Az emberiség évenként 40 trillió kilogrammnyi szén-dioxidot állít elő, amely komoly problémát jelent a globális felmelegedés tükrében. Azonban nemrég kifejlesztettek egy új módszert, amellyel megoldható lenne a nagy mennyiségű szén-dioxid tárolásának kérdése. Csak sajnos roppant költséges eljárásról van szó.
A svájci központú Climeworks egy új módszert dolgozott ki arra, hogy a Föld légköréből kivont szén-dioxidot a föld alatt tárolják. Ennek tesztelése Izlandon kezdődött meg, a Reykjaviktól 15 kilométerre fekvő Hellisheidiben lévő erőműben, ahol már 2007 óta végeztek az üvegházhatást okozó gáz tárolásával kapcsolatos kísérleteket.
Az eljárás lényege, hogy vízben tárolják a szűrőkkel és ventillátorokkal átmozgatott szén-dioxidot. Ezek a tartályok közel 1000 méter mélyen helyezkednek el, ahol a szén a bazaltos kőzettel reagál, s így szilárd ásványi formát vesz fel. A technológia egyelőre nem alkalmas a tömeges alkalmazásra. A Climeworks kezdetben évente mindössze 50 tonna légköri szén-dioxid kivonását tervezi.
„A szén nagy része már két évvel rövidebb időszak alatt szilárd halmazállapotot vett fel, ami évszázadokkal gyorsabb, mint ahogyan azt eredetileg vártuk”
– nyilatkozta Edda Aradottir a közös izlandi-svájci projekt vezetője.
Jan Wurzbacher, a Climeworks alapító-igazgatója abban reménykedik, hogy a különböző kormányok támogatásának köszönhetően majd a jövőben kevesebb mint 100 dollárba fog kerülni egy köbméternyi szén tárolása. Ugyanúgy bízik az Európai Unió anyagi támogatásában is, mivel Brüsszel 2016-ban, csak a fejlődő országok esetében 20,2 milliárd euróval járult hozzá az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez.
Egyelőre még nem mindenki vélekedik pozitívan az új eljárásról. A kritikusok azt róják fel, hogy rendkívül költséges a projekt: a vállalat 2050-ig 10 milliárd tonnányi CO2-t akar megkötni, de ez csak évenként 500 milliárd dollárba kerülne. Ezért a szkeptikusok szerint sokkal hasznosabb és kifizetődőbb lenne, ha inkább fák ültetnének, illetve az üvegházgáz-kibocsátást csökkentenék.
Rövid videó a projektről: