Kezdőlap Címkék Repülés

Címke: repülés

Melyik politikus a legszennyezőbb?

A japán miniszterelnök repülőútjai során eregette a legtöbb széndioxidot a levegőbe tavaly, megelőzte Donald Trumpot is. A legkímélőbbek a spanyol kormányfők voltak. Orbán nincs a listán, de nehéz is lenne, mert nem tudni pontosan, hány géppel repül és kiével.

A világ húsz legfejlettebb országa (G-20) kormányainak vezetői által tavaly teljesített repülőútjait vette górcső alá a német FromAtoB online utazási iroda, a hivatali repülőgépek alapján kiszámolva, mennyi karbonnal szennyezték a környezetet.

Japán, amerikai élboly

Meglepő módon a japán miniszterelnök, Abe Sindzso nemzetközi útjai produkálták a legtöbb CO2-kibocsátást, több, mint 14 ezer tonnát. Őt követi Donald Trump amerikai elnök 11 ezer tonnával. Noha Trump csak 131 ezer kilométert repült, míg a japán politikus 206 ezret, az ő Boeing 747-ese korszerűbb, kevesebb károsanyagot ereget ki – derül ki a német cég adatsorából, amely az első hét politikus repülési adatait és értékeit részletezi. A G-20-ak közül Ausztrália, Mexikó, Indonézia és Svájc megtagadta az utazási információk kiadását, Szaúd-Arábia királya és miniszterelnöke pedig 2017. október és 2019. február között nem vállalt állami külföldi utazást, ezért szintén kívül került a rangsorból, olvasható a részletes ismertetőben. Az így megmaradó teljes 15-ös lista a statista.com oldalán található.

Forrás: statista.com

A vezető országok vezető politikusainak élmezőnye Boeinget vagy Airbust használ, az első hétben egyedül a briteknek van saját gyártmányú gépük, BAe 146-os.

Vannak, akik beérik kisebb géppel

A rangsor érdekessége, hogy a listát záró spanyol miniszterelnökök (Mariano Rajoy és az őt 2018 közepén váltó Pedro Sánchez) 40 ezer kilométerrel többet repültek Trumpnál, környezetterhelésük töredéke (8,5 százaléka) annak. Ennek magyarázata, hogy a spanyolok e célra Falcon 9000-est használnak, ami egy kicsi, elsősorban üzleti célú repülőgép. Ugyanígy kisebb gépet használ a holland miniszterelnök és brazil elnök, valamint a brit miniszterelnök. Az ő gépeik fajlagos károsanyag-kibocsátása töredéke a nagy masinákénak.

Orbánét nehéz lenne összesíteni

A listán nincs rajta Orbán Viktor, mert Magyarország nem tagja a G-20-as klubnak. De ha bővebb rangsort akartak volna készíteni a németek, jó nagy munkára kényszerülnének. Orbán ugyanis a legváltozatosabb módokon repül. Tavalyelőtt vásároltak két használt Airbus A-319-est, majd vettek egy Falcon 7X-et, amiről később kiderült, hogy szintén kettő van belőle. Mindegyiket katonai szállítógépként jelölték meg, folyamatosan tagadva, hogy kormánygépek lennének, noha Orbán sokszor ezeket vette igénybe. De gyakran használta az OTP Falcon 900-asát, amelyet kormánygép-jelöléssel is ellátták a nemzetközi forgalomban, a Mészáros Lőrinc érdekeltségében lévő Bombardier Global 6000-est. És akkor a fapados repülőgépek igénybevételéről ne is beszéljünk.

Hadházy szerint a Fidesz piszkos kis táskatolvaj banda

0

A kormánypárti sajtóban az utóbbi időkben gyakori szereplő Hadházy Ákos, az LMP társelnöke. Számos cikkben foglalkoznak azzal, hogy hobbija a repülés, és rendre azt kérdezik, hogy az egykori állatorvosnak miből telik erre a költséges szenvedélyre.

Hadházy Ákos, akinek nemrégiben egy autóból ellopták a táskáját, majd ezt követően az Andy Vajna tulajdonában lévő Borsban jelentek meg róla olyan információk, amelyek a táska ellopása nélkül nem biztos, hogy megjelenhettek volna, most a Facebookon válaszolt az őt ért vádakra.

„Megtisztelő valahol, hogy a korábbi pártom tőlem fél a legjobban az egész ellenzékből” – írja Hadházy. „Mert ezért próbál a legaljasabb módszerekkel lejáratni. Úgy tűnik, lassan jobban fél tőlem, mint Sorostól vagy éppen az ENSZ-től. A fideszes Budai „Elszámoltató ” Gyula ma sajtótájékoztatón megkérdezte, hogy miből finanszíroztam a repült óráimat.

Mondhatnám, hogy megmondom, ha visszaadják az ellopott táskámat és irataimat. Piszkos kis táskatolvaj banda.

Sajnos hazudnak, mint a vízfolyás. Tényleg sajnos, mert örülnék. ha valóban annyi pénzem lett volna erre, mint amennyit ők hazudnak. A lopott papírok náluk vannak, de tavaly kb 8 órát tudtam repülni, a vizsgámat kivéve többnyire a legolcsóbban bérelhető 20-40 éves gépekkel. Azt is jól tudják, hogy 2004-ben kezdtem repülni, amit erre költöttem, azt apránként tettem.”

Hadházy szerint lehet, hogy a fideszesek csak azt tudják elképzelni, hogy valakinek csak lopásból lehet pénze. Ő, mint írja, más uat választott: „kményen tanultam, hogy aztán állatorvosként egy szép, de kemény szakmában, kéthetente 0-24 ügyeletet adva viszonylag jómódban megéljek és felnevelhessem négy gyermekem.”

Mint írja, arra valóban nem számított, hogy szándékosan elcseszik a forintot és a tízmilliós lakáshitelből 10 év törlesztés után is marad 14 millió és „valóban, gépkocsit is lízingelek. Igaza van – bár semmi köze nincs hozzá – Budai elvtársnak abban, ha nem repülök, most kevesebb tartozásom volna. Ezt néha a feleségem is szóvá teszi, csak neki van is hozzá köze.”

Hosszú kések évada

Egy kis történelemóra talán segíthet megvilágítani a tavaszi választások előtti utolsó hónap leleplező cikkeinek hátterét. 1934. június 30-án, az úgynevezett hosszú kések éjszakáján számolt le Hitler a Harmadik Birodalom kancellárjaként potenciális ellenfeleivel. A Goebbels által irányított suttogó propaganda azt terjesztette, hogy ezzel a káosztól mentették meg az országot, valójában Hitler ezzel biztosította be a hatalmát. A fizikai gyilkosság és az ellenfelek politikai lejáratása, erkölcsi „legyilkolása” persze nem azonos kategória, mégis bizonyos áthallások a vásárhelyi fideszes vereség után felfedezhetők.

Orbán Viktor 2006-os bukását követően úgy döntött, hogy a számára legveszélyesebb politikai ellenlábasait – de mindenekelőtt az őt egy tévévitában megszégyenítő Gyurcsány Ferencet – erkölcsileg teszi tönkre. A szerencsétlenül nyilvánosságra került őszödi beszéddel és az abból kiragadott, félremagyarázható mondatokkal Gyurcsány maga adta fel a labdát, de így is évekig tartó folyamat volt, mire az Orbán-stáb és a KDNP-s pribék, Semjén Zsolt politikailag „legyilkolta”. A KDNP elnöke később ezzel maga büszkélkedett el.

