazás, ezzel ellentétben egy darab bérlet az szintén egy darab utas, viszont nem egy, hanem egynél több utazás. Így minden arról függ, hogy a statisztikát illetően egy bérlethez hány utazást rendelünk. Az meg (ki hitte volna?) a miniszter privilégiuma.

Lázár János minisztériuma azt írta elő a vállalatoknak, hogy a vármegye- és országbérleteket havi 56 utazásnak, azaz havi 28 oda-vissza útnak kell számolni (hogy miért, azt tőle tessék megkérdezni – lehet, hogy egy hónapban csak két vasárnap van, mikor otthon marad a bérletes?).

Ebből következően a KSH által közzétett adatokhoz a Hivatal gondosan odaírt egy „a” indexet (lásd a táblázat legalsó sora), melyben jelzi, hogy 2023-tól a bérlet miatt új számítási módszert alkalmaz, ezért a 2023-as és az utáni adatok a korábbi adatokkal csak korlátozottan hasonlíthatók össze. De leginkább sehogy.

Ha tehát valaki a statisztikai táblázat alapján lelkendezik, hogy milyen jól megszervezte Lázár a MÁV-ot, hiszen most lényegesen többen utaznak vonaton, az vagy nem tud olvasni, vagy csak mondták neki, és ő elhitte, mert a témát illetően finoman fogalmazva is dilettáns, vagy pedig pofátlanul hazudik (nem kívánt törlendő). Valószínűleg mind a három, mindig az alkalomhoz illő kombinációban.

Egyébként azokkal a képességekkel, amelyek Orbánnak vannak, én sokkal kevésbé lennék határozott. Pláne a Parlamentben. Igaz, mindig bízhat az övéiben, mert mind a NER sajtó, mind a fideszes választói tömeg, bármit is mond, a javára fogja interpretálni, sőt még dicsőíti is.

Az persze fantasztikus, hogy valaki, például Lázár miniszter úr csak szervezéssel ilyen ugrásszerű növekményt érjen el, ugyanis fejlesztés az nem volt (csak folyamatos lerohadás van), mert többek között a MÁV-ra sincs pénz egy vas se. Vagy csak ravasz számolás kérdése az egész?

Orbán Viktor azt mondta, mindig vannak „sunyi kínai megjegyzések”, és kétségkívül kínai hitelből finanszírozzák a beruházást, de ez egy magyar beruházás. Evidens nemzetgazdasági érdek a beruházás, mert annak révén a görög kikötőkből Magyarországon keresztül jut el az áru Európába – rögzítette, hozzátéve, minden egyes forint, amit a Budapest-Belgrád-beruházásra elköltenek, benne van a költségvetésben.

Rendkívül kínos a miniszterelnök úrra nézvést, de a kérdés az volt, mikor lesznek nyilvánosak a projekttel kapcsolatos információk? Erre (már megint) nem kaptunk választ, pedig mi, magyar állampolgárok adjuk rá a pénzt, és az, hogy megtagadják tőlünk a választ, mire költik az általunk megkeresett, de tőlünk elvett adónkat, elég szomorú képet fest a magyar demokráciáról. Hogy gyanús is, az már csak a korona.

Arról, hogy a kérdés „sunyi kínai megjegyzés” volt-e, kissé eltér a véleményünk. A titkolózás miatt a sunyiskodás egyértelműen a kormányoldal viselkedése (miniszterelnök úr inkluzíve), és a kérdés nem azonos a megjegyzéssel.

Egyébként, ha a kínaiak nem finanszírozzák, hanem csak hitelt adnak hozzá, akkor persze, hogy magyar beruházás, hiszen a mi pénzünkből építik. Jól járnak: Mészáros Lőrinc (gazdasági haszon, azaz megrendelés és pénz), Orbán Viktor (politikai haszon, azaz a kínaiak jóindulata) és a kínaiak (minden haszon, ami csak elképzelhető, még a hitelezés kamatbevétele is az övék). Rosszul jár: a magyar nép (sok-sok adóforint elköltése mások haszna érdekében).

A „nemzetgazdasági érdek”-et tekintve érdemes elolvasni a telex írását.

Főleg a megtérülési idő érdekes, főleg annak ismeretében, hogy Orbán szerint ez a felújítás/bővítés hasznos nekünk. A kivitelezés sokba kerül, Mészáros miatt még többe kerül, haszna alig van, a kínaiak meg röhögnek a markukba, hát, mit mondjak? Mintha mást értenénk nemzetgazdasági érdek alatt, mint a miniszterelnök úr. Szerinte az ő saját érdeke a nemzetgazdasági érdek, szerintem meg nem. Az pedig, hogy a titkosítás a mi átverésünkön kívül még milyen „magyar” érdeket szolgál, sohasem fogjuk megtudni.

Sajnos egyre inkább az az érzésem, hogy ha létezne valamilyen fölső hatalom, és az nagyon akarna Magyarországnak ártani, még ő sem tudott volna az ország számára Orbánnál károsabb személyt előkaparni valahonnan, pláne nem kétharmadot biztosítani neki, amivel még diktátorrá is kinevezi.

Ha valaki még egyszer azzal jön nekem, hogy a magyarok okosak, mert ugye a Nobel díjasok, meg minden, akkor elég csak arra gondolnom, hogy ezt a szerencsétlent mi, magyarok tartjuk immár 14 éve hatalomban, mégpedig végig kétharmaddal, és úgy kiröhögöm az illetőt, hogy a Hold túlsó oldaláig meg sem áll.

Ha ugyan.

REZSICSÖKKENTÉS A KUTAKNÁL

Hetek óta követelték az ellenzéki politikusok, hogy tegyen valamit a kormány az elszaladó üzemanyagárakkal. A Jobbik az árak befagyasztását követelte, mások csak arra célozgattak, hogy engednie kellene a kormánynak az üzemanyagárakban foglalt adókból. Még azt is felelevenítették, hogy hogyan támadta a Fidesz annak idején az MSZP–SZDSZ kormányt, amiért a benzinár elérte a 300 forintot. Most meg 500 forint fölé nőtt.

Bátor dolog volt az LMP-s Kanász Nagy Mátétól, hogy elmondta: zöld politikusként ő nem kifogásolja a magas benzinárat, hiszen az a fogyasztás és ezzel a környezetszennyezés csökkentésére ösztönöz. Holott tudhatja, hogy ezzel nem lesz népszerű. Azt mondja a benzinár ügyében, amit a német zöldek is mondanak, akik az üzemanyagárak további emelésével kampányoltak, és alighanem ennek is köszönhették, hogy a reméltnél jóval gyengébb, alig 15 százalékos eredményt értek el, nem nyerték meg a szeptemberi választást, csak harmadikak lettek (bár ez is történelmük legjobb eredménye). Hozzáteszem,

a zöldek az üzemanyagár további emelését egységesen kompenzálták volna a háztartások számára, ami a sokat és drágán autózó tehetőseknek nem, de a naponta ingázóknak kompenzálta volna a zöldek által szorgalmazott áremelkedést.

Azt az áremelkedést, ami az elmúlt hetekben következett be, Nyugat-Európában senki sem akarja árbefagyasztással megállítani, vagy adócsökkentéssel mérsékelni. Nem tudok olyanról Európa régi demokráciájában, ahol állami intézkedést hoztak az üzemanyagárak emelkedése miatt. Pedig ott már nem az 500, hanem – átszámítva – 600 forint fölött vannak az árak, sőt megközelítik a 2 eurót, vagyis 700 forintot. Lengyelországban vagy Csehországban sem született ilyen intézkedés. Európa nyugati részében az növekvő üzemanyagárat egyfajta természeti csapásnak tekintik, ami miatt aggódnak, akárcsak a háztartási energia áremelkedése miatt, ami ott az üzemanyagárakhoz hasonlóan követi az importár emelkedését. Ezért is

harsogja az orbáni propaganda, hogy Nyugat-Európa energiaválsággal küzd, míg nálunk az állam megvédi ettől az embereket, ragaszkodik a rezsicsökkentéshez, az állam által előírt áram- és gázárakhoz.

Ami engem illet, én kezdettől fogva helytelenítettem az Orbán-féle rezsicsökkentést. Liberális közgazdászként általában azt tartom helyesnek, ha a termékekért annyit kell a vállalatoknak is és a fogyasztóknak is fizetni, amennyibe az kerül. Ha drágul az energia a világpiacon, azt helyes a belföldi fogyasztói árakban is érvényesíteni, és a fogyasztóknak a maguk döntéseiben figyelembe kell venniük, hogy az üzemanyagért többet kell fizetniük, mint korábban, tehát fokozottan meg kell gondolniuk, hogy mennyit autóznak.

Azt a szokásos ellenvetést, hogy a nyugati jövedelmek mellett a magasabb benzinárak is megfizethetők, a magyarországi jövedelmek mellett azonban nem, vitatom, hiszen a magyarországi jövedelmek mellett a cipő is, a hús is és az építőanyag is sokkal drágább, mint Nyugat-Európában.

Ebből a megfontolásból kezdettől fogva helytelenítettem, hogy az ellenzéki pártok állami beavatkozást követelnek a benzinár-emelkedéssel szemben. Csütörtökön Gulyás Gergely bejelentette, hogy az Orbán-kormány is az áremelkedés megfékezése, a 95-ös benzin és a gázolaj árának 480 forinton történő befagyasztása mellett döntött. Más szóval, kiterjesztette a „rezsicsökkentést” az üzemanyagárakra. Nem úgy, ahogy az ellenzékiek szorgalmazták, vagyis az ÁFA vagy a jövedéki adó csökkentésével, hanem az üzemanyagot forgalmazó cégek nyereségének terhére. Ezért is nevezhetjük ezt is „rezsicsökkentésnek”: ahogy annak idején a háztartási energiatarifákat (és vízdíjakat) csökkentették a szolgáltatók nyereségének terhére (melyek akkor még többnyire külföldi tulajdonban voltak), most ezt teszik az üzemanyagárakkal is.

Ez az Orbán-kormány általános gyakorlata: ajándékot ad „az embereknek” mások terhére.

(Ugyanezt teszi, amikor az önkormányzatok terhére ad kedvezményt a vállalkozásoknak az iparűzési adó megfelezésével.)

El is érte annak idején, amit akart: a közszolgáltató cégek külföldi tulajdonosai többnyire eladták közműcégeiket az államnak, és „mellesleg” újabb kétharmados többséget szerzett a 2014-es választáson.

Most, nem egészen félévvel a következő választás előtt nem engedte át az üzemanyagárak emelkedése miatti háborgást az ellenzéknek, hanem maga javára használja ki azt.

Szerencsétlen egyetértés alakult ki az ellenzék és a kormány között, már megint, mint annyiszor. Én ezt – mint más esetekben is – sajnálatosnak tartom.

Szerintem az a helyes, ha – miként az európai piacgazdaságokban szokásos – adottságnak tekintjük, hogy az állam költségvetési kiadásainak fedezetére a dohányárukhoz és a szeszesitalokhoz hasonlóan az üzemanyagok forgalmazására is vet ki különadót, amit a fogyasztók az árban megfizetnek. Ezekről a költségvetési bevételekről nem mondhat le az állam akkor sem, ha az üzemanyagok importára és az ezt követő hazai ár hirtelen emelkedik. Hogy Orbán ezt is – mint a piacgazdaság és a demokrácia minden elvét – folyamatosan lábbal tiporja, az engem nem szomorít el, Orbán hatalomgyakorlása ilyen volt és ilyen lesz.

Azt, hogy a magát nyugatosnak, európainak, sőt legeurópaibbnak mondó ellenzékiek fordítanak hátat a piacgazdaság normáinak, az már nagyon zavar.

Szükség van a XXI. századi pártok közös gondolkodására

A párt politikai keretei sziklaszilárdak – hangsúlyozta Kanász Nagy Máté, az LMP országos elnökségének titkára, akit egyebek közt arról kérdeztünk, hogy miután Szél Bernadett társelnök minden tisztségéről lemondott, szétesik-e a pártja, vagy a XXI. századi pártokkal – azaz a Jobbikkal – való összefogás új távlatokat nyit az általunk még mindig „zöldnek” gondolt párt jövőjét illetően. 

 

Azt, hogy Szél Bernadett lemondott összes vezető tisztségéről az LMP-ben, konkrétan a társelnöki posztjáról és szeptember 15-től a frakcióvezetést sem vállalja, sokan már az LMP széteséseként értékelik. Ön szerint, aki nyilván az elnökség véleményét képviseli, hogyan látja a helyzetet?

Az LMP a szétesés közelében sincs. Szél Bernadett is tovább fogja segíteni az LMP és az országgyűlési frakció munkáját, továbbra is a frakció tagja marad. A párt politikai keretei pedig sziklaszilárdak, ráadásul a pártvezetés pontos és egyértelmű menetrend szerint alakítja az operatív és stratégiai feladatait. Még a héten dönthet a frakció arról, ki vezesse a képviselőcsoportot ezután, a pártban a következő napokban kezdődhet a tisztújítás folyamata, amely szeptember végén vagy október elején zárulhat egy kongresszussal. A választás eredményéből le kell vonni következtetéseket, és változásra van szükség.

Mi a véleménye a társelnök asszony lemondásának indoklásáról, miszerint:” Nem akarok egy olyan rendszerben dolgozni, ahol a felelősségvállalást büntetik, a felelősséghárítást jutalmazzák.” Az elnökség hogyan fogadta az Etikai Bizottság súlyos büntetéseket kiszabó döntéssorozatát?

A választás után felállt új elnökség is az alapszabály átvizsgálásának, újrafogalmazásának vállalásával kezdte meg a munkáját. Azt látni kell, hogy az alapszabály átvizsgálása és újrafogalmazása időszerű, a jelenlegi ugyanis nem biztosít kellő felhatalmazást a vezetőknek a döntések meghozatalához, az irányításhoz. A választások után felálló elnökség, aminek én is tagja, titkára vagyok, ezt jelenleg is teszi.

Szél Bernadett  szeretné, ha a párt rehabilitálná a választás után elmarasztalt politikusait. Milyen esélyt lát rá?

Erre nyílhat jogi lehetőség: az LMP legfőbb döntéshozó szerve a kongresszus, amely az új alapszabály elfogadásakor a jogkörökkel, eljárásokkal is foglalkozni fog.

Jelenleg egy társelnöke van a pártnak: Keresztes László Lóránt, aki nem tette kétségessé, hogy szívesen összefogna a Jobbikkal. A két párt eredeti ideológiája szerintünk nagyon távol áll egymástól, Ön szerint összehangolható?

Szükség van a XXI. századi pártok közös gondolkodására, közös konstrukció alakítására, mert ez az egyetlen lehetőség az ellenzék számára. Az LMP-ben jelenleg ezzel kapcsolatban zajlik ennek a stratégiának az előkészítése.

Vajon elfogadják ezt azok, akik az LMP-hez elsősorban azért csatlakoztak, mert az új, XXI. századi „zöld”- pártot látták benne?  Nem kell attól tartani, hogy még inkább elfordulnak Önöktől?

Az LMP Közép-Európa legsikeresebb zöld pártja és egyre többen ismerik fel az ökopolitika fontosságát, amit mi megalakulásunk óta képviselünk. Az LMP csak olyan szövetségeseket keres, akik szintén meg akarják haladni a múlt század vitáit és egy igazságos, fenntartható Magyarországot szeretnének létrehozni. Meggyőződésünk, hogy ez a politika egyre több és több embert fog vonzani.

A Jobbik „néppártosodási” törekvései alapján szintén XXI. századi pártnak mondja magát. Ettől még jelenlegi vezetésének tagjai korábban szélsőséges, rasszista, kirekesztő nézeteiknek adtak hangot, a tagságáról már nem is beszélve, Önök szerint ez politikai érdekek mentén változhat vagy az LMP nézetei módosultak? Nem sérteni szándékozunk önöket, csak őszintén nem értjük, hogy értékrendbeli, tartalmi kérdéseket sutba dobnak, s kizárólag azt tekintik elsődlegesnek, hogy a XXI. században alakuljon a párt…

Amikor mi XXI. századi pártokról beszélünk, akkor természetesen nem az alakulásuk dátumát vizsgáljuk, hanem azt, hogyan gondolkodnak a társadalomról, a környezetről, a gazdaságról. Azt nézzük, mennyiben felelősek az elmúlt 28 év elhibázott politikájáért, a szétszakadó társadalomért, a felélt környezetért, a lerombolt oktatásért és egészségügyért. A rasszizmus természetesen elfogadhatatlan, ugyanakkor a Jobbikból távoztak a korábbi radikális kijelentést tevők és az elmúlt években politikai iránya változott annyit, hogy az együttműködésen érdemes legyen elgondolkodni.

Hogyan látja az LMP jövőjét és kiknek a vezetésével tudja elképzelni?

Az LMP továbbra is elkötelezett az ökopolitika iránt, a jövőben is egy fenntartható, igazságos országért fogunk dolgozni, elsősorban az embereket közvetlenül érintő helyi ügyeken keresztül. Az LMP titkáraként mindenkivel jól fogok tudni együtt dolgozni, akit a kongresszus megválaszt.

Osváth Sarolta

Demeter Márta LMP tag lesz!

Demeter Márta két héten belül tagja lehet az LMP-nek! – tájékoztatta a Független Hírügynökséget  a párt új elnökségi titkára. Kanász-Nagy Máté el tudja képzelni, hogy az LMP kőbányai szervezetének két tagja Demeter Márta képviselő párttagságát szocialista múltja, és az öko pártban befutott gyors karrierje miatt torpedózta meg. Emlékezetes, hogy Demeter Márta az LMP segítő tagja, s népszerűsége ellenére fél éve vár a pártagságára.

Kanász-Nagy Máté felhívta figyelmünket arra is, hogy a sokat kritizált alapszabály szerint Demeter Márta tagságáról a párt elnöksége is dönthet, s jövő heti felvétele aligha lehet kétséges, hisz a tagság közelmúltban már többször is elismerte Demeter politikai teljesítményét, ezért  az LMP frakcióvezető-helyettesévé is megválasztotta. Mindez erkölcsi alapot ad a pártvezetésnek arra, hogy már a jövő pénteki vezetőségi ülésen döntsenek Demeter Márta párttagságáról. Előtte viszont zárt ajtók mögött meghallgatják az ellenvéleményeket megfogalmazó kőbányai ellenszavazókat, de a döntést végül a párt elnöksége mondja majd ki.

Arra a kérdésre, hogy a tagfelvétel miért olyan bonyolult az LMP-ben, párt elnökségi titkára egyértelműen a többlépcsős felvételi rendet okolta, illetve azt, hogy a választási kampányban a pártvezetés ezzel az üggyel nem tudott foglalkozni. Kanász-Nagy Máté egyébként annak a Sallai R. Benedeknek a pozícióját vette át, aki titkárként akadályozni tudta, hogy az LMP a választáson esélyes pártok javára visszalépjen, majd az erről szóló vitán bántalmazta a párt társelnökét, Hadházy Ákost. Az új elnökségi titkár politikai befolyása Sallai távozása után is megmaradt, s ezért Kanász-Nagy biztosra veszi, hogy előterjesztése alapján felveszik Demeter Mártát.

A párt más befolyásos szereplői nem kívánták kommentálni Demeter Márta tagfelvételi kudarcát. Ungár Péter mindössze annyit jegyzett meg, hogy pártjában sajnos a tagfelvétel ennyire bonyolult műfaj, majd a sajtóosztály megkeresését javasolta. Egy magát megnevezni nem akaró, de a párt érdekében tevékenykedő személy azt nyilatkozta, hogy az LMP legjobb úton van afelé, hogy tönkretegye önmagát. A Fidesz kétharmadát elősegítő bélyeget már így is viseli a párt, s a sokat és sikeresen dolgozó Hadházyt sem tudták a vezetésben tartani.

Azt a felvetést, hogy a párt ellenfelei a szervezet sorai közé épülve bomlasztják a pártot, esetleg a rombolásában a Fidesz keze nyomát is fel lehet fedezni – Kanász-Nagy Máté a leghatározottabban cáfolta. Nem tagadta, hogy sok ellenfele van az LMP-nek, emiatt több támadás is éri a pártot, elsősorban a viszonylagosan kedvező választási eredmények miatt. Azonban ma aligha van olyan politikai szervezet Magyarországon, amelynek alapszabálya úgy akadályozza a párt működését, mint azt az LMP évek óta érvényben lévő rendtartása. Amin a következő egy évben mindenképpen változtatni akarnak, ha addig még lesz LMP nevű párt.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK