Kezdőlap Címkék Metróért Egyesület

Címke: Metróért Egyesület

Furcsa helyen bukkant fel egy magyar metrókocsi

0

Egy fotón egy olyan kocsi látszik egy orosz roncstelepen, amelyik elvileg felújítva visszaérkezett Magyarországra. A DK szerint ez is azt bizonyítja, hogy az oroszok nem újították fel a kocsikat, hanem újakat küldtek helyettük, ezért feljelentést tesznek. A párt feljelentést tesz. Vizsgálatot követel a Párbeszéd is.

Furcsa fotót talált a Metróért Egyesület egy orosz honlapon: egy lerobbant metrókocsi áll valahol Moszkva környékén. Nem ez az érdekes, hanem az, hogy a pályaszáma szerint (3048) ugyanez a kocsi már március végén visszaérkezett Budapestre, méghozzá felújítva.

Fotó: Facebook / Metróért Egyesület / transphoto.ru

Az egyesület szerint

„egészen biztosan csak reinkarnáció lehet”.

Az egyesület korábban azt mondta: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi metrókocsikat, így elképzelhető, hogy újakat alakítottak át a magyaroknak. Korábban az azóta bezárt Népszabadság is írt arról, hogy az orosz Metrowagonmash nem újította fel a régi kocsikat, hanem raktáron lévőket küldtek Budapestre.

A Magyar Narancs szerint a gyanút erősítette, hogy miután megkötötték a szerződést, szinte azonnal tárgyalni kezdtek a változtatásokról, amelyek közül több lényegi dolgokat érintett. A lap szerint azért lehetett szükség a trükkre, mert

az oroszokat máshogy nem lehetett helyzetbe hozni:

az ő új metrókocsijaiknál mások ugyanis sokkal modernebbeket tudtak volna szállítani.

Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője szerint ez azt jelenti, hogy „lelepleződött a nagy metrómutyi”, ezért sajtótájékoztatóján bejelentette: a párt feljelentést tesz. Szerinte a fotó azt bizonyítja, hogy a szerelvényeket valóban nem újították fel, hanem újakat hoztak helyettük, a régi pedig ott van az orosz gyárban.

Az egyesület egy másik fotót is talált.
Fotó: Facebook / Metróért Egyesület / transphoto.ru

Gy. Németh Erzsébet azt mondta:

„ez egészen egyszerűen bűncselekmény”,

amivel nem csak a fővárosiakat, hanem az egész országot megkárosították, ugyanis a látszattal ellentétben így egy fillért sem spórolt az állam. Szerinte abból az összegből, amibe az „úgynevezett felújítás” került, új, kényelmes, modern metrókocsikat is lehetett volna venni.

A párt már két éve is feljelentést tett az ügyben, szakértői véleményre alapozva, de ezt az ügyészség visszautasította. Most ismét feljelentést tesznek.

Vizsgálatot követel a Párbeszéd is. V. Naszályi Márta fővárosi képviselő arról beszélt, hogy Jávor Benedeknek, a Párbeszéd EP-képviselőjének kérdésére korábban az akkori Nemzeti Közlekedési Hatóság azt válaszolta:

nem bizonyítható, hogy a szerelvényeket felújították, vagy azok újak.

Márpedig amennyiben Budapest a felújítás helyett új metrókocsikat vett, az a párt szerint felveti a vámcsalás gyanúját. V. Naszályi Márta szerint annak idején a kormány gyakorolt nyomást a fővárosra a felújítás érdekében, szerinte ez része lehetett a paksi atomerőmű-bővítésről született magyar-orosz megállapodásnak.

Így teljesítettek egy év alatt a felújított metrókocsik

Az ajtóproblémák ellenére a „felújított” 3-as metrók biztonságosak, hajtásuk, fékük jó, bár az utaskomfort alacsony színvonalú – összegezhető a Metróért Egyesület értékelése. Az egy éve közlekedő orosz kocsik azonban sok évtizedes konstrukció „ráncfelvarrott változatai”.

Az egy éve forgalomba állított fehér színű (Pandának is nevezett) orosz metrószerelvények működésének eddigi tapasztalatait foglalta össze a Metróért Egyesület (ME). A hivatalos verzió szerint felújított, mások gyanúja szerint viszont korábbi, lemondott megrendelésből visszamaradt új szerelvényekről ellentmondásos képet fest a ME.

Mindenek előtt leszögezik, hogy a (szintén idézőjelben írott) „felújítás” választása (a városvezetés szándékával szembeni kormánydöntés nyomán)

„meghatározta, hogy ez korszerű nem lehet, nem is lett”.

Sok évtizedes konstrukció ráncfelvarrott változata – írják.

A gyártás minőségéről a metrószakemberek még nem akarnak állást foglalni, de a kocsiszekrényeken máris tapasztalható felületi rozsdák, az egyes részeken megkérdőjelezhető minőség miatt is azt javasolják, hogy a BKV végeztessen független vizsgálatot, megelőzendő a 10-15 év múlva esetleg kipattanó jogi vitákat.

A szerelvények utasterét részben dicsérik az ítészek, de felhívják a figyelmet az alacsony nívójú utaskomfortra. Ennek fő oka a nyári melegben

elfogadhatatlanul gyenge szellőzés.

Másik probléma a kor elvárását nem teljesítő zajszint, aminek forrása a korszerűtlen forgóváz.

Egyértelműen jók a tapasztalatok a vezetőfülkével kapcsolatban, amely ergonómiailag sikeres konstrukció, kényelmes, a vezetők kedvelik. A külső LED-világítás is hatékony, korszerű.

Az elavult forgóváz viszont – amellett, hogy nagyon zajos -, az elvártnál több karbantartást igényel. A 60 ezer kilométerenként szükséges alaposabb átvizsgálás gyakorisága közel duplája a korszerű metróknál elvártnak.

Elismerést kapott a hajtásrendszer is. Hibátlanul működik, minden szükséges funkciójában megfelelő teljesítményt nyújt. Ami nem működik – a fékezéskori energia-visszatáplálás -, annak sem a kocsik az okai, hanem a korszerűtlen kiszolgáló infrastruktúra (vagyis a villanyhálózat), emiatt ezt a funkciót letiltották a szerelvényekben. Ugyanakkor a kocsik segédüzemének elégtelen teljesítménye miatt nem tudják alkalmazni a külső energiaforrás nélküli kiállást a kocsiszínekben.

A vezetőállások és a hajtás mellett a fékrendszert dicsérik legjobban a ME szakemberei, amely hatásos és megbízható.

Leghosszabban az ajtók működését elemzik, amely a közönség körében is messze a legtöbb kritikát kapta (a nyári hőség mellett). A ME szakértői megismétlik tavaszi véleményüket, hogy

a számos meghibásodásból két-három „biztonságkritikus” volt.

A bajok elsődleges forrása egy kapcsoló, amelyen a gyártó már módosított, de ennek eredményeképpen is csak kevesebb a hiba, a probléma nem szűnt meg, és – az ajtók lassúsága miatt is – menetrendi nehézségeket okoz.

A tűzvédelmet jónak tartják, s bár nem is fordult elő „esemény”, a rendszer nem is valószínűsíti ennek bekövetkeztét.

Összességében a Metróért Egyesület általánosságban jó, de korszerűtlen konstrukciónak tartja a 2-es metró szerelvényeit.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!