Kezdőlap Címkék Zöld Híd

Címke: Zöld Híd

Előkerült 26 milliárd a szemétszállításra

A Zöld Híd újrakezdte a szemétszállítást, miután a katasztrófavédelem erre kötelezte, és a kormány hirtelenjében talált 26,4 milliárdot az országos krach megállítására. A probléma ezzel azonban nincs megoldva.

Szerda reggel elindultak a Zöld Híd nonprofit kft. kukásautói, hogy összeszedjék a szemetet a Nógrád és Észak-Pest megyében lévő 116 településen, miután az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szükségellátás keretében erre kötelezte kedd este – derül ki a cég Facebook-oldalának bejegyzéséből.

Mint írják, az OKF saját forrásból biztosítja az ehhez szükséges pénzt. Ez csak részben igaz, valójában a kormány tűzoltásszerűen keddi határozatban 26,443 milliárd forint átcsoportosítását rendelte el. A jogszabály nem nevesíti, de nyilvánvalóan az állami kukaholding, az NHKV a pénz címzettje. Az a gigavállalat, amely a Zöld Híd állítása szerint nekik havonta nagyjából 130 millió forinttal kevesebbet fizet a tényleges költségekért, emiatt mostanra 2,5 milliárdos tőkehiányuk halmozódott fel.

Este az OKF azt adta közre, hogy a Zöld Híd kft. ügyvezetője a katasztrófavédelem központjában kedd este tartott találkozón megtagadta a katasztrófavédelem szolgáltatásra kötelező határozatának átvételét, a kötelezés azonban hatályos. Pár órával korábban Kontrát Károly BM-államtitkár mindössze másfél perces „sajtótájékoztatón” (amelyen nem lehetett kérdést feltenni), még „zsarolásnak” és LMP-s politikai akciónak minősítette a Zöld Híd szemétszállítási leállását.

A Zöld Híd múlt pénteken állította le működését a pénzhiány miatt. Becslések szerint a regionális hulladékkezelő cégeknek minimum több tízmilliárdos tőkepótlásra van szükségük ahhoz, hogy visszatérjen a normális kerékvágásba nem csak a szemét elszállítása, hanem az előírásszerű szelektív feldolgozás is. A Zöld Híd autóinak körülbelül fele rossz vagy alig működik, Budapesten pedig mintegy 13 milliárddal (vagyis a most odaítélt összeg felével) tartozik a kukaholding az FKF-nek. A szemétszállítási anomáliák mára országossá terebélyesedtek.

Akár két hétig nőhet a szeméthegy – a BM szerint zsarolás

0

Semmilyen előrelépés sincs az észak-kelet-magyarországi szemétcsődben. A Zöld Híd meghívására a tájékoztatóra állami részről senki sem ment. A törvény értelmében két hét elteltével lesz járványveszély. A BM szerint nem engednek a „zsarolásnak”.

Nincs változás a Pest és Nógrád megyében 116 településen illetékes Zöld Híd nonprofit kft. és a tulajdonos önkormányzati társulás vezetői (Gyenes Szilárd ügyvezető és Gémesi György, Gödöllő polgármestere) csak arról tudtak beszámolni a sajtónak, hogy változatlanul állnak a cég autói, a szemetet senki se viszi el a körülbelül 360 ezer lakos portái elől.

A törvény értelmében

két hét elteltével kell közegészségügyi járványveszélyt hirdetni.

A meghívót elküldték a katasztrófavédelemnek és a kukaholdingnak is, de senki se jelent meg.

A Zöld Híd hétfő óta nem viszi el a szemetet, mert a számláján nincs pénz, csak a dolgozók egy havi bérét tették félre. Az eddigi információk szerint egyszerűen nincs olyan szemétszállító cég, amely ne hasonló cipőben járna, és képes lenne átvenni a szolgáltatást.

Nem sokkal ezelőtt a Belügyminisztérium sajtótájékoztatóján Kontrát Károly államtitkár közölte: az ügy egy LMP-s politikus játszmája, és a kormány nem enged a zsarolásnak, de odaadják a szükséges pénzt – írta az Index. (Gémesi az LMP-vel szövetséges Új Kezdet párt elnöke.)

Elhangzott, hogy a katasztrófavédelem felkészült a szemétszállítás megszervezésére az ország bármely pontján, és képesek ellátni a szolgáltató feladatát. De részletekbe nem bocsátkozott, így nem derült ki, hogy mikor viszik el a szemetet az érintett településekről.

Becslések szerint a mára országossá vált szemétkrízis megoldásához minimálisan több tízmilliárd, de egyes számítások szerint akár százmilliárd forint is szükséges lesz.

Zöld Híd-szeméthegy: az uniós büntetést legalább megúszták

Ma mentek ki utoljára a kukáskocsik Észak-Kelet Pest és Nógrád megye 116 településére, hétfőtől 340 ezer lakó szemetét nem viszi el senki a pénzhiány miatt. Egy komoly tételt viszont megúsztak: az uniós támogatást nem kell visszafizetnie a Zöld Híd nonprofit kft.-nek.