A finkelsteini gyűlöletkampány az amerikai választási guru halálával sem került ki a Fidesz kampánystratégiájából, ahogyan a karaktergyilkosságok sem. A különbség csupán annyi, hogy láthatóan a 2018-as kampányban már a politikai paletta mindkét oldalán bevetik ezt a fegyvert. A napokban Hadházy Ákosra, az LMP korrupciós ügyeket feszegető társelnökére adhatott ki „kilövési engedélyt” a miniszterelnök, a másik oldalon Simicskáék Semjén Zsoltot pécézték ki.

Facebook

A kormánymédia mostanában számos cikkben foglalkozik az LMP-s politikus kétes ügyeivel. Legutóbb a Demokratában egy terjedelmes riportot is közöltek, amelyben valósággal ízekre szedték az egykori szekszárdi állatorvos politikai karrierjét. A „gyengébb” érvek között szerepelt, hogy a református templomban rövidnadrágban ült az orgonához, de odáig is elmentek, hogy „ismeretlenek” feltörjék a kocsiját és elemeljék belőle a repülési naplóját. Bizonyítva ezzel, ő sem különb, mint a helikopterrel esküvőre járó Rogán Antal: milliós hobbira költi a jövedelmét.

A Demokrata ennél „mélyebbre” ásott: kiderítette, gimnazistaként, egyetemi évei alatt is beilleszkedési problémákkal küzdött, politikus is úgy lett, hogy az édesapja egy cigány jelölt kárára, a szó szoros értelmében „besírta” a helyi önkormányzati testületbe. Lusta volt, nem végzett munkát, konfliktusba került a választókkal. „Gyanús földügyeleteket” emlegetnek a családjával kapcsolatban, sőt, a cikk szerint pénzügyi manipulációk sem voltak idegenek tőle. És, aki még ezek után sem hiszi el, milyen gazember az LMP társelnöke, ott van a szegény Robi bácsi esete, akit valósággal sírba tett a Hadházy família. Az ezek után bizonytalankodóknak kerek-perec ki is mondják: „Gátlástalan, aljas, hazug, mániákus, jellemtelen, gyűlölködő, bosszúálló, számító, akit mindmáig egyáltalán nem érdekli a politika, kizárólag megélhetési forrásnak tekinti”.

Ezt követően mondhat akármit, cáfolhat mindent a politikus, az emberekben annyi biztosan megmarad: valami nincs egészen rendben a háza táján, ha drága hobbijára költi a jövedelmét. És többet nem is nagyon akarnak elérni egy ilyen karaktergyilkosság kitervelői. A sárkupacot odaragasztották a célpont hátára. Mosakodjon, magyarázkodjon, ha tud.

Az a szomorú, hogy a másik oldal sem akar lemaradni ebben a mocskos adok-kapok játszmában. Nem nagyon csodálkozhatunk, hogy éppen a Jobbikot támogató Simicska-sajtó dobta be a legújabb bombát: a tavaszi országgyűlési választáson a Fidesz–KDNP listájának második helyén szereplő Semjén Zsolt évek óta, titokban, néhány napos luxusvadászatokon vesz részt Svédországban. Most dokumentumokat, fotókat tettek közzé arról, hogy a politikai páholyban alaposan meghízott pártelnök, mivel nem szeret gyalogolni, vagy helikoptert bérel, vagy lovat kell adni alá, hogy puskavégre kaphassa a kiszemelt vadakat. Ráadásul az utakat a szervezők elmondása alapján különös óvintézkedések mellett bonyolították le. Előfordult például, hogy egy 40 fős hotelt kibéreltek Semjénék számára, hogy csak az ő társasága legyen az épületben, véletlenül se találkozzanak másokkal, főként ne magyarokkal.

A néhány napos utak alkalmanként 4-5 millió forintnak megfelelő koronába kerültek, az árat főként az extra kérések és a luxusköltségek fokozták, írja a Magyar Nemzet cikke. Ebből az is kiderül, az egyórás légi kirándulás Svédországban több mint 750 ezer forintba kerül, a Rogán Antal családját 2016-ban szállító helikoptert „csak” 250 ezer forintos óradíjért lehet bérelni.

A séma nagyon hasonló és mégis különböző. Itt van két politikus, aki milliós hobbijára költ, miközben az országban sokan mélyszegénységben tengődnek. Olyan emberekre akarjuk bízni az ország sorsát – teszi fel a kérdést a kormánymédia -, akinek annyi jövedelme van, hogy már csak a repülési szenvedélyére tudja elkölteni? A másik oldal is valami ilyesmit pedzeget, csak Semjén esetében kényesebb a kérdés: tessék mondani, egy közszolgának miből is futja az ilyen költséges, urizáló szenvedélyre? Azt sugallják: csak nem a mi pénzünkből? És ezt a sárkupacot még nehezebb lehet lemosni. Ha egyáltalán lehet.

20 millió eurós kártérítést fizethet a Ryanair

1

A népszerű fapados légitársaság pilóta hiánnyal küzd. A BBC megszerzett egy olyan belső utasítást, mely azzal számol, hogy a pilóta hiány az év végéig fennmarad.

Emiatt napi 40-50 járatot törölnek. A leginkább érintett repülőterek: London, Dublin, Barcelona, Porto.

Mikor számíthat kártérítésre az utas?

Az EU szabályai szerint akkor jár kártérítés az utasnak, ha egyértelműen a légitársaság a felelős a járat kimaradásért illetve a késésért. Ha az utolsó pillanatban mondja le a járatot a légitársaság, akkor teljes visszatérítés jár hét napon belül illetve új jegyet köteles adni ingyen. A járat lemondása miatt a repülés távolsága szerint kérhető kártérítés: rövid távolság esetén 250 euró, közép távon 440 euro, a hosszú távon pedig 600 euro jár. Ha a késés meghaladja a három órát, akkor szintén a távolságból függően 200-600 eurós kártérítés jár. Mindezt persze másképp kommunikálja maga a Ryanair:

Kevesebb repülés, de nagyobb pontosság – ezt ígéri a Ryanair a következő hat hétre 

80 százalék alá esett a pontossági mutató a fapados légitársaságnál és a pórul járt utasok tömegesen tiltakoztak. Ezért a Ryanair vezetése úgy döntött, hogy a következő hat hétben mintegy 2000 légijáratot töröl. A cél az, hogy elérjék a 90 százalékos pontossági mutatót- mondta a cég kommunikációs igazgatója. Ez járatainknak kevesebb mint a 2 százalékát érinti- tette hozzá. Mivel indokolta a Ryanair azt, hogy a menetrend betartásának mutatója 80 százalék alá esett?

Mindenekelőtt a sztrájkokkal és azzal, hogy végülis ki kellett adni az agyonhajszolt személyzet szabadságát. Ezenkívül pedig ott az időjárás mint örök hivatkozási alap. A pilóták azért sztrájkoltak, mert annyira túlhajtották őket, hogy az már veszélyeztette a repülés biztonságát.

A Ryanair nem is titkolja, hogy egyetlen célja a profit szerzés.

Általában csak az utolsó pillanatban jelentették be a járatok törlését. Volt olyan utas, aki a repülőtéren értesült erről. Meg is indult a tömeges tiltakozás a Twitteren és más fórumokon. Csakhogy a Ryanair fütyül erre miután az olcsó árak miatt a fapados légitársaság rengeteg új utast vonz. Most sem az utasok miatt döntöttek a járat ritkítás mellett hanem azért, mert a repülőtereken plusz pénzeket kell fizetni, ha nem tartják be a menetrendet. A BBC szerint 20 millió eurós kártérítést kell fizetni a póruljárt utasoknak, akiknek mindenesetre azt ajánlják, hogy ne támaszkodjanak a rutinra hanem nézzenek utána: valóban indul-e Ryanair gép abba a városba, ahova el szeretnének jutni?

Megint tolvajok miatt panaszkodnak ferihegyi utasok

0

Eltűnt egy Budapestről Londonba utazó magyar család pénze a feladott bőröndjükből. A FüHünek azt mondták, azért tették oda, mert a kézipoggyászukból már loptak korábban, a feladott csomagból viszont eddig nem. Ugyanaznap egy Isztambulból Budapestre érkező másik utas azt vette észre, miután megérkezett, letörték a bőröndje zárját, és teljesen feltúrták a csomagját.

A Liszt Ferenc Repülőtér
fotó: MTI/MTVA/Bizományosi: Balaton József

Budapestről ment Londonba csütörtök délután Anett a családjával. Azt mondta a FüHünek, hogy kisbabájuk miatt nagyon siettek, ezért csak otthon nézték át a csomagjaikat. Akkor vette észre, hogy az egyik bőröndből hiányzik egy boríték, amelyben, ahogy fogalmazott, „rengeteg pénz” volt, valamint egy óra is eltűnt.

Pedig épp azért tette a feladott csomagjába őket, mert, ahogy mondta,

„régebben már vettek ki kézipoggyászból is értéket, emiatt nem mertük beletenni.”

Ráadásul annyi cuccuk volt, hogy attól is tartottak, valaki észrevétlenül belenyúlhat. A feladott csomagjaikból viszont még soha nem loptak – eddig. Azt mondta:

„Az egész azért igazán felháborító, mert én fizetek azért, hogy a táskámat elhozzák A-ból B-be.”

A reptéri dolgozók miatt viszont egyik légitársaság se vállal felelősséget.

Anett azt mondta, elismeri, hogy ők is hibáztak, hogy a csomagba tették a pénzt, „de azt nem ismerem el, hogy emberek életét lopják ki a bőröndből. Azt nem ismerem el, hogy több havi munkánk veszett kárba”.

Egy másik utas ugyancsak csütörtökön Isztambulból érkezett haza Budapestre. Amikor, egyébként hosszas várakozás után, megkapta a bőröndjét, azonnal észrevette, hogy

eltörték rajta a számzárat.

A FüHünek elmondta: ahogy kinyitotta, látta, hogy valaki fel is túrta a benne lévő ruhákat, a neszesszerjét és a bőrönd belső zsebét pedig eltépték, pár száz forintnyi aprót vittek el. Szerinte pénzt vagy drága ékszereket kereshettek, ezért tépték fel a kis zsebeket, tasakokat.

illusztráció
MTI Fotó: Földi Imre

Egyikük sem érti, miért pont az ő bőröndjükbe nyúltak bele, hiszen kívülről semmi nem látszott rajtuk. Arra gyanakodnak, hogy az átvilágításon tűnhetett fel valami a tolvajok esetleges társának – ezt feltételezné, hogy az indulásnál történt a lopás.

Mindketten feljelentést tettek.

Azt persze egyelőre nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a budapesti reptéren történt a lopás (az isztambuli reptérre is sokan panaszkodnak), de az gyanús, hogy több eset is volt ugyanazon a napon, nagyjából ugyanabban az időben.

A Liszt Ferenc Repülőtér Facebook-oldalán egyébként sok a panasz a lopásokra. Van, aki azt írja, hogy cigarettát lopnak ki rendszeresen a csomagjából, másnak 200 eurója tűnt el. Más arról írt, hogy szintén a bőröndje zárját tették tönkre, tőle parfümöt és ruhákat loptak el.

Hardy Mihály, a repülőtér szóvivője a FüHünek azt mondta,

„örök macska-egér játék”

folyik, a világ összes repülőterén. Mint mondta, keményen küzdenek a hasonló esetek ellen, a rakodást végző cégekkel közösen.

A csomagok feladás után egy zárt rendszeren haladnak keresztül, amelyet végig kamerákkal figyelnek. Ennek végén a földi kiszolgáló cégek emberei rakják őket kocsira, majd pakolják be a csomagtérbe a repülőn. Van olyan légitársaság, amely már ezeket is bekamerázta, de, ahogy Hardy Mihály mondta,

ezek a kamerák nem biztos, hogy minden sarkot látnak,

és ezt az esetleges tolvajok pontosan tudják.

Ő azt tanácsolja az utasoknak, hogy semmiképp ne tegyenek pénzt, ékszert, vagy bármilyen értéket a feladott bőröndbe.

A pénzköteg ugyanis látszik az átvilágításkor is.

Arra is figyelmeztet, hogy amikor esetleg a kézipoggyászát veszik el valakinek felszállás előtt, akkor is gondolja végig, mi van benne, és szedjen ki belőle minden értékes dolgot.

Felszálló utasok Ferihegyen
MTI Fotó: Földi Imre

Megkerestük a légitársaságot is, amellyel Anett utazott. Levélben azt írták: a poggyászok kezelését „földi kiszolgáló partnerek végzik az egyes repülőterekkel kötött megállapodások” alapján. Panaszt ott lehet tenni, ahova megérkezik az utas. Azt is írják, hogy minden panaszt egyénileg vizsgálnak ki, és

szoros figyelemmel kísérik földi kiszolgáló partnereik működését.

Az elmúlt öt évben, vagyis 2012 eleje óta összesen 727 nyomozás indult csomaglopás miatt a ferihegyi repülőtéren – ezt akkor árulta el a 444.hu-nak a rendőrség, amikor sérült keze buktatott le egy reptéri tolvajt. Egy, Anetthez hasonlóan Londonba repülő utas megérkezése után vette észre, hogy a bőröndjében minden ruháját összevérezte valaki. Egy másik utas is hasonló panasszal jelentkezett. El is fogták az egyik budapesti rakodómunkást, akinek visszavonták a belépőkártyáját.

Hardy Mihály azt is mondta a Fühünek, hogy a rakodó cégek embereire is nagyon szigorú szabályok vonatkoznak.

Nem lehet náluk például mobiltelefon, és készpénzből is csak annyi, ami mondjuk az ebédjükre elég.

Ezeket kifele menet is ellenőrzik. Van, ahol a rakodást is videóra veszik.

Szerinte egyébként a Liszt Ferenc Repülőtér a panaszok szempontjából az „európai középmezőnybe” tartozik. Sok lopásról tudnak például angliai repülőtereken: volt olyan, ahol hatszor annyi panasz érkezett egy légitársasághoz, mint ugyanennek a társaságnak más járatain. Azt mondja: ha valaki ilyet tapasztal, azonnal vegyen fel jegyzőkönyvet a légitársaságnál, és tegyen minél előbb feljelentést a rendőrségen.

Sztrájk miatt lemaradhatnak a csomagok

0

Fennakadások várhatók a brüsszeli nemzetközi repülőtérről induló járatok forgalmában a poggyászkezelők részleges sztrájkja miatt – közölte a Le Soir belga napilap szerdán. Sokak csomagja marad le a gépekről.

A brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtérről induló légi járatok 60 százalékát érintheti a poggyászkezelők váratlan sztrájkja, amelyet az alulfoglalkoztatottság, a nyári, megnövekedett utasforgalom okozta túlterheltség miatt indítottak.
A munkabeszüntetés mintegy 25 ezer utast érinthet,

akiknek csomagjai csak részben, vagy egyáltalán nem kerülnek fel az induló repülőgépekre.

A járatokról lemaradó csomagokat később, a megadott címre kiszállítják – közölte a repülőtér igazgatósága. Hozzátették: a várakozás és a kellemetlenségek elkerülése végett az utasok lehetőleg csak egy kézipoggyászt vigyenek magukkal.
A Budapestre érkező járatok esetében légi irányítás egyelőre nem jelzett jelentős késéseket.

MTI/FüHü

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!