A neten rendelt árut is személyesen vesszük át

0
1067

Az átlagnál háromszor nagyobbat nőtt az internetes kereskedelem tavaly, a Black Friday óriásit lökött a 360 milliárdos forgalmon. A piac azonban koncentrálódik, a növekedés lassul. A vásárlók 80 százaléka személyesen szereti átvenni a rendelt árut, többsége készpénzzel fizet.

A hagyományos kiskereskedelemhez képest változatlanul háromszoros sebességgel bővül a hazai online értékesítés, a szektor forgalma 2017-ben átlépte a 360 milliárd forintot. A kiskereskedelem egésze tavaly hat százalékkal növelte az értékesítést, az online rész 18-cal – derül ki a GKI Digital éves jelentéséből. Ezzel már a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből, de a növekedés lassulása várható.

Egyre nagyobb a szerepe a tavaly november 24-én megtartott Black Fridaynek (fekete péntek), ami az év végi szezon nyitánya. Tavaly

ezen a napon 27 milliárd forgalmat bonyolítottak,

ami a 35 milliárdos utolsó negyedév 77 (!) százaléka, az egész éves netes értékesítésnek pedig csaknem 8 százaléka.

A piac fejlődése egyben a koncentrációját is magával hozza. A fekete pénteken például egyre inkább csak a legnagyobb webáruházak keresnek igazán sokat, a kisebbeknek már jószerivel csak kényszer, a térvesztés lassítására szolgál. Összességében az online áruházak 28 százalékának hozott a tervezettnél nagyobb bevételt, 30 százalékuk kisebb eredményt ért el a várakozásnál.

A netes kereskedelem tavalyi évét a véget nem érő akciókkal folytatott folyamatos árverseny jellemezte,

amelyet szintén a nagyok tudtak teljesíteni, a kisebb boltok csak a nyereséghányad rovására képesek tartani a lépést úgy, ahogy. Ennek következtében a nagyok és a kicsik közti olló egyre szélesedik.

A vásárlói bázis (körülbelül hárommillió ember) 6,9 százalékos növekedése lényegesen elmaradt a forgalom bővülésétől. Az ágazat gyarapodását a vásárlási gyakoriság (évente 11,2) fejlődése nyomta előre. A GKI Digital ezt várja 2018-ban is.

Az online kereskedelemre is jellemző a fejnehézség: a középső régióban él a vevők 40 százaléka, és a teljes forgalom több, mint fele velük bonyolódik. Idén tehát a növekedés egyik kulcsa a vidékért folytatott verseny sikeressége lesz.

Forrás: GKI Digital-árukereső.hu

A felmérés azt is kimutatta, hogy a vásárlók körében egyre erősebben jelenik meg az az igény, hogy személyesen vehessék át a megrendelt árut. Így zajlik a teljes online kiskereskedelmi forgalom közel 80 százaléka. Ezt a trendet a tisztán online kereskedő áruházak is kezdik felismerni,

egyre többen nyitnak hagyományos üzletet vagy átvételi pontot.

Online ide, elektronikus boltolás oda, a magyar már csak ragaszkodik a készpénzhez. A vásárlások 58 százalékában még mindig így fizetnek a magyar vásárlók, és a netes szakemberek szerint ebben nem lesz lényeges változás a következő években se.

Ezt az ágazatot is sújtotta tavaly a munkaerőhiány, elsősorban a raktárakban és a futárok között. Ez komoly költségnövekedéshez vezetett, amelyet azonban a kiszolgáló cégek alig-alig tudtak továbbadni a kereskedőknek és a vevőknek. Utóbbiakat érzékenyen érintette a kiszállítás általános ingyenességének megszűnte.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .