Kanadai és mexikói gyáraiban a Stellantis “átmenetileg felfüggeszti a munkát” Trump vámjai miatt, és ennek következtében fölöslegessé válik többszáz munkás az Egyesült Államok területén – jelezte a CNN a villámgyors reakciót.
Az “átmenetileg felfüggesztett” 900 órabéres dolgozó öt gyárban készített alkatrészeket, melyeket a kanadai és a mexikói üzemek használtak fel. Mind az öt gyár a Közép Nyugaton van: kettő Michigan államban három pedig Indianában. Ez a nevezetes rozsda övezet, ahol Donald Trump oly sok szavazatot szerzett a hazai autóipar visszaesése miatt. A legutóbbi elnökválasztáson fordult elő először, hogy a hagyományosan a demokratákat támogató autóipari szakszervezet nem szólította fel tagjait arra, hogy szavazzanak Bidenre illetve Kamala Harrisre annak ellenére, hogy az elnök, akinek jó kapcsolatai voltak a szakszervezetekkel külön megkérte őket erre.
A dolgozók egyelőre kapják még a fizetésüket, mert a munkaszerződésük kiköti ezt, de hogyha a felfüggesztés elhúzódik, akkor elveszíthetik az állásukat.
Az ok: a Stellantis gyára Kanadában két hétre teljesen leáll a vámok miatt. Az Ontario állambeli Windsorban 4500 órabéres munkást foglalkoztatnak: ők gyártják a Chrysler Pacificot és a Voyagert illetve Dodge Charger Daytonat.
Hétfőtől leáll a mexikói összeszerelő üzem is Toluca városában, ahol 2400 órabéres munkás dolgozik. Ők gyártják a Jeep Compasst és a Wagoneer S villanyautót.
A Stellantis észak-amerikai főnöke közölte a cég minden dolgozójával, hogy “mérlegeljük a vámok közép és hosszútávú hatásait, de addig is néhány intézkedést azonnal megteszünk.” Antonio Filosa hozzátette: ”Nem könnyű szívvel hoztuk meg ezeket a döntéseket, de a jelenlegi piaci körülmények között meg kellett ezt tennünk. Most nagy a bizonytalanság, mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy menedzseljük ezt a helyzetet és alkalmazkodjunk a változásokhoz. Ezért állandóan kapcsolatban állunk kormánytisztviselőkkel, beszállítókkal, autókereskedőkkel és szakszervezeti vezetőkkel az USA-ban, Kanadában és Mexikóban, hogy alkalmazkodni tudjunk a változásokhoz.”
A szakszervezet elutasítja a leállást
Sean Fain, az autóipari szakszervezet elnöke bírálta a Stellantis döntését: ”A cég a munkások életével játszik. Ezek az elbocsátások teljesen feleslegesek. A cégek mint a Stellantis is, járulékos veszteségnek – collateral damage-nek – tekintik a munkások sorsát, és velük akarják megfizettetni a vezetés rossz döntéseinek az árát. Ez egészen egyszerűen elfogadhatatlan.”
Az autógyári dolgozók szakszervezete korábban bírálta ugyan Trumpot, de a vámokkal kapcsolatos döntéseit támogatta abban a reményben, hogy az autógyártás visszaköltözik Kanadából, Mexikóból és más országokból az Egyesült Államokba. Ha lesznek is ilyen döntések, az átállás akkor is hónapokat vagy éveket vesz igénybe, az elbocsátások viszont azonnal fenyegetnek – állapítja meg a CNN gazdasági rovata.
Kanadában is bírálta a leállást a szakszervezet. A Unifor főnöke kijelentette:
”Mi figyelmeztettünk arra, hogy az amerikai vámoknak azonnal hatása lesz az autógyártásra Kanadában.
Most mit látunk? Még életbe sem léptek az autóvámok, de máris elbocsátásokat jelentettek be az autógyárak. Donald Trumpnak a gyakorlatban kell szembenéznie azzal, hogy az autógyártás mennyire összenőtt Észak Amerikában, és az autógyárak munkásainak kell megfizetni az árat az USA elnökének tanulási folyamatáért”
– hangsúlyozta a kanadai Unifor szakszervezet elnöke, Lana Payne.
Kanada 25%-os autó vámmal válaszol Trump kihívására – közölte Mark Carney miniszterelnök, aki korábban a Bank of England elnöke volt. Hozzátette:
“Az egész globális gazdaság megváltozik máról-holnapra Trump vámháborúja miatt.”
Senki sem tudja, hogy a gyakorlatban miképp kell értelmezni a vámokat: ”vannak olyan autóalkatrészek, amelyek a gyártási folyamat során hétszer vagy nyolcszor is átmennek a határon. Hogy vámolják ezt el, hogy számítják ki az amerikai részt benne, amely után nem kell vámot fizetni? Ez borzasztóan bonyolult könyvelési feladat lesz” – hangsúlyozta Jeff Rightmer autógyártást szakértő, aki a Wayne State Universityn tanít Detroitban.
“A bizonytalanság torkon ragadta az egész autóipart Észak Amerikában”
– mondta az autógyártási szakértő a CBC televízióban.