Kezdőlap Címkék Gyenes Szilárd

Címke: Gyenes Szilárd

Duzzad a nyugtalanság a szemét miatt

Ma leállt a szemétszállítás 116 településen, mert pénz híján tönkre ment a szolgáltató. A Facebookon nő a nyugtalanság, sokan felvetik, hogy nem fogják fizetni a szolgáltatás árát. A belügy még most se ígér pénzt.

A szemétszállítás zavartalansága érdekében a katasztrófavédelem péntek délutánra egyeztetésre hívta a 116 település szemétszállításáért felelős Zöld Híd kft. és az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő képviselőit. Amennyiben a Zöld Híd kft. nem képes ellátni az élő szerződésében vállalt feladatait és erről nyilatkozik, akkor a katasztrófavédelem kész a jogszabályban előírtaknak megfelelően mindent megtenni annak érdekében, hogy az érintett településeken biztosított legyen a szemétszállítás – írta közleményében a Belügyminisztériumhoz tartozó katasztrófavédelem.

Pénz azonban egyelőre nem érkezik a Zöld Híd számlájára.

Ahogyan arról beszámoltunk, ma leállt a szemétszállítás 116 Észak-Pest és Nógrád megyei településen, mert a Zöld Híd nonprofit kft. a pénz elfogyása miatt leállította a kommunális szemét elszállítását.

A háttérben az állami kukaholding, az NHKV által a tényleges költségeket nem fedező kifizetései állnak.

A Zöld Híd péntek este saját Facebook-oldalán közzétett nyilatkozatában nem számolt be előrelépésről, változatlanul készségüket fejezik ki a szolgáltatás újraindítására, ha kapnak pénzt.

A cég felhívja a figyelmet, hogy nem megoldás, ami az ott élők Facebook-megjegyzéseiben szóba került: személyesen viszik el a felgyűlt szemetet a lerakóba. A leállás idején ezek zárva lesznek – írták.

A szolgáltatás megszűnése – és nyomában a patkányok elszaporodásának veszélye – miatt növekvő lakossági nyugtalanság közepette egyre többen írják azt, hogy felfüggesztik a szemétdíj fizetését. A Zöld Híd arra hívja fel a figyelmet, hogy a szemetet – ha késve is – el fogják szállítani, reményeik szerint legfeljebb két alkalom marad ki. Ezért

a díjat fizetni kell.

Veresegyház polgármestere, Pásztor Béla arra kéri a lakosokat, hogy az összegyűjtött kommunális

hulladékot hétfőn ne helyezzék ki az ingatlanok elé,

azt mindenki lehetőségei szerint tárolja, amíg a szolgáltatás újraindul.

Az eddigi információk szerint a katasztrófavédelem azzal a három céggel próbál megegyezni, amely most is a Zöld Híd alvállalkozója a hatalmas, 340 ezres lakosságú területen. Gyenes Szilárd, a cég ügyvezetője szavaiból azonban az derült ki, hogy ezek a cégek se állnak jobban, mint ők, hiszen az elmúlt években a Zöld Híd volt az, amelyik a lehetetlen helyzetbe került területekről átvette a szemétszállítást.

A Zöld Híd egyelőre pár napig – amíg van gázolaj a még működőképes járművekben – a közintézmények hulladékát elszállítja. Azt senki se tudja, utána mi lesz, mert a katasztrófavédelemnek nincsenek se autói, se szakemberei erre a feladatra. Ekkora területről elvinni a szemetet pedig belátható távolságban egyetlen szolgáltató sincs. A Zöld Híd járműparkjának nagyjából fele már üzemképtelen.

Zöld Híd-szeméthegy: az uniós büntetést legalább megúszták

Ma mentek ki utoljára a kukáskocsik Észak-Kelet Pest és Nógrád megye 116 településére, hétfőtől 340 ezer lakó szemetét nem viszi el senki a pénzhiány miatt. Egy komoly tételt viszont megúsztak: az uniós támogatást nem kell visszafizetnie a Zöld Híd nonprofit kft.-nek.

Péntek délelőtt a Zöld Híd B.I.G.G. Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. Facebook-oldalán megjelent a következő tájékoztatás. „Tisztelt Ügyfeleink!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy a mai, pénteki napon a megszokott rend szerint elindultak a hulladékbegyűjtő járataink. További tájékoztatást a hétfőtől érvényes munkarendről 18 óra után nyújtunk.”

Ezzel párhuzamosan az Észak-Kelet és Nógrád megyében a Szentendrei szigettől Hollókőig működő cég mind a 116 településének vezetője megírta a leállásról szóló értesítést a katasztrófavédelemnek – mondta el a Független Hírügynökségnek a Zöld Híd ügyvezetője, Gyenes Szilárd.

Forrás: Facebook/zoldhid

Ezután a törvény értelmében az állami hatóságnak kellene gondoskodnia a szolgáltatás fenntartásáról. Csakhogy neki

nincs se embere, se kukásautója.

Ilyenkor egy másik szolgáltatót jelölhet ki. Kérdés azonban, hogy mely cég lenne ez, amely képes volna átvenni 340 ezer ember kommunális szemetének elvitelét – mondta az ügyvezető, hozzátéve: az elmúlt években éppen a Zöld Híd volt az, amely átvette másoktól a munkát. Ennyi erővel a Zöld Híd is megkaphatná azt a pénzt, ami a szolgáltatás költségeit fedezi – és amelynek hiányában ment csődbe a cég.

Gyenes szavaiból kiderül, hogy a katasztrófavédelem nem sokra menne azzal se, ha a cég autóit szeretné munkába fogni.

Az ötven kocsinak nagyjából fele folyamatosan rossz, a szervizelések is elmaradtak.

Az utóbbi időben a műszakonkénti 29 helyett 14-16 járművet tudtak kiállítani.

A cég számlája üres, mindössze a 300 alkalmazott egy havi bérét tudták félretenni.

A csőd több év folyamatos romlásának vége. Először a szolgáltatási díj befagyasztása 2012-ben, majd a 2013-as 10 százalékos rezsivágás ütött léket a Zöld Híd költségvetésében (is). A végső lökést az állami kukaholding (NHKV) létrehozása adta: az elmúlt években folyamatosan a tényleges költségeknél kevesebbet utalt a munkát elvégző társaság(ok)nak.

Eddig semmilyen tájékoztatást se kaptak a kormány részéről, fogalmuk sincs, hogyan lesz hétfőtől – mondta Gyenes Szilárd. Pedig személyes találkozón, levelekben sokszor felhívták a figyelmet a problémára. Október 19-i az ügyvezető levelet írt az NHKV-nak, amelyben arról tájékoztatja, hogy az elmúlt években felhalmozott több, mint 2,5 milliárdos fejlesztési hiány miatt nem lehet fenntartani a 116 település szolgáltatását. Ekkor helyezte kilátásba a mai leállást, ha addig nem kapják meg a tényleges kiadásaikat fedező pénzt visszamenőleg.

Ennek alapján a felelősség az NHKV-t terheli – figyelmeztetett Gyenes. És közölte azt is, hogy javasolni az önkormányzati társulás tanácsülésének előrehozott összehívását november 5-re, amelyen kérni fogja a felhatalmazást

az NHKV elleni per indítására.

Öröm az ürömben, hogy legalább az uniós támogatások visszafizetésétől nem kell tartaniuk. A Zöld Híd teljes beruházása nagy arányú közösségi pénzből valósult meg. A sok milliárdos vissza nem térítendő összeg fejében egyebek mellett vállalniuk kellett a fenntarthatóságot. Vagyis azt, hogy az amortizációt el kell különíteni a bevételen belül, ebből fedezve a szinten tartó beruházásokat. A Zöld Híd ezt a tartalékot élte fel a bajok kezdetekor.

Erről a cég tájékoztatta is az Európai Bizottságot és a hazai szerveket, de a szerződés e részének megszegése – a rezsicsökkentés miatt – általánosnak tekinthető Magyarországon. Ezért a Zöld Hidat nem büntették meg a támogatás visszafizettetésével – mondta az ügyvezető. Időközben pedig le is telt az 5+2 év, vagyis

„ezt megúsztuk”

– tette hozzá Gyenes.

Másfél éve újabb támogatást kaptak a Zöld Híd korábbi beruházásainak továbbfejlesztésére. Az 1,33 milliárdos költség 90 százaléka (12 forint híján 1,2 milliárd) vissza nem térítendő pénz. Ez azonban nem hozzájuk folyik be, hanem az államkincstárban vezetett számlára, a lebonyolító se a Zöld Híd. Itt is szerencséjük van, mert eddig semmi se valósult meg a pályázatból.

Decemberben kapnak 9 kukáskocsit. Kérdés, ezekkel mi lesz. Ezt Gyenes Szilárd se tudja.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!