Péntek délelőtt a Zöld Híd B.I.G.G. Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. Facebook-oldalán megjelent a következő tájékoztatás. „Tisztelt Ügyfeleink!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy a mai, pénteki napon a megszokott rend szerint elindultak a hulladékbegyűjtő járataink. További tájékoztatást a hétfőtől érvényes munkarendről 18 óra után nyújtunk.”

Ezzel párhuzamosan az Észak-Kelet és Nógrád megyében a Szentendrei szigettől Hollókőig működő cég mind a 116 településének vezetője megírta a leállásról szóló értesítést a katasztrófavédelemnek – mondta el a Független Hírügynökségnek a Zöld Híd ügyvezetője, Gyenes Szilárd.

Forrás: Facebook/zoldhid

Ezután a törvény értelmében az állami hatóságnak kellene gondoskodnia a szolgáltatás fenntartásáról. Csakhogy neki

nincs se embere, se kukásautója.

Ilyenkor egy másik szolgáltatót jelölhet ki. Kérdés azonban, hogy mely cég lenne ez, amely képes volna átvenni 340 ezer ember kommunális szemetének elvitelét – mondta az ügyvezető, hozzátéve: az elmúlt években éppen a Zöld Híd volt az, amely átvette másoktól a munkát. Ennyi erővel a Zöld Híd is megkaphatná azt a pénzt, ami a szolgáltatás költségeit fedezi – és amelynek hiányában ment csődbe a cég.

Gyenes szavaiból kiderül, hogy a katasztrófavédelem nem sokra menne azzal se, ha a cég autóit szeretné munkába fogni.

Az ötven kocsinak nagyjából fele folyamatosan rossz, a szervizelések is elmaradtak.

Az utóbbi időben a műszakonkénti 29 helyett 14-16 járművet tudtak kiállítani.

A cég számlája üres, mindössze a 300 alkalmazott egy havi bérét tudták félretenni.

A csőd több év folyamatos romlásának vége. Először a szolgáltatási díj befagyasztása 2012-ben, majd a 2013-as 10 százalékos rezsivágás ütött léket a Zöld Híd költségvetésében (is). A végső lökést az állami kukaholding (NHKV) létrehozása adta: az elmúlt években folyamatosan a tényleges költségeknél kevesebbet utalt a munkát elvégző társaság(ok)nak.

Eddig semmilyen tájékoztatást se kaptak a kormány részéről, fogalmuk sincs, hogyan lesz hétfőtől – mondta Gyenes Szilárd. Pedig személyes találkozón, levelekben sokszor felhívták a figyelmet a problémára. Október 19-i az ügyvezető levelet írt az NHKV-nak, amelyben arról tájékoztatja, hogy az elmúlt években felhalmozott több, mint 2,5 milliárdos fejlesztési hiány miatt nem lehet fenntartani a 116 település szolgáltatását. Ekkor helyezte kilátásba a mai leállást, ha addig nem kapják meg a tényleges kiadásaikat fedező pénzt visszamenőleg.

Ennek alapján a felelősség az NHKV-t terheli – figyelmeztetett Gyenes. És közölte azt is, hogy javasolni az önkormányzati társulás tanácsülésének előrehozott összehívását november 5-re, amelyen kérni fogja a felhatalmazást

az NHKV elleni per indítására.

Öröm az ürömben, hogy legalább az uniós támogatások visszafizetésétől nem kell tartaniuk. A Zöld Híd teljes beruházása nagy arányú közösségi pénzből valósult meg. A sok milliárdos vissza nem térítendő összeg fejében egyebek mellett vállalniuk kellett a fenntarthatóságot. Vagyis azt, hogy az amortizációt el kell különíteni a bevételen belül, ebből fedezve a szinten tartó beruházásokat. A Zöld Híd ezt a tartalékot élte fel a bajok kezdetekor.

Erről a cég tájékoztatta is az Európai Bizottságot és a hazai szerveket, de a szerződés e részének megszegése – a rezsicsökkentés miatt – általánosnak tekinthető Magyarországon. Ezért a Zöld Hidat nem büntették meg a támogatás visszafizettetésével – mondta az ügyvezető. Időközben pedig le is telt az 5+2 év, vagyis

„ezt megúsztuk”

– tette hozzá Gyenes.

Másfél éve újabb támogatást kaptak a Zöld Híd korábbi beruházásainak továbbfejlesztésére. Az 1,33 milliárdos költség 90 százaléka (12 forint híján 1,2 milliárd) vissza nem térítendő pénz. Ez azonban nem hozzájuk folyik be, hanem az államkincstárban vezetett számlára, a lebonyolító se a Zöld Híd. Itt is szerencséjük van, mert eddig semmi se valósult meg a pályázatból.

Decemberben kapnak 9 kukáskocsit. Kérdés, ezekkel mi lesz. Ezt Gyenes Szilárd se tudja.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!