Kezdőlap Címkék KRESZ

Címke: KRESZ

Jogosítvány nélkül vezethető motor? Van ilyen!

0

Vannak olyan elektromos és benzines eszközök és járgányok, amelyek használatához nincsen szükség jogosítványra. Ilyenek például egyes segédmotorok, amiket szinte bárki vezethet, pár apróságra ügyelve.

Ebben a cikkben olyan jogosítvány nélkül vezethető motorokat mutatunk be, amelyekről nem biztos, hogy tudtál.

Mi minősül segédmotoros kerékpárnak?

Az olyan két vagy háromkerekű elektromos jármű, amely teljesítménytől függetlenül képes egy gázkarral önállóan elindulni az segédmotoros kerékpárnak minősül. Felelősségbiztosítást kell rá kötni, bukósisakot kell rajta viselni és vezetéséhez AM vagy B-s jogosítvány szükséges. Rendelkeznie kell egy EEC tanúsítvánnyal és a vásárláskor COC dokumentumot adnak hozzá a vásárlónak.

Mi a kerékpár a KRESZ szerint?

Olyan legalább kétkerekű jármű amelyet emberi erő hajt és legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Utánfutó vontatására alkalmas berendezés is elhelyezhető rajta, és személy is szállítható az erre alkalmas ülésen.

A rendőrség szerint, ha van a járművön gázkar, ezért képes önerőből elindulni, az már nem minősül kerékpárnak. Az elektromos kerékpárok, amelyek megfelelnek a leírásnak  250 W-os motorral készülnek és a rásegítést csak 25 km/h-ig adják, azért rásegítés mert emberi erő nélkül nem mennek. A pedelec rendszerű kerékpárok, amelyek mennek 25 km/h felett is rásegítenek,  azok a segédmotorkerékpárok kategóriába tartoznak.

Összességében az látszik, hogy nem létezik jogosítvány nélkül vezethető elektromos robogó, sőt bármelyik elektromos roller is annak minősíthető. Hirdetésekben találkozhatunk jogosítvány nélkül vezethető, relatíve kis teljesítményű elektromos robogóval, de a KRESZ és Rendőrség szerint nincs ilyen kategória.

Roller vagy robogó?

Az elektromos járművek hirtelen elterjedését nem követte azonnal a szabályalkotás változása, így nincs egyértelmű állásfoglalás abban, hogy mit szabad és mit nem. Jó lenne egy ésszerű szabályozást kialakítani a témában.

Bárki meglepődhet, ha éppen egy bizonytalan besorolású járművel közlekedik és megbírságolja a rendőr