Kezdőlap Címkék Herendi Gábor

Címke: Herendi Gábor

Átadták a magyar Oscarokat

A várakozásoknak megfelelően a Testről és lélekről nyerte a legfontosabb kategóriákat a 3. Magyar Filmdíjak átadóján, amelyet vasárnap este tartottak meg a Vígszínházban. Andy Vajna nem jött el a gálára, de többször is megidézték a filmügyi kormánybiztost. Nemcsak a „show” koreográfiája hajazott a rendelkezésre álló szerényebb eszközökkel a világ legnagyobb filmes díjátadójára, de még abban is volt hasonlóság, hogy a női filmesek helyzete is szóba került a magyar Oscaron.

Az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről amellett, hogy a legjobb film lett, Enyedi Ildikó megkapta a legjobb rendezőnek és a legjobb forgatókönyvírónak járó díjat is. A legjobb női főszereplő a játékfilmek kategóriájában az Európa Filmdíjat is elnyerő Borbély Alexandra lett, Tenki Rékát pedig mellékszereplőként díjazták, így a Testről és lélekről stábja összesen öt szobrocskát vihetett haza.

Borbély Alexandra az Oscar-díjátadó után még Amerikában maradt, így nem tudott eljönni a díjátadóra, ahogy Enyedi Ildikó sem, de bejátszották a videóüzenetüket. A rendező amellett, hogy megköszönte az elismerést, a szakmának üzent, amiről nagyon gyakran elmondják a filmesek, hogy nem elég összetartó. Enyedi Ildikó most arról beszélt, hogy nagyon sok kiváló magyar film van, de

jó lenne, ha gyakrabban együtt lennének a szakmabeliek,

és olyan közösség jönne létre, mint korábban a magyar film nagy korszakaiban.

A legjobb játékfilm díját elnyert Testrõl és lélekrõl stábja a 3. Magyar Filmdíj gálán a Vígszínházban 2018. március 11-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

De nem csak Enyedi Ildikó üzent a szakmának: az Egy nő fogságbanért a legjobb a dokumentumfilmnek járó díjat elnyerő Tuza-Ritter Bernadett arról beszélt, hogy a moziknak nem csak játékfilmeket kellene vetíteniük, hogy az övéhez hasonló alkotások is eljussanak a nézőkhöz. A legemlékezetesebbre viszont Gryllus Dorka beszéde sikerült, aki Nagy Zsolttal együtt a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat adta át tévé kategóriában. A két színész már igen emelkedett hangulatban érkezett a színpadra, és egy picit azzal is meggyűlt a bajuk, hogy a jelöltek – vagy, ahogy a gálán hivatkoztak rájuk, a „nomináltak” – neveit felolvassák. De, ha már ott voltak, Gryllus Dorka felvetette, hogy mi értelme van egyáltalán külön női és férfi kategóriákban díjazni a színészeket, miért ne lehetne összevetni egy nő alakítását egy férfiéval. Nagy Zsolt erre úgy reagált, hogy biztos azért, mert eleve sokkal kevesebb női szerep van a filmekben. Gryllus Dorka erre megkérte a forgatókönyvírókat, hogy legyenek kedvesek több női karaktert beleírni a filmekbe, de még a női és férfi színészek közti fizetéskülönbségek is szóba kerültek – bár Gryllus Dorka szerint erről jobb nem is beszélni. A spontán kortesbeszédet, és úgy általában Nagy Zsolt és Gryllus Dorka eredeti díjátadását nagy ünneplés fogadta.

Az este házigazdája Nacsa Olivér volt, aki főként Andy Vajnára hegyezte ki a poénjait.

A filmügyi kormánybiztos nem tette tiszteletét a gálán, de Bagi Ivánnak köszönhetően nem maradtunk teljesen Andy Vajna nélkül. Az ál-Vajna beszédet is tartott, amelyben elmondta, hogy nagyon bejött neki az élet Magyországon, de Nacsáék viccelődtek többek között a kormánybiztos kaszinóbizniszén és újkeletű magánéleti válságán a feleségével, Vajna Tímeával. Tulajdonképpen még magának a díjátadónak is beszóltak egy kicsit, amikor Bagi Iván Vajnája mindenkinek jó szórakozást kívánt a magyar Oscarhoz.

A díjátadó menete egyébként egy az egyben az Oscar-gálát idézte: volt nyitóbeszéd, borítékból húzták elő a díjazottak nevét, megemlékeztek a tavaly meghalt filmesekről, és még a zenés-táncos produkció sem maradhatott el. Az egyes kategóriák jelöltjeiről pedig bejátszásokat mutattak, ami szintén hozzájárult ahhoz, hogy igazán komolynak tűnjön a díjátadó, csak mivel a legtöbb kategóriában ugyanaz a néhány alkotás versengett, egy idő után elég okafogyottá vált a dolog. Mint ahogy az is elég érthetetlennek tűnt, hogy miért kell minden díjat két embernek átadnia. Annál is inkább, mert sok díjazott nem tudott eljönni, így helyettük mások vették át a szobrocskát, de olyan is volt, hogy valakiről bemondták, hogy nincs ott, aztán mégis megjelent, vagy azt hitték, hogy ott van, de aztán hiába várták, hogy megjelenjen a színpadon.

A legjobb tévéfilmes férfi fõszereplőnek járó díjjal kitüntetett Hegedûs D. Géza, mögötte Gryllus Dorka és Nagy Zsolt, a díj átadói. MTI Fotó: Balogh Zoltán

A több mint két órás díjátadón összesen 23 kategóriában osztották ki a szintén nagyon oscarosra tervezett szobrocskákat azoknak az alkotásoknak, amelyeket a Magyar Filmakadémia Egyesület erre legméltóbbnak ítélt. Ez a rengeteg kategória úgy jön ki, hogy külön díjazzák a tévéfilmeket is.

Ebben a mezőnyben az Árulók szinte mindent vitt: nemcsak a legjobb tévéfilm lett, de Fazakas Péter elnyerte a legjobb rendezés, Köbli Norbert a legjobb forgatókönyv, Sztarenki Dóra a legjobb női főszereplő, Hegedűs D. Géza pedig a legjobb férfi főszereplő díját.

A szakmai elismerések mellett

kiosztottak egy közönségdíjat is, amelyet Herendi Gábor vehetett át a Kincsemért.

Herendi arról beszélt, hogy őt általában a közönség szokta díjazni, aminek nagyon örül is, de azért néha nem ártana, ha a szakma is elismerné a filmjeit. A tavalyi év legnézettebb filmje egyébként két díjat nyert: a legjobb jelmezért (Bárdosi Ibolya), a legjobb sminkért/hajért (Fekete Rita, Makk Ildikó és Jónás Kata).

A Jupiter holdja, az 1945 és A Viszkis is két-két díjat kapott. A Jupiter holdját az operatőri munkáért (Rév Marcell), illetve a látványtervezésért (Ágh Márton), míg Viszkist a vágásért (Kovács Zoltán), és a hangmesteri munkáért (Balázs Gábor) díjazták. Az 1945 pedig a zenéjéért (Szemző Tibor) kapott díjat, illetve a falusi kiskirályt játszó Rudolf Péter a legjobb férfi főszereplő lett. A játékfilmes kategóriában a férfiaknál a másik színészi díjat Znamenák István kapta Az állampolgár mellékszerepéért.

Suttyóságban felülmúlta a Valami Amerika 3 az első két részt

A Valami Amerika 3 jobb pillanataiban olyan, mintha az alkotók direkt parodizálni akarták volna az első két részt, máskor pedig még ennyire sem értékelhető. Az új rész sehogy sem akar önmagában értékelhető filmélménnyé összeállni, és pont azokat a dolgokat viszi tovább és nagyítja fel az első két részből, amiket jobb lett volna végre elfelejteni.

Nyilvánvaló, hogy nem egyszerű folytatást készíteni egy sikeres filmhez, és általában minél több ilyen készül, annál rosszabb lesz az végeredmény. Ez alól sajnos a Valami Amerika-sorozat sem jelent kivételt. Az általános recept az szokott lenni, hogy az alapkonfliktushoz érdemben nem nyúlnak (itt: adott három szerencsétlen testvér, akiket mindig rászed az átváltozóművész csaló, Alex), csak behoznak egy csomó új karaktert, és kétszer annyi fordulatot, hogy ne érezze azt az egyszeri néző, hogy ugyanazért a filmért fizetett kétszer, vagy esetünkben háromszor. Már a Valami Amerika 2-ben is egy rakás új mellékszereplővel és még kacifántosabb (azaz hiteltelenebb) oda-vissza átverésekkel operált Herendi Gábor rendező, a Valami Amerika 3-ban pedig újabb fokozatra kapcsolt az őrület. A szereplők száma exponenciálisan nőtt, a Várnai testvérek pedig olyan kalandokba keverednek, amelyek még a hihetőség látszatát sem igyekeznek már fenntartani. Az első részben volt egy kis verekedés? Akkor a másodikban részben jöjjön a maffia, a harmadikban pedig tízpercenként legyen valami véres bunyó, és indítsunk mindjárt olyan utcai lövöldözéssel a filmet, amit még a 90-es évek elején is megirigyeltek volna a legsúlyosabb arcok is. Az első részben azt néztük, hogy Ákos folyton megcsalja Timit? Akkor a második részben varrjon le egy tucat nőt, de azon is viccelődjünk, hogy nem áll fel neki, és akkor a harmadikban meg jöhet az, hogy blogot csinálnak a szexuális életükből, de a gyerek meg nem jön össze, mert Ákosnak nem elég jó a spermája.

A Várnai testvérek: András (Hujber Ferenc), Ákos (Szabó Győző) és Tamás (Pindroch Csaba)

A szexista és az úgynevezett altesti viccelődés már a Valami Amerika első részéből sem hiányzott, de az ilyen szintű poénok mostanra teljesen leuralták a forgatókönyvet, és

minden karaktert sikerült önmaga karikatúrájává butítani.

A legrosszabbul szegény Oroszlán Szonja járt, akinek gyakorlatilag annyi újdonság jutott, hogy a kezébe adtak egy szelfibotot és egy goprót, hogy immár youtuberként maxolja ki a szőkeséget.

A sztori is alapvetően az előző két film elemeinek újrahasznosításából épül fel annyi különbséggel, hogy most éppen a börtönben terelték össze hőseinket. Herendi Gábor a film sajtóbemutatója után arról beszélt, hogy ennek mindössze annyi oka van, hogy úgy gondolta, egy ilyen környezetben számos vicces szituációba keveredhetnek a Várnai testvérek, és utána a helyszínhez találták ki a sztorit. Ennek megfelelően a háttérben zajló konfliktus, hogy miért kerültek oda, és hogy jönnek ki, igazából teljesen érdektelen (valami nagy értékű bélyeg körül bonyolódik egyébként a sztori), a lényeg a vicces(nek szánt) szituációkon van. Ezek viszont a szokásosnál is suttyóbbak lettek, hiszen azon kéne nevetni, hogy a meleg elítéletet játszó Nagy Ervin női ruhában vonaglik, Andrást (Hujber Ferenc) minden második mondata után megütik, Eszternek (Ónodi Eszter) a terhesség miatt megvastagodott a lába és megnőtt a melle, és pont a legrosszabbkor folyik el a magzatvize.

Hujber Ferenc, Pindroch Csaba és a Valami Amerikában újoncnak számító Stohl András. Fotó: Wlcsek András

A történetvezetést és karakterépítést teljesen alárendelték annak, hogy minél több ilyen poénforrást, illetve sztárt lehessen a filmbe belepasszírozni,

ugyanis a Valami Amerika 3 másik fontos alappillére a börtönös sztori mellett az lett, hogy egy csomó híres színészt és Ganxsta Zolee-t is megnyerték az új résznek. Ez állítólag nem volt nehéz, hiszen mindenki örömmel csatlakozott a sikeres szériához, viszont egy rakás olyan karaktert eredményezett, akik csak miért ne alapon kerültek bele a forgatókönyvbe. Ilyen például Stohl András esete, aki egy közepesen ismert, drogozás miatt bebörtönzött színészt játszik. A Valami Amerika 3 tele van az ehhez hasonló, önironikus poénkodással, és nyilván a színészek is baromira élvezték, hogy végigökörködhették a forgatást, csak éppen olyan lett tőle a film, mint egy kevéssé szofisztikált kabaréműsor.

Nem azt mondjuk, hogy egyáltalán nem lehet nevetni a Várnai testvérek és kapcsolt részeik szerencsétlenkedésén, mert tényleg vannak szórakoztató részei, illetve jól eltalált poénjai a filmnek, és a színészek is odatették magukat a karakterek kidolgozatlansága vagy groteszksége ellenére is. De összességében nagyon fárasztó két órán keresztül nézni az ilyen szintű viccelődést, mert egyszerűen mindenből túl sok van ebben a filmben: szereplőből, átverésből, verekedésből, meztelenkedésből, illetve nosztalgiázásból is. Így, ha valami elsőre még vicces is lett volna, az ötödik hasonló jelenetnél már garantáltan nem az, összességében pedig kifejezetten kínos érzést kelt, hogy ilyen alpári viccelődéssel szeretnének eladni 2018-ban egy mainstream magyar vígjátékot. Pedig ez minden valószínűség szerint sikerülni is fog.

Egy súlyosan beteg rajongó már megnézhette a Valami Amerika 3-at

Csak jövő héten kerül a mozikba a Valami Amerika új része, de egy rajongó már jóval a premier előtt megnézhette, milyen lett: Herendi Gábor rendező és a Tamást alakító Pindroch Csaba személyesen mutatta meg a filmet a gyógyíthatatlan betegsége miatt ágyhoz kötött Csorba Dávidnak.

A 25 éves Csorba Dávid Duchenne-féle izomelhalásos betegsége miatt mozogni és beszélni sem képes, lélegezni is csak lélegeztetőgéppel tud. Az ujjait kicsit tudja mozgatni, a külvilággal ezért számítógépen keresztül kommunikál. Mivel hatalmas filmrajongó, és a magyar filmek közül a Valami Amerika-sorozat a kedvence, édesanyja felvette Herendi Gáborral a kapcsolatot. A rendező Pindroch Csabával együtt vállalta, hogy személyesen vetíti le a filmet Dávidnak, aki nagyon viccesnek találta az új részt. Azt pedig, hogy magukkal az alkotókkal nézhette meg a filmet, úgy kommentálta, hogy neki ez tényleg egy kis Valami Amerika volt. Herendi Gábor pedig azt mondta a Csorba Dávidnál tett látogatás után, hogy ezért érdemes filmet csinálni, hogy az ember részese lehessen mások boldogságának.

A premier előtti magánvetítés mellett a stáb adománnyal is szeretné segíteni a családot, ezért Weiler Péter a forgatáson készült werkrazjaiból árverést tartanak, az ebből befolyó összeget pedig Dávid fejlesztésére és segédeszközeinek vásárlására fordítják.

Herendi Gábor, Pindroch Csaba és Csorba Dávid. Fotó: Wlcsek András

A Valami Amerika 3 február 15-én kerül a mozikba, a jól ismert szereplőkkel. Pindroch Csaba, Szabó Győző, Hujber Ferenc, Szervét Tibor, Ónodi Eszter és Oroszlán Szonja mellett a második részben csatlakozó Csuja Imre és Tompos Kátya is feltűnik. Az új részben rajtuk kívül Pokorny Lia, Stohl András, László Zsolt, Nagy Ervin, Ganxsta Zolee és Scherer Péter is fontos szerepet kapott.

A Valami Amerika 3 története ezúttal úgy tűnik, kiszakad a film és a színház világából. De van ami nem változik: három testvér, Tamás (Pindroch Csaba), Ákos (Szabó Győző) és András (Hujber Ferenc) ismét Alex (Szervét Tibor) miatt kerül bajba, és egy milliókat érő, lopott bélyeg lesz a konfliktus fő forrása.

A legújabb trailer itt látható:

És egy werkfilmszerű is készült:

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!