Rubint Réka jelölni fogja reklámposztjait

0
1092

A versenyhivatal megegyezett Rubint Réka vállalkozásaival, hogy azok ezentúl megjelölik azon Facebook- és Instagram-posztjaikat, amelyekért valamilyen anyagi ellenszolgáltatást kapnak. A GVH az úgynevezett véleményvezérek bújtatott reklámjait szeretné visszaszorítani. A megegyezésért cserébe nem büntetett.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Rubint Réka érdekeltségébe tartozó két cég vállalását, hogy megváltoztatják „kommunikációs gyakorlatukat” – tudatta a GVH. A megállapodásra tekintettel nem szabott ki büntetést.

A GVH azt vizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Rubint Réka Facebook- és Instagram-oldalain 2015. február 1-jétől megjelenő, a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések. A kozmetikumok magyarországi forgalmazója ugyanis ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban a posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára.

Magyarra lefordítva ez azt jelenti, hogy a celeb (hasonlóan más hírességekhez)

bújtatott reklámokat tett közzé évek óta tömegével,

elhallgatva, hogy ezekért valamilyen előnye származott, így véve rá az őt „követő” olvasóit a termékek megvásárlására.

A GVH a jelenséget általánosan is megvizsgálva megállapította, hogy a piaci szereplők, hirdetők körében egyre népszerűbbek e véleményvezérek, influencerek közreműködésével folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azok megrendelése, támogatása. De

nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak

az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő.

A GVH úgy ítélte meg, hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható, de ezen eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással – legalábbis rövid távon. Ezért nem szabott ki büntetést.

A GVH szerint tehát akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett (azaz ellentételezett) tartalom, ha abban egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztók számára szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás, egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte.

A GVH a közelmúltban közzétette a véleményvezérektől elvárt magatartást.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .