Kezdőlap Címkék Vizsgálati jelentés

Címke: vizsgálati jelentés

Nem értékrendi hanem jóléti határ van Európa keleti és nyugati része között

Az Eurostat jelentéséből derül ki, amely azt vizsgálja, hogy mi mennyibe kerül az Európai Unió 27 tagállamában és milyen órabéreket kap valaki Magyarországon vagy Németországban.

A kínos igazság az, amelyről mindenki tud, de az uniós vitákban alig kerül említésre, hogy egy magyar diplomás kevesebbet keres mint egy képzetlen migráns segédmunkás Németországban! 17 évvel azután, hogy Magyarország belépett az Európai Unióba – abban a reményben, hogy az olló összezárul, de erről szó sincs! Az Eurostat reálértékben számol vagyis mindig figyelembe veszi azt, hogy mennyit ér a megkeresett munkabér abban az országban, ahol az uniós polgár lakik.

Keleten minden olcsó

Ha 100-nak vesszük a 27 uniós tagállam árszintjét, akkor Dánia volt a legdrágább 2020-ban, mert 32%-al volt magasabb az árszínvonal. A legolcsóbb Bulgária. Az Európai Unió legszegényebb országában „csak” 64%, Magyarországon 70%.

Bulgária, Lengyelország, Magyarország és Románia az Európai Unió négy legolcsóbb országa. Ahol minden olcsó – beleértve a munkaerőt is. Nem véletlen, hogy ezekből az országokból oly nagy a kivándorlás – különösen a diplomás fiatalok körében.

Érdekes, hogy miközben a magyar közvélemény magasnak érzi az alkohol és a dohány árát addig ez kifejezetten alacsonynak számít az Európai Unióban. Csak Bulgáriában lehet olcsóbban rágyújtani vagy berúgni mint nálunk.

A bruttó órabérek összehasonlítása kifejezetten siralmas képet mutat. Az uniós átlag fölött egyetlenegy keleti tagállam sincsen. Az egykori szocialista országok mind a sereghajtók csoportjába tartoznak. Magyarország hátulról a negyedik vagyis csakis Bulgária, Románia és Litvánia teljesít rosszabbul ezen a téren. Magyarországon, Romániában és Bulgáriában minden olcsó – beleértve a munkaerőt is. Nem véletlen, hogy ez a három állam vezeti a Transparency International korrupciós listáját az Európai Unióban.

Frusztráció a szegényházban

A magyar, a lengyel, a bolgár és a román elit eltérő stratégiát alkalmaz Brüsszellel szemben: Budapest és Varsó szembeszáll míg Bulgária és Románia szervilisen alkalmazkodik. Egyikük se jutott túlságosan sokra: továbbra is ők a legszegényebbek az Európai Unióban, és jó esélyük van rá, hogy ez így marad hosszú távon is.

A perifériák lecsúszása globális trend – jól látható ez az Eurostat jelentéséből is. Görögország és Portugália is megérkezett az uniós szegényházba. Őket már Szlovénia – a legjobban teljesítő keleti tagállam – is megelőzi.

Ebben a helyzetben nem könnyű perspektívát mutatni a választópolgároknak: Bulgáriában ez nem is sikerül. Boriszov miniszterelnök korrupt rendszerét sem elviselni sem leváltani nem tudják. Eléggé hasonló a helyzet Magyarországon és Lengyelországban is. Romániában az elit ügyesebben lavírozik: európai szósszal önti le a szegényes táplálékot, amely a lakosság többségének jut. Emiatt Brüsszelben és Washingtonban jó pontokat kapnak, és nem éri őket bírálat. Csakhogy Románia továbbra is az Európai Unió második legszegényebb állama, melyet alig előz meg Magyarország.

Csak a lényeg hiányzik az ÁSZ Jobbik-jelentéséből

0

Pont az nem derül ki az Állami Számvevőszék jelentéstervezetéből, mi alapján és hogyan számolta ki a 331 millió 660 ezer forint tiltott támogatást a Jobbiknál. 2015-16-ból és 2017 első félévéből lényegében mindent szabálytalannak minősít a gazdálkodásban.

A rendkívül szellősen tördelt, teljes oldalakra vetítve talán tíz oldal terjedelmű jelentéstervezet alapján az Állami Számvevőszék (ÁSZ) lényegében semmit se talált rendben a Jobbik 2015-16-os és 2017 első félévi gazdálkodásában. A tervezetet a Jobbik hozta nyilvánosságra.

Eszerint a Jobbik nem tett eleget előírt adatszolgáltatási kötelezettségének, az ellenőröket nem engedte be, nem igazolta a közpénzzel való átlátható gazdálkodás alapjainak megteremtését, szabályos felhasználását és vagyona jogszerű használatát –

vagyis nem igazolta, hogy működése során szabályosan igénybe vehető pénzt használt fel

2015-16-ban. Nincs rendben a könyvvezetés, a nyilvántartás se és még hosszú a sor. Továbbá megállapították, hogy az idei első fél évben tiltott vagyoni hozzájárulást fogadott el a párt. Ezek az ÁSZ már ismert megállapításai.

Ezek alapján mondta ki, hogy a Jobbik 331 millió 660 ezer forint tiltott nem pénzbeli vagyoni hozzájárulást fogadott el. Ha ez marad a végleges megállapítás, akkor ezt az összeget vissza kell fizetnie a pártnak, a jövő évi költségvetési támogatásból pedig automatikusan levonják ezt a tételt. (2015-16-ban egyaránt 475 millió 800 ezer forint állami pénzt kaptak.)

A vizsgálat menet közben terjedt ki a 2017 első félévének gazdálkodására, amelyet az ÁSZ a „kockázatjelentés” műszóval igazol. Pár oldallal odébb írja le, amit már szintén ismerhet a nyilvánosság, hogy

„hatósági jelzést”

kaptak a plakátkampányban két céggel kötött szerződésről, illetve arról, hogy ezekben a listaáraktól jelentősen elmaradó árakat alkalmaztak.

Részlet a jelentéstervezetből

A jelentéstervezet azonban

semmit se árul el arról, milyen forrásból, milyen módszerrel végezték el a listaárak és a konkrét árak, illetve a korábban említett szokásos piaci árak összehasonlítását.

Ezt kifogásolja a Jobbik gazdasági igazgatója is. Schön Péter is arról ír, hogy az ÁSZ „nem tisztázott forrásból, a jelentésben nem részletezett dokumentumok alapján állapított meg hasraütésszerűen tiltott támogatást. A jelentésből az sem derül ki, hogy pontosan milyen jogi személyekkel kapcsolatban és milyen számítások alapján tette megállapításait. A megállapítások így szakmailag értékelhetetlenek, megalapozatlanok és jogellenesek”.

A párt által közzétett észrevétel egyébként megismétli már korábban közölt állításaikat arról, hogy dátumszerűen mikor adtak át adatokat, illetve mikor próbálták meg ezt sikertelenül megtenni. Vagyis azt, hogy „az első körös adatbekérést a Jobbik teljesítette, a második körös adatbekérés teljesítését pedig maga az Állami Számvevőszék lehetetlenítette el”.

A Jobbiknak e hónap 21-éig van lehetősége észrevételt tenni. Fellebbezést a törvény pár évvel ezelőtti módosítása nem tesz lehetővé.

A párt ma délutánra szervezett fáklyás tüntetést a Fidesz Lendvay utcai székháza elé, hogy tiltakozzon az eljárás, illetve az „orbáni diktatúra” ellen.

Az Állami Számvevőszék továbbra is várja a Jobbik elnökének hivatalos észrevételeit, amellyel cáfolni tudja az ÁSZ jelentéstervezetében szereplő megállapításokat. Az ÁSZ mindenben betartja a vonatkozó törvényi előírásokat, és alkotmányos kötelezettségeinek megfelelve, a jogállam keretei között, a becsületes adófizető állampolgárok érdekét képviseli – áll az ÁSZ közleményében. Szerintük az egyoldalúan nyilvánosságra hozott jelentéstervezet egy dolgot bizonyít biztosan. Ezután szóról szóra megismétlik a tervezet elmarasztaló megállapítását. Az ÁSZ felszólítja a Jobbik elnökét, hogy biztosítsa a párt gazdálkodásának átláthatóságát, és az ÁSZ folyamatos rágalmazása, valamint a közvélemény félrevezetése helyett hozza nyilvánosságra a párt 2015-2016. évekre vonatkozó gazdálkodására, valamint a 2017. évi plakátkampányára vonatkozó dokumentumokat – amelyeket nem adott át az Állami Számvevőszéknek –, és támassza alá, hogy a párt nem fogadott el tiltott vagyoni hozzájárulást.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!