Kezdőlap Címkék Fogyasztóvédelem

Címke: fogyasztóvédelem

Utazz biztonságosabban!

0

Mától szigorúbb fogyasztói jogok védik a szervezett utazásokat foglaló nyaralók érdekeit köszönhetően az új európai uniós szabályoknak. 120 millió – szervezett társasutazásokon és a kombinált nyaralás különféle módjait választó turista számára jelent ez hatékonyabb védelmet. Az interneten foglalók számára is fontosak a változások.

 

Az idén július 1-jétől hatályba lépő új uniós szabályoknak köszönhetően mintegy évi 430 millió euróval kevesebb kár éri majd a fogyasztókat – olvasható a brüsszeli ismertetőben. A védelem három nagyobb csoportba osztható:

  • az „utazási csomag” fogalmának egyértelmű kiterjesztése az utazási szolgáltatások igény szerint összeállított kombinációira;
  • egyértelműbb utastájékoztatás a megvásárolt utazási termék típusáról és az annak megfelelő védelmi szintről;
  • az új „utazási szolgáltatásegyüttes” fogalmának bevezetése az utazási szolgáltatások lazább kombinációira, biztosítva a kereskedő csődje esetén a kifizetések védelmét.

Hozadéka a változásnak, hogy egyértelműbb tájékoztatásra kötelezi a vállalkozásokat a csomag, szolgáltatásegyüttes milyenségéről, árairól, stb.. Emellett egységes tájékoztató formanyomtatványokban kell ismertetniük a résztvevőket megillető legfontosabb jogokat.

Pénzvisszafizetést és hazaszállítási kötelezettséget is ró a vállalkozókra csőd esetén, a felelősséget az utazási csomag szervezőjére, ha valami probléma merül fel, függetlenül attól, hogy ki nyújtja az utazási szolgáltatásokat.

Az új szabályok értelmében az utazók reális díj ellenében bármilyen okból lemondhatják a szervezett utazást, s ingyenesen, ha az úti cél  veszélyessé válik, vagy ha az utazási csomag ára több mint 8 %-kal az eredeti ár fölé emelkedik.

Szállás biztosítása is kötelező, ha a visszaút meghiúsul, s az utazásszervező köteles segítséget nyújtani az utasnak, ha nehézségei támadnak, mindenekelőtt az egészségügyi szolgáltatásokról és a konzuli segítségnyújtásról szóló tájékoztatás biztosításával.

Az új szabályok a vállalkozások számára is előnyösek lesznek, mivel megkönnyítik a határokon átnyúló tevékenységeket. Emellett a korszerűsített tájékoztatási követelmények már nem kizárólag az utazási prospektusokra alapulnak: azáltal, hogy a kereskedőknek nem lesz kötelező újranyomtatni a prospektusokat, várhatóan évi 390 millió EUR megtakarítással jár számukra.

S mindez hogyan működik a gyakorlatban? Erre itt kaphat konkrét példákkal illusztrált információkat.

 

Uniós útmutató a kettős élelmiszer-minőségről

Az Európai Bizottság útmutatót tett közzé annak érdekében, hogy a tagállamok felléphessenek az élelmiszerek kettős minősége, vagyis a tisztességtelen gyártói magatartás ellen – jelentette be a fogyasztóvédelmi biztos. Tilos az azonos márkanevű, de eltérő minőségű élelmiszer.

Az uniós bizottság tájékoztatása szerint az útmutató segít meghatározni a nemzeti hatóságoknak, hogy uniós jogba ütközik-e, ha egy vállalkozás a különböző országokban eltérő minőségben értékesíti termékeit. Felsorolja és részletesen kifejti, melyek azok az uniós élelmiszeripari és fogyasztóvédelmi jogi előírások, amelyeket a hatóságoknak a kettős termékminőség fennállásának vizsgálatakor figyelembe kell venniük.

Előírják, hogy a fogyasztóknak valósághű és kielégítő tájékoztatást kell kapniuk az élelmiszerről, a címkén fel kell tüntetni a termék valamennyi összetevőjét. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló irányelv tiltja az olyan gyártói és kereskedelmi magatartásokat, mint például a fogyasztóknak a termék tulajdonságaival és összetevőivel kapcsolatos megtévesztése.

Vera Jourová, az Európai Bizottság jogérvényesülésért is felelős biztosa kijelentette, ha

egy termék azonos márkajelzéssel ellátva, de eltérő minőségben kerül forgalomba,

azzal megvalósul a fogyasztók tisztességtelen megtévesztése. Ez egyértelmű példája annak, hogy a határon átnyúló problémákat csak uniós szintű együttműködéssel lehet megoldani – hangsúlyozta a biztos.

Az útmutató alapján – ha bebizonyosodik, hogy egy feltárt jogsértés határon átnyúló – a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok az európai szintű fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat útján léphetnek fel.

A kedden bemutatott iránymutatás mellett az uniós bizottság az élelmiszeripari termékek hatékonyabb összehasonlító tesztelésére irányuló módszertan kialakításán is dolgozik annak érdekében, hogy a tagállamok minden országban azonos, megbízható és közös tudományos alapokra támaszkodhassanak.

Az élelmiszerek állítólagos eltérő minősége idén került az érdeklődés középpontjába. A négy visegrádi ország, s hangsúlyosan Magyarország kormánya állította, hogy egyes multinacionális cégek a kelet-európai piacon forgalmazott termékeinek jelentős része eltérő, gyakran alacsonyabb minőségű, mint az, amit ugyanolyan márkanév alatt a nyugat-európai piacokon értékesítenek.

A Magyarországon eddig – a földművelésügyi tárca által – elvégeztetett tesztek azonban mindmáig nem támasztották alá a kettős minőség nagy mértékű és széles körben elterjedt voltát.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke évértékelő beszédében némi meglepetésre konkrétan szóba hozta a kérdést mint a jogegyenlőséget fenyegető veszélyt. Ezután a bizottság arról határozott, hogy pénzt különít el a vizsgálatok finanszírozására.

MTI/FüHü

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK