Kezdőlap Címkék Fúzió

Címke: fúzió

Mégis létrejön az új autóipari gigász?

A legnagyobb, 15 milliót gyártó óriás jönne létre, ha egyesülne a Renault-Nissan és a Fiat-Chrysler csoport. A nyár eleje után ismét felröppent a hír: a kusza tulajdonú francia-japán konglomerátum fuzionál az olasz-amerikai óriással, amely utóbbi előre menekülne ezzel.

Május végén a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) bejelentette, hogy fele-fele arányú egyesülést javasol a Renault vezette francia-japán konglomerátumnak, amelynek közvetlenül tagja a Nissan, együttműködésben pedig a Mitsubishi is. A kísérlet akkor elbukott, bár a felek nyitva hagyták az ajtót a fúzió előtt.

Kereszttulajdonlások és súrlódások

Szerdán az olasz Il Sole 24 napilap – forrás megjelölése nélkül – arról írt, hogy újranyitották a fúzió forgatókönyvét. Minden adatában hatalmas számokról van szó: az FCA értéke nagyjából 18 milliárd euró, a másik csoporté mintegy 15 milliárd. Nem könnyen áttekinthető tulajdonlású cégcsoportról van szó a Reanault-Nissan esetében. A francia cég 43 százalékban birtokolja a Nissant, amely viszont 15 százalékot mondhat magáénak a másikban szavazati jog nélkül.

Ráadásul a Renault-ban a francia államnak is van része 15 százalékban. Ennek birtokában tett keresztbe júniusban Emmanuel Macron köztársasági elnök a fúziónak. Mindemellett a felek közt vita van a tulajdoni arányokban is: a Nissan 20-25 százalékra mérsékelné a franciák részét, utóbbiak 30-35-ig mennének el – foglalja össze a helyzetet az olasz napilap.

Ki lesz a legnagyobb?

A tét első ránézésre az, hogy ki lesz a legnagyobb autógyártó a Földön.

Tavaly a Volkswagen-csoport vezette a rangsort 10,6 millióval, orrhosszal megelőzve a Toyota konglomerátumát (10,39 millió darab) a személyautók versenyében.

A Nissan 5,65, a Renault 3,88 milliót (összesen 9,53 milliót) adott el, a társult Mitsubishi 1,22 milliójával már ez a szövetség is a második helyen lenne (az első két adatban a teherautók nincsenek benne). Az FCA 4,8 milliójával 15,5 milliós értékesítésű óriás alakulna ki, a világ vezető autógyártója.

Olyan gigász, amely gyakorlatilag minden piaci szeleten jelen lenne modelljeivel, a kis Renault Twingótól a luxuskategória Maseratijáig és Ferrarijáig, továbbá a Jeep és RAM (a Dodge-ból leválasztott pick up-gyártó) márkákig. A két cég egyesülésének földrajzi szempontból is lenne értelme, mert az FCA profitjának nagy része Észak-Amerikából származik, amit az Európában erős Renault lenne képes kiegyensúlyozni.

Sok autó, kicsi nyereség, technológiai lemaradás

Ha az eredményeket megvizsgáljuk, látható, hogy mindkét csoport számára fontos lenne a fúzió. Az egyaránt tízmilliós darabszámot értékesítő VW és Toyota tavalyi nettó nyeresége 12, illetve 15 milliárd euró volt. Az FCA 4,8 millió autón ötmilliárdot keresett. De a Renault-Nissan-páros se áll túl jól: előbbi 3,9 millió darab után 3,5 milliárd, utóbbi 5,65 millión alig 2,6 milliárdot profitált. A japán márka szénája mostanság még rosszabbul áll, legutóbbi negyedéves nyeresége szinte eltűnt (-95 százalék), aminek nyomán tízezer fős elbocsátást jelentett be.

Ami miatt azonban az olasz-amerikai duó számára egyenesen létkérdés a fúzió, az az, hogy

szinte sehol sincsenek az alternatív meghajtásban.

Márpedig az ehhez szükséges tőke előteremtése a fenti nyereségadatok láttán nem tűnik egyszerűnek, ezért jól jöhet az e téren sokkal előrébb tartó francia-japán-páros, elsősorban a Nissan technológiája.

Mészáros-cégek: Új időszámítás

Egyetlen óriásvállalatba vonnák össze a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Konzumot és Opus Globált. Ezzel szerintük az ország vezető befektetési holdingja jöhet létre.

„Az Új Időszámítás” címmel mutatta be jövőbeni tervét a Konzum és Opus Global Nyrt., amelyek tőzsdei közleményben tudatták, hogy egyesül a két társaság igazgatósága.

Ennek nyomán a becsült tőkeérték mai árfolyamon és a jelenlegi piaci viszonyokkal számolva elérheti a 350-400 milliárd forintot, saját tőkéje meghaladhatja a 320 milliárd forintot.

A két cég jelenleg így néz ki.

Forrás: cégközlés

Az egyesült gigász Magyarország első számú befektetési holdingja és a budapesti tőzsde negyedik legnagyobb cége lesz – írják a prezentációban.

Céljuk a nemzetközi megjelenés. A tervet a társaságok rendkívüli közgyűléseinek kell jóváhagyniuk. A fúziót jövő márciusban zárnák le.

Beolvad az LMP-be az Új Kezdet

0

A Független Hírügynökség információja szerint a Gémesi György, gödöllői polgármester által alapított mozgalom, amely már korábban is szorosan együttműködött az LMP-vel és Szél Bernadettet ismerte el közös miniszterelnök-jelöltként, hivatalosan is csatlakozik a zöld párthoz. Ezt novemberben hozzák nyilvánosságra.

A választási szabályok miatt kerülhet sor a fúzióra, mert így az 5 százalékos parlamenti küszöb érvényes rájuk nézve, nem pedig a 10 százalékos.

Korábban Gémesi azt nyilatkozta, hogy pártja még túl fiatal az önálló induláshoz, a Lehet Más a Politikát viszont sok mindenben tudják segíteni. „Azzal tudunk hozzájárulni, hogy polgármesterek vagyunk, tudunk az emberek nyelvén beszélni, ezt a lokalitást visszük be ebbe az együttműködésbe. Az LMP-nek van egy frakciója, országos párt, nyilván nekik abban van nagyobb mozgásterük. Együttesen ez olyan eredményt hozhat, amely hozzásegít bennünket a választás eredményességéhez” – mondta a pártalapító.

Nem mindig enged bebetonozni a GVH

Hat üzem eladását írta elő a versenyhivatal a beton-cementpiac két órásának fúziója feltételeként. Nem mindig ilyen szigorú, amikor káros monopólium veszélye áll fenn.

Felételekkel engedélyezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy összeolvadjon a Duna-Dráva Cement Kft. (DDC) és a Readymix Hungária Kft. A fúzióval 40-40 ágazati egység (gyártóüzem, bánya) került volna egy irányítás alá.

A GVH megállapította, hogy Kaposvár, Kecskemét, Nagykanizsa, Siófok, Székesfehérvár és Pécs körzeteinek transzportbeton-piacain van mindkét cég jelen. Úgy ítélte meg, hogy ezeken a területeken a bejelentett összefonódásnak „korrekciós intézkedések nélkül

a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményező,

az árak emelkedésével járó hatásai lennének”. (Vagyis visszaélhetnének az erőfölénnyel.).

Ezért a GVH hat transzportbeton üzem eladását írta elő a DDC-nek. Jelenleg a DDC csoportnak két cementgyára, 29 transzportbeton üzeme, valamint nyolc saját tulajdonú és egy bérelt, aggregátum kitermelésére szolgáló bányája van Magyarországon. A Readymix 33 transzportbeton üzemmel, négy aggregátum-kitermelő bányával, valamint három burkolókőgyárral rendelkezik Magyarországon.

A káros erőfölény, a versenyt korlátozó monopólium nem mindig ennyire veszélyes a GVH szerint. Nem talált semmilyen kifogást abban, hogy az elmúlt két évben egy érdekeltségbe (a kormánypárti Mediaworks kezébe) került a megyei napilapok többsége. Márpedig ezek szinte egyedüli források a nyomtatottlap-piaci területen.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!