Két dél-alföldi vonat leállítása ellen tiltakoztak Csongrád, Bács és Békés megyei vezetők, polgármesterek és szimpatizánsok az egyik járaton – írta 2007. november 18-án a Független Hírügynökség.
A Kiskunfélegyháza és Orosháza között közlekedő vonaton volt a demonstráció, körülbelül 20-an szálltak fel és minden állomáson körülbelül ekkora csoport tüntetett az Újszeged és Battonya között közlekedő vonatért is.
A megyei vezetők arról beszéltek, hogy
szerintük a vasút megszüntetése ellehetetlenítené a vidék és főleg a kistelepülések életét.
Szerintük a vasútnak egyre több szerepet kellene biztosítani a kamionforgalom és a balesetek csökkentése és a környezetvédelem miatt.
A terrorszervezet jemeni ágának a propagandalapja ír arról, hogy a támogatóiknak Amerikában és Európában kell vonatokat megtámadniuk.
Az Arab-félszigeti al-Kaida (AQAP) propagandamagazinja, az Inspire a legfrissebb, 17. számában szólítja fel a szervezet szimpatizánsait, hogy „akár kívülről, akár belülről” támadjanak meg vonatokat, vasútvonalakat vagy akár vasútállomásokat, amelyek
„mindig tömve vannak”.
A magazin, szokása szerint, részletes leírást is ad arról, hogy egy ilyen támadást miként lehet végrehajtani. Azt is írják, hogy ez nem feltétlenül jár „mártírrá válással”, vagyis nem jelent öngyilkos merényletet, tehát többször is megismételhető.
Thomas Joscelyn, a Foundation for Defense of Democracies kutatóközpont vezető elemzője szerint az al-Kaida taktikájának régóta része, hogy
minél nagyobb biztonsági kiadásokba, és ezzel gazdasági nehézségekbe hajszolja
a nyugati államokat. Ezzel a következménnyel járt a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás, de azok az egyébként sikertelen kísérletek is, amikor utasszállító repülőgépeket akartak felrobbantani.
2010-ben például ugyanebben a propagandamagazinban azt írták, hogy mindössze 4200 dollárt költöttek annak tervezésére, hogy felrobbantsanak egy repülőt, de ennek eredményeként a „Nyugat” dollármilliárdokat költött biztonsági intézkedésekre – értékelésük szerint
ez akkor is sikeres akciónak minősül, ha a tervet nem tudták végrehajtani.
A magazin mostani száma szerint „eljött az ideje”, hogy olyan biztonsági intézkedések bevezetésére kényszerítsék a nyugati államokat a vasúti közlekedésben, mint amilyenek a repülőtereken vannak, és hogy félelmet ébresszenek – mert a terroristák egyik legfőbb célja valójában ez. Ezért azt is írják, hogy az olyan akciókat is támogatják, amikor a vonatok kisiklatása nem jár áldozatokkal.
Alig néhány órával azután, hogy a felhívás megjelent a magazinban, a New York-i rendőrség terrorelhárító irodája már reagált is a Twitteren.
We've known about the content & threats presented in the current issue of AQAP's Inspire 17 prior to its release… pic.twitter.com/9Im7ITlF0P
Az al-Kaida egyébként korábban is támadott vonatokat. 2004. március 11-én a terroristái 10 bombát helyeztek el Madridba tartó vonatokon.
191 ember meghalt, közel 2000 megsebesült.
Öt évvel később az amerikai hatóságok azt jelentették be, hogy meghiúsítottak egy elővárosi vonatok elleni terrortámadást New Yorkban. 2013-ban Kanadában letartóztattak két embert, akik Toronto és New York között közlekedő vonatokat akartak kisiklatni. Ők is az al-Kaidával álltak kapcsolatban.
2014 óta az al-Kaidától egyre inkább átvette a dzsihádista világ vezetőjének szerepét a belőle kivált Iszlám Állam. A kalifátus sorozatos katonai vereségével azonban az al-Kaida úgy érezheti, újra vezető szerepre törhet a terroristák között. Az AQAP vezetője, Kászim al-Rajmi már májusban nyugatiak elleni terrortámadásokra szólította fel a követőit.
Legalább 49 halottja van egy egyiptomi vonatbalesetnek. Több mint 120-an megsérültek.
Egy Kairó és Alexandria között közlekedő gyorsvonat rohant bele hátulról egy Port-Szaídból Alexandriába tartó, várakozó szerelvénybe egy állomáson. Az ütközés következtében kisiklott a gyorsvonat mozdonya és a másik szerelvény két hátsó vagonja.
Egyelőre nem tudni, miért történt a baleset. Az al-Maszri al-Jóm című lap szerint hibás váltóállítás okozhatta.
A közlekedési miniszter több vasúti tisztségviselőt felfüggesztett hivatalából a nyomozás idejére.
Egyiptom történetének legsúlyosabb vasúti szerencsétlensége 2002-ben történt, amikor Kairó közelében kigyulladt egy személyvonat, és mintegy 370 ember bennégett. Tíz évvel később Egyiptom déli részén egy szerelvény belerohant egy iskolabuszba, akkor 49-en haltak meg, köztük 44 gyerek.
Budapestről indult a vonat, de nem ment a hőségben a klíma. Egy utas Bicskénél ablakot próbált nyitni, de a vészkijáratot sikerült kinyitnia, ezért mindenkit leszállítottak a vonatról.
A kisalfold.hu egyik olvasója számolt be az esetről. Azt írta, „a folyosó két végén lévő kis ablakok (15*40cm) nyitva voltak, de a kocsi nem volt előhűtve. (…) Egy elkeseredett utas Bicske környékén megpróbált ablakot nyitni. Mivel
nyitható ablak nincs, és a vészkijárat megnyitása az ablaktábla eltávolításával lehetséges,
szegény, ezt összetévesztve megtette. Bicskén megállították a szerelvényt és mindenkit letereltek. ”
A lapnak a GYSEV Zrt. azt írta:
nyáron visszatérő probléma, hogy nem megfelelően működik a klímaberendezés
az osztrák vasúttársaságtól vásárolt kocsikon. Arra kérik az ezt tapasztaló utasokat, hogy eredeti menet-, pót- és helyjegyeit a vállalat postacímére küldjék el, vagy adják le valamelyik személypénztárban, egyben töltsék ki a társaság észrevétel-bejelentő lapját. Elbírálás után ugyanis van lehetőség kompenzációra.
A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.
A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.
A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.