A magyar kormány nagy pénzeket fektet az akkumulátorgyártásba és az elektromos autózásba miközben a piac befagyott Európában. Kipukkadt a luftballon?
Kaderják Péter, az Akkumulátor Szövetség főnöke szerint nem: a világpiac nem állt le, mert az elektromos autózás egyre népszerűbb Kínában és az Egyesült Államokban. Az Európai Unióban is csak lelassult a korábban igen dinamikus növekedés: tíz éve még csak százezer elektromos autó volt, mára már 9,3 millió fut belőlük az utakon.
A tisztán elektromos járműpark idén 42,9 millióra nő a világpiacon 2035-ben viszont várhatóan már 430-500 millió lesz! Az Európai Unióban jelenleg 3,4 millió elektromos járművet értékesítenek évente míg 2035-ben már várhatóan 15,5 milliót. Kínának és Dél Koreának előnye van az akkumulátor technológiában, ezt az USA és az EU Kína esetében védővámokkal próbálja kompenzálni.
A magyar kormány javaslata szerint minden uniós polgár egységesen 4500 eurós támogatást kaphatna amennyiben elektromos autót vásárol. Mindez része egy javaslat csomagnak, melynek a teljes összege 100 milliárd euró körül van. Honnan lenne az Európai Uniónak ennyi pénze erre a célra? Erre a magyar javaslat nem tér ki – jó okkal ugyanis Mario Draghi egységes közös hitelfelvételt tart szükségesnek ahhoz, hogy az Európai Unió képes legyen a nagy stratégiai tervek végrehajtására: zöld átállás, digitális forradalom, Ukrajna támogatása stb.
Csakhogy Orbán Viktor határozottan ellenzi a közös hitelfelvételt.
Nincs ezzel egyedül: más tagállamokban is nagy a tartózkodás. Minden attól függ, hogy Németország hogy dönt. Angela Merkel kancellár annak idején úgy tudta keresztülvinni a közös hitelfelvételt, hogy szentül megígérte: egyedi esetről lesz szó! Csakhogy Németország az államadósság fék miatt nincs abban a helyzetben, hogy jelentősen növelje a kölcsönök felvételét. Az elektromos autók eladása is azért lassult le, mert a német kormány támogatási programja véget ért. Jövőre választásokat tartanak Németországban, ahol várhatóan a CDU vezére, Friedrich Merz alakíthat majd kormányt. Kérdés, hogy kivel. A zöldek is esélyesek lehetnek mint koalíciós partnerek márpedig számukra az elektromos autózás igencsak fontos.
Az Európai Unió mindenesetre elhalasztotta az új költségvetés vitáját a német választások utáni időszakra.
Németország gazdaságának gyengélkedése ugyanis új helyzetet teremtett a politikában: előretörnek a szélsőséges pártok mind a jobb mind pedig a baloldalon. Az Alternative für Deutschland kedvenc ellenfelét a zöldek jelentik Németországban, ahol a fontos gazdasági döntések mindinkább politikai színezetet kapnak. Orbán Viktor a német – kínai – magyar együttműködésben bizakodik az elektromos autógyártásban illetve az akkumulátor iparban. Az elképzelés hosszú távon bejöhet, de a legközelebbi választások 2026-ban lesznek Magyarországon.