Több olvasónk is azt tapasztalta, hogy napok alatt sem jut el hozzá a postás egy-egy csomaggal. Volt, amelyiknek meg is mondták: az Erzsébet-utalványok miatt ennyire leterheltek.
Nem viszi ki nekik a postás a már napokkal korábban megérkezett csomagot – erről panaszkodott a Független Hírügynökség több olvasója is. Egyikük azt mondta: külföldről küldtek neki egy kisebb csomagot, a küldeménykövető rendszerben azt látta, hogy az meg is érkezett Budapestre és már a postásnál van, aki ezt kiviszi neki. Ezek után viszont
napokig nem történt semmi.
Felhívta az ügyfélszolgálatot, de ott is csak azt tudták neki mondani: a postásnál van a csomag, de nem ért oda hozzá vele, mert túlságosan leterhelt, túl sok küldeményt kell kézbesítenie.
Egy másik olvasónk hasonlóképpen járt. Ő végül megkapta a várt csomagját, és ekkor megkérdezte, hogy mi az a rengeteg küldemény, ami ennyire leterheli a postásokat.
A 24.hu korábban írt is arról, hogy a szűkös határidő miatt a posták körüzenetet kaptak, hogy március 29-ig mindenkihez el kell juttatni az utalványokat.
Kerestük a Magyar Postát is, hogy reagáljanak, e-mailben kérték kérdésünket, amint válaszuk megérkezik, frissítjük cikkünket.
Az ajándék Erzsébet-utalványok egyébként nem először okoznak fennakadást. Decemberben az RTL Klub Híradójának rejtett kamerás riportjából derült ki, hogy, többek között a karácsonyi Erzsébet-utalványok miatt, annyira leterheltek a postások, hogy levélküldeményeket nem tudnak kivinni. A Posta akkor a leterheltséget elismerte, de közleményük szerint ennek oka nem az utalványok kézbesítése volt.
FRISSÍTÉS:
A Magyar Posta végül négy nappal cikkünk megjelenése után válaszolt. Azt írták:
„Kétségtelen, hogy február-március hónapokban megemelkedett a kézbesítendő küldemények mennyisége,
főleg a címezetlen reklámkiadványok és a hivatalos iratok száma nőtt, illetve az Erzsébet-utalványt tartalmazó küldemények kézbesítése is megkezdődött
március 12-én.” Szerintük ugyanakkor zavartalanul zajlik a levelek, csomagok kézbesítése is, és azt írják: nem kaptak ezzel kapcsolatban panaszt.
A Posta válaszlevelében azt is írja:
az Erzsébet-utalványokat 2018. április közepéig és nem március 29-ig kézbesítik.
Szerintük az utalványok kézbesítése nem okozott korábban problémát.
Napi öt darabra korlátozta a feladható csomagmennyiséget a Magyar Posta. Az állami cég pár hete még arról beszélt, hogy felkészültek a karácsonyi csúcsra. Tavaly óriási botrányok voltak a hetekkel-hónapokkal késő szállításokból.
Bár két és fél hete még azzal nyugtatta a kedélyeket a Magyar Posta, hogy idén felkészültek a karácsonyi csomagszállítási csúcsra, most a cég mennyiségi korlátozást vezet be. Eszerint november 15-től visszavonásig a nem szerződéses ügyfelek
naponta legfeljebb öt darab csomagot adhatnak fel
(MPL Üzleti csomagot és MPL Netcsomagot).
Mindezt „a zökkenőmentes küldeménykezelés érdekében” teszik – olvasható a posta honlapján.
Az intézkedésre azért van szükség, hogy a Magyar Posta az év végi élénk küldeményforgalomban is
az eddig megszokott, magas színvonalú szolgáltatást tudja nyújtani
ügyfeleinek – írja még az állami társaság.
Mint emlékezetes, tavaly év végén botránysorozattól volt hangos az ország, mert az elsősorban külföldről feladott küldemények (köztük rengeteg webáruházi vásárlás) heteket, sőt hónapokat késtek.
Néhány hete Majtényi Kálmán, a Magyar Posta vezérigazgató-helyettese sajtótájékoztatón még azt mondta, hogy a karácsony előtti két hónapban tapasztalható kiemelt időszakra megnövelt logisztikai kapacitással, létszámbővítéssel, szükség esetén rendkívüli kézbesítési napok bevezetésével, 12 nagyvárosban ünnepi csomagponti kézbesítéssel, a 10 legnagyobb forgalmú csomagautomatánál rekeszbővítéssel készülnek. (A Posta 3000 fix csomagátvételi ponttal és 50 csomagautomatával rendelkezik.)
Majtényi azt is közölte, hogy a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, ha ingyenes szállítással érkezik, míg az Európai Unióból jellemzően 1-2 hét.
Eltűnt egy Budapestről Londonba utazó magyar család pénze a feladott bőröndjükből. A FüHünek azt mondták, azért tették oda, mert a kézipoggyászukból már loptak korábban, a feladott csomagból viszont eddig nem. Ugyanaznap egy Isztambulból Budapestre érkező másik utas azt vette észre, miután megérkezett, letörték a bőröndje zárját, és teljesen feltúrták a csomagját.
Budapestről ment Londonba csütörtök délután Anett a családjával. Azt mondta a FüHünek, hogy kisbabájuk miatt nagyon siettek, ezért csak otthon nézték át a csomagjaikat. Akkor vette észre, hogy az egyik bőröndből hiányzik egy boríték, amelyben, ahogy fogalmazott, „rengeteg pénz” volt, valamint egy óra is eltűnt.
Pedig épp azért tette a feladott csomagjába őket, mert, ahogy mondta,
„régebben már vettek ki kézipoggyászból is értéket, emiatt nem mertük beletenni.”
Ráadásul annyi cuccuk volt, hogy attól is tartottak, valaki észrevétlenül belenyúlhat. A feladott csomagjaikból viszont még soha nem loptak – eddig. Azt mondta:
„Az egész azért igazán felháborító, mert én fizetek azért, hogy a táskámat elhozzák A-ból B-be.”
A reptéri dolgozók miatt viszont egyik légitársaság se vállal felelősséget.
Anett azt mondta, elismeri, hogy ők is hibáztak, hogy a csomagba tették a pénzt, „de azt nem ismerem el, hogy emberek életét lopják ki a bőröndből. Azt nem ismerem el, hogy több havi munkánk veszett kárba”.
Egy másik utas ugyancsak csütörtökön Isztambulból érkezett haza Budapestre. Amikor, egyébként hosszas várakozás után, megkapta a bőröndjét, azonnal észrevette, hogy
eltörték rajta a számzárat.
A FüHünek elmondta: ahogy kinyitotta, látta, hogy valaki fel is túrta a benne lévő ruhákat, a neszesszerjét és a bőrönd belső zsebét pedig eltépték, pár száz forintnyi aprót vittek el. Szerinte pénzt vagy drága ékszereket kereshettek, ezért tépték fel a kis zsebeket, tasakokat.
Egyikük sem érti, miért pont az ő bőröndjükbe nyúltak bele, hiszen kívülről semmi nem látszott rajtuk. Arra gyanakodnak, hogy az átvilágításon tűnhetett fel valami a tolvajok esetleges társának – ezt feltételezné, hogy az indulásnál történt a lopás.
Mindketten feljelentést tettek.
Azt persze egyelőre nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a budapesti reptéren történt a lopás (az isztambuli reptérre is sokan panaszkodnak), de az gyanús, hogy több eset is volt ugyanazon a napon, nagyjából ugyanabban az időben.
A Liszt Ferenc Repülőtér Facebook-oldalán egyébként sok a panasz a lopásokra. Van, aki azt írja, hogy cigarettát lopnak ki rendszeresen a csomagjából, másnak 200 eurója tűnt el. Más arról írt, hogy szintén a bőröndje zárját tették tönkre, tőle parfümöt és ruhákat loptak el.
Hardy Mihály, a repülőtér szóvivője a FüHünek azt mondta,
„örök macska-egér játék”
folyik, a világ összes repülőterén. Mint mondta, keményen küzdenek a hasonló esetek ellen, a rakodást végző cégekkel közösen.
A csomagok feladás után egy zárt rendszeren haladnak keresztül, amelyet végig kamerákkal figyelnek. Ennek végén a földi kiszolgáló cégek emberei rakják őket kocsira, majd pakolják be a csomagtérbe a repülőn. Van olyan légitársaság, amely már ezeket is bekamerázta, de, ahogy Hardy Mihály mondta,
ezek a kamerák nem biztos, hogy minden sarkot látnak,
és ezt az esetleges tolvajok pontosan tudják.
Ő azt tanácsolja az utasoknak, hogy semmiképp ne tegyenek pénzt, ékszert, vagy bármilyen értéket a feladott bőröndbe.
A pénzköteg ugyanis látszik az átvilágításkor is.
Arra is figyelmeztet, hogy amikor esetleg a kézipoggyászát veszik el valakinek felszállás előtt, akkor is gondolja végig, mi van benne, és szedjen ki belőle minden értékes dolgot.
Megkerestük a légitársaságot is, amellyel Anett utazott. Levélben azt írták: a poggyászok kezelését „földi kiszolgáló partnerek végzik az egyes repülőterekkel kötött megállapodások” alapján. Panaszt ott lehet tenni, ahova megérkezik az utas. Azt is írják, hogy minden panaszt egyénileg vizsgálnak ki, és
szoros figyelemmel kísérik földi kiszolgáló partnereik működését.
Az elmúlt öt évben, vagyis 2012 eleje óta összesen 727 nyomozás indult csomaglopás miatt a ferihegyi repülőtéren – ezt akkor árulta el a 444.hu-nak a rendőrség, amikor sérült keze buktatott le egy reptéri tolvajt. Egy, Anetthez hasonlóan Londonba repülő utas megérkezése után vette észre, hogy a bőröndjében minden ruháját összevérezte valaki. Egy másik utas is hasonló panasszal jelentkezett. El is fogták az egyik budapesti rakodómunkást, akinek visszavonták a belépőkártyáját.
Hardy Mihály azt is mondta a Fühünek, hogy a rakodó cégek embereire is nagyon szigorú szabályok vonatkoznak.
Nem lehet náluk például mobiltelefon, és készpénzből is csak annyi, ami mondjuk az ebédjükre elég.
Ezeket kifele menet is ellenőrzik. Van, ahol a rakodást is videóra veszik.
Szerinte egyébként a Liszt Ferenc Repülőtér a panaszok szempontjából az „európai középmezőnybe” tartozik. Sok lopásról tudnak például angliai repülőtereken: volt olyan, ahol hatszor annyi panasz érkezett egy légitársasághoz, mint ugyanennek a társaságnak más járatain. Azt mondja: ha valaki ilyet tapasztal, azonnal vegyen fel jegyzőkönyvet a légitársaságnál, és tegyen minél előbb feljelentést a rendőrségen.
A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.
A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.
A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.