Vannak olyan elektromos és benzines eszközök és járgányok, amelyek használatához nincsen szükség jogosítványra. Ilyenek például egyes segédmotorok, amiket szinte bárki vezethet, pár apróságra ügyelve.
Ebben a cikkben olyan jogosítvány nélkül vezethető motorokat mutatunk be, amelyekről nem biztos, hogy tudtál.
Mi minősül segédmotoros kerékpárnak?
Az olyan két vagy háromkerekű elektromos jármű, amely teljesítménytől függetlenül képes egy gázkarral önállóan elindulni az segédmotoros kerékpárnak minősül. Felelősségbiztosítást kell rá kötni, bukósisakot kell rajta viselni és vezetéséhez AM vagy B-s jogosítvány szükséges. Rendelkeznie kell egy EEC tanúsítvánnyal és a vásárláskor COC dokumentumot adnak hozzá a vásárlónak.
Mi a kerékpár a KRESZ szerint?
Olyan legalább kétkerekű jármű amelyet emberi erő hajt és legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Utánfutó vontatására alkalmas berendezés is elhelyezhető rajta, és személy is szállítható az erre alkalmas ülésen.
A rendőrség szerint, ha van a járművön gázkar, ezért képes önerőből elindulni, az már nem minősül kerékpárnak. Az elektromos kerékpárok, amelyek megfelelnek a leírásnak 250 W-os motorral készülnek és a rásegítést csak 25 km/h-ig adják, azért rásegítés mert emberi erő nélkül nem mennek. A pedelec rendszerű kerékpárok, amelyek mennek 25 km/h felett is rásegítenek, azok a segédmotorkerékpárok kategóriába tartoznak.
Összességében az látszik, hogy nem létezik jogosítvány nélkül vezethető elektromos robogó, sőt bármelyik elektromos roller is annak minősíthető. Hirdetésekben találkozhatunk jogosítvány nélkül vezethető, relatíve kis teljesítményű elektromos robogóval, de a KRESZ és Rendőrség szerint nincs ilyen kategória.
Roller vagy robogó?
Az elektromos járművek hirtelen elterjedését nem követte azonnal a szabályalkotás változása, így nincs egyértelmű állásfoglalás abban, hogy mit szabad és mit nem. Jó lenne egy ésszerű szabályozást kialakítani a témában.
Bárki meglepődhet, ha éppen egy bizonytalan besorolású járművel közlekedik és megbírságolja a rendőr, ha nem stimmel valami a felsoroltakból. Nagy valószínűség szerint nem ússza meg a bírságolást a közlekedő.
Egy 300 W-ba még beleférő elektromos roller emberi erővel is hajtható, a motor csak rásegítéshez van, de mivel képesek önerőből haladni, ezek is a segédmotor kategóriába tartoznak. Akkor pedig jogosítvány, bukósisak, biztosítás szükséges hozzájuk, ugyanúgy mint a segédmotor kerékpárra. Járdán nem lehet velük közlekedni, kerékpárúton a KRESZ szabályai szerint lehet, közúton ugyanígy.
Mégis akkor mi legyen az újfajta járművekkel?
Szerencsére a változások szele a Belügyminisztérumig elért. A Belügyminisztérium kiadott egy közlemény miszerint ha a jármű hengerűrtartalma nem haladja meg az 50 cm3-t és a folyamatosan leadott névleges teljesítménye nem haladja meg a 4 kW-t – háromkerekűnél a 6 kW-ot – nem szükséges a jogosítvány megléte, de biztosítást kell kötni rá és bukósisakot is használni kell vezetéskor. Jelenleg ez a legutolsó hivatalos jogállás a Rendőrség részéről.
Ha kíváncsiak vagyunk a jogosítvány nélküli elektromos robogók árára a BartaMotor Webáruházban utána lehet nézni, ahol számos egyéb járgányt is könnyedén be lehet szerezni.
Összegezve
Elmondhatjuk, hogy jelenleg a Belügyminisztérium nyilatkozata szerint van olyan két vagy háromkerekű jármű amely megfelel az általuk kiadott elvárásoknak jogosítvány nélkül vezethető, kötelező biztosítással és bukósisak viselésével, a KRESZ által előírt feltételek szerint.