Kezdőlap Címkék Kincsem

Címke: Kincsem

Átadták a magyar Oscarokat

A várakozásoknak megfelelően a Testről és lélekről nyerte a legfontosabb kategóriákat a 3. Magyar Filmdíjak átadóján, amelyet vasárnap este tartottak meg a Vígszínházban. Andy Vajna nem jött el a gálára, de többször is megidézték a filmügyi kormánybiztost. Nemcsak a „show” koreográfiája hajazott a rendelkezésre álló szerényebb eszközökkel a világ legnagyobb filmes díjátadójára, de még abban is volt hasonlóság, hogy a női filmesek helyzete is szóba került a magyar Oscaron.

Az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről amellett, hogy a legjobb film lett, Enyedi Ildikó megkapta a legjobb rendezőnek és a legjobb forgatókönyvírónak járó díjat is. A legjobb női főszereplő a játékfilmek kategóriájában az Európa Filmdíjat is elnyerő Borbély Alexandra lett, Tenki Rékát pedig mellékszereplőként díjazták, így a Testről és lélekről stábja összesen öt szobrocskát vihetett haza.

Borbély Alexandra az Oscar-díjátadó után még Amerikában maradt, így nem tudott eljönni a díjátadóra, ahogy Enyedi Ildikó sem, de bejátszották a videóüzenetüket. A rendező amellett, hogy megköszönte az elismerést, a szakmának üzent, amiről nagyon gyakran elmondják a filmesek, hogy nem elég összetartó. Enyedi Ildikó most arról beszélt, hogy nagyon sok kiváló magyar film van, de

jó lenne, ha gyakrabban együtt lennének a szakmabeliek,

és olyan közösség jönne létre, mint korábban a magyar film nagy korszakaiban.

A legjobb játékfilm díját elnyert Testrõl és lélekrõl stábja a 3. Magyar Filmdíj gálán a Vígszínházban 2018. március 11-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

De nem csak Enyedi Ildikó üzent a szakmának: az Egy nő fogságbanért a legjobb a dokumentumfilmnek járó díjat elnyerő Tuza-Ritter Bernadett arról beszélt, hogy a moziknak nem csak játékfilmeket kellene vetíteniük, hogy az övéhez hasonló alkotások is eljussanak a nézőkhöz. A legemlékezetesebbre viszont Gryllus Dorka beszéde sikerült, aki Nagy Zsolttal együtt a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat adta át tévé kategóriában. A két színész már igen emelkedett hangulatban érkezett a színpadra, és egy picit azzal is meggyűlt a bajuk, hogy a jelöltek – vagy, ahogy a gálán hivatkoztak rájuk, a „nomináltak” – neveit felolvassák. De, ha már ott voltak, Gryllus Dorka felvetette, hogy mi értelme van egyáltalán külön női és férfi kategóriákban díjazni a színészeket, miért ne lehetne összevetni egy nő alakítását egy férfiéval. Nagy Zsolt erre úgy reagált, hogy biztos azért, mert eleve sokkal kevesebb női szerep van a filmekben. Gryllus Dorka erre megkérte a forgatókönyvírókat, hogy legyenek kedvesek több női karaktert beleírni a filmekbe, de még a női és férfi színészek közti fizetéskülönbségek is szóba kerültek – bár Gryllus Dorka szerint erről jobb nem is beszélni. A spontán kortesbeszédet, és úgy általában Nagy Zsolt és Gryllus Dorka eredeti díjátadását nagy ünneplés fogadta.

Az este házigazdája Nacsa Olivér volt, aki főként Andy Vajnára hegyezte ki a poénjait.

A filmügyi kormánybiztos nem tette tiszteletét a gálán, de Bagi Ivánnak köszönhetően nem maradtunk teljesen Andy Vajna nélkül. Az ál-Vajna beszédet is tartott, amelyben elmondta, hogy nagyon bejött neki az élet Magyországon, de Nacsáék viccelődtek többek között a kormánybiztos kaszinóbizniszén és újkeletű magánéleti válságán a feleségével, Vajna Tímeával. Tulajdonképpen még magának a díjátadónak is beszóltak egy kicsit, amikor Bagi Iván Vajnája mindenkinek jó szórakozást kívánt a magyar Oscarhoz.

A díjátadó menete egyébként egy az egyben az Oscar-gálát idézte: volt nyitóbeszéd, borítékból húzták elő a díjazottak nevét, megemlékeztek a tavaly meghalt filmesekről, és még a zenés-táncos produkció sem maradhatott el. Az egyes kategóriák jelöltjeiről pedig bejátszásokat mutattak, ami szintén hozzájárult ahhoz, hogy igazán komolynak tűnjön a díjátadó, csak mivel a legtöbb kategóriában ugyanaz a néhány alkotás versengett, egy idő után elég okafogyottá vált a dolog. Mint ahogy az is elég érthetetlennek tűnt, hogy miért kell minden díjat két embernek átadnia. Annál is inkább, mert sok díjazott nem tudott eljönni, így helyettük mások vették át a szobrocskát, de olyan is volt, hogy valakiről bemondták, hogy nincs ott, aztán mégis megjelent, vagy azt hitték, hogy ott van, de aztán hiába várták, hogy megjelenjen a színpadon.

A legjobb tévéfilmes férfi fõszereplőnek járó díjjal kitüntetett Hegedûs D. Géza, mögötte Gryllus Dorka és Nagy Zsolt, a díj átadói. MTI Fotó: Balogh Zoltán

A több mint két órás díjátadón összesen 23 kategóriában osztották ki a szintén nagyon oscarosra tervezett szobrocskákat azoknak az alkotásoknak, amelyeket a Magyar Filmakadémia Egyesület erre legméltóbbnak ítélt. Ez a rengeteg kategória úgy jön ki, hogy külön díjazzák a tévéfilmeket is.

Ebben a mezőnyben az Árulók szinte mindent vitt: nemcsak a legjobb tévéfilm lett, de Fazakas Péter elnyerte a legjobb rendezés, Köbli Norbert a legjobb forgatókönyv, Sztarenki Dóra a legjobb női főszereplő, Hegedűs D. Géza pedig a legjobb férfi főszereplő díját.

A szakmai elismerések mellett

kiosztottak egy közönségdíjat is, amelyet Herendi Gábor vehetett át a Kincsemért.

Herendi arról beszélt, hogy őt általában a közönség szokta díjazni, aminek nagyon örül is, de azért néha nem ártana, ha a szakma is elismerné a filmjeit. A tavalyi év legnézettebb filmje egyébként két díjat nyert: a legjobb jelmezért (Bárdosi Ibolya), a legjobb sminkért/hajért (Fekete Rita, Makk Ildikó és Jónás Kata).

A Jupiter holdja, az 1945 és A Viszkis is két-két díjat kapott. A Jupiter holdját az operatőri munkáért (Rév Marcell), illetve a látványtervezésért (Ágh Márton), míg Viszkist a vágásért (Kovács Zoltán), és a hangmesteri munkáért (Balázs Gábor) díjazták. Az 1945 pedig a zenéjéért (Szemző Tibor) kapott díjat, illetve a falusi kiskirályt játszó Rudolf Péter a legjobb férfi főszereplő lett. A játékfilmes kategóriában a férfiaknál a másik színészi díjat Znamenák István kapta Az állampolgár mellékszerepéért.

Ezek voltak idén a legnépszerűbb magyar filmek

Több mint 593 millió forint bevétellel és 455 ezer nézővel a Kincsem volt a legsikeresebb magyar film idén a mozikban, így nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a hazai filmek átlépjék az egy milliós nézőszámot. A második helyre a Saul fia került, amit ugyan még 2015-ben mutattak be, de az Oscar-díj februári elnyerése után újból műsorra tűzte több mozi is. Az idén bemutatott alkotások közül a Pappa pia és A Viszkis hozta a második és harmadik legtöbb nézőt. A díjak és fesztiválszereplés alapján pedig a Testről és lélekről volt kiemelkedő, amely a mozikban a negyedik helyre jött fel.

November 12-én jelentette be a Filmalap, hogy átlépte az egy milliót a magyar filmek nézettsége 2017-ben, amire 2008 óta nem volt példa. Összeszedtük, mely magyar filmekre voltak a legtöbben kíváncsiak idén.

Kincsem

A Vajna-éra szuperprodukciója több mint két milliárdos állami támogatással és majdnem hárommilliárdos költségvetéssel készült. Így természetesen óriási várakozás előzte meg a legdrágább magyar filmet, amelyet Herendi Gábor rendezett Nagy Ervin és Petrik Andrea főszereplésével. A magyar csodalóról szóló, de a valós történeti eseményeket nagyon nagyvonalúan kezelő kosztümös kalandfilm 2017 márciusában került a mozikba. A közönség mellett általában a kritikusok tetszését is elnyerte, akik szerint látványos, izgalmas és szórakoztató lett a film, még ha akadnak is hibái. A felfokozott várakozás közepette bemutatott Kincsem tíz nap alatt elérte a százezres nézőszámot, ami már önmagában is nagy teljesítmény és fontos mérföldkő egy magyar filmnél.

Nagy Ervin Blaskovich Ernőként. Forrás: Fórum Hungary

A Viszkis

Az Antal Nimród által írt és rendezett, Ambrus Attila történetét feldolgozó A Viszkis bemutatója november 23-án, azaz alig több mint egy hónapja volt, éppen ezért hatalmas eredmény, hogy máris több mint 235 ezer nézőnél jár a film. A látványos akciójelenetekkel teletűzdelt alkotás egészen gyerekkorától mutatja be Magyarország legnépszerűbb bűnözőjének a történetét, de sok kritikus hiányolta belőle az igazi átütő erőt. Összességében vegyesen értékelték a filmet, voltak, akik lelkesedtem érte, mint igazán jól sikerült magyar közönségfilmért, míg mások azt hiányolták, hogy Antal Nimród nem foglalkozott azzal, mitől is lett a nép kedvence a sorozatrabló. A nézők viszont A Viszkis mellett tették le a voksukat: az ünnep előtti héten a Star Wars: Az utolsó Jedik és a Megjött apuci 2. című karácsonyi film után a harmadik legtöbb nézőt A Viszkis gyűjtötte a mozikban.

Szalay Bence a Viszkisként. Forrás: Intercom

Pappa pia

A film szerencsétlen címe és a lehúzó kritikák sem tarották vissza a nézőket attól, hogy a harmadik legnézettebb magyar film legyen idén Csupó Gábor rendező alkotása. A Divinyi Réka forgatókönyvéből készült musical nem osztotta meg a kritikusokat: egyöntetűen borzasztónak találták a filmet. A nyáron, egészen pontosan augusztus 15-én bemutatott film a legfrissebb, december 21-én közzétett adatok szerint mégis több mint 270 ezer nézőt vonzott. A Szabó Kimmel Tamás, Nagy Feró és Ostorházi Bernadett főszereplésével készült Pappa pia a Kincsemhez hasonlóan nagyon erősen nyitott a mozikban, de míg a Kincsem most is hozza a nézőket, a Pappa piát már csak néhány helyen, és csak vidéken vetítik.

 

Szabó Kimmel Tamás és Nagy Feró. Forrás: Intercom

Testről és lélekről

Több mint 110 milliós bevételével és 91 ezer nézőjével Enyedi Ildikó többszörös díjazott szerelmesfilmje került az éves toplista negyedik helyére. A Testről és lélekről esetében ez a nézőszám már csak azért is hatalmas dolog, mert az előbb bemutatott három filmhez képest nem műfaji, azaz széles közönségnek szánt, hanem szerzői alkotásról van szó. Mécs Mónika, a film egyik producere is kiemelte a FüHü-nek adott interjújában, hogy hatalmas dolog, hogy egy ilyen film ennyi nézőt meg tudott szólítani – ehhez nyilván szükség volt arra is, hogy számos szakmai elismerést megkapjon a Testről és lélekről. A film bemutatója a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon volt februárban, ahol egyből meg is nyerte a fesztivál fődíját, az Arany Medvét. A hazai mozikban márciustól látható a Testről és lélekről, amely fokozatosan kezdett egyre jobban szerepelni. Már 43. hete látható a mozikban, és a karácsonyi előtti héten még a Kincsemnél is jobban szerepelt. Ehhez hozzájárulhatott, hogy a film női főszereplője, Borbély Alexandra nemrég Európai Filmdíjat nyert, illetve a Testről és lélekrőlt a legjobb idegennyelvű filmek szűkített listájára is beválogatták az Oscar-versenyben.

Morcsányi Géza és Borbély Alexandra. Forrás: Mozinet

Brazilok

A Testről és lélekről után még a Brazilok fért be a top ötbe 74 ezer nézővel. Ezt a filmet szintén tavasszal mutatták be, de míg a Brazilokra inkább az erős kezdés volt jellemző,  Enyedi Ildikó szerelmesfilmje más utat járt be, és végül beelőzte a vígjátékot, amely egy roma focicsapat küzdelmeit dolgozza fel. A társadalmi problémákat érzékenyen és mégis szórakoztatóan ábrázoló Brazilok az újságíró M. Kiss Csaba ötletéből készült, aki Rohonyi Gábor mellett társrendezője is volt a filmnek. Közös filmjüket a nézők mellett általában a kritikusok is szerethetőnek tartották, és a főszereplők, Nagy Viktor Dániel, Farkas Franciska, az amatőr Lakatos Erik és a többiek játékát is dicsérték.

Focimeccs a Brazilokból. Forrás: Intercom

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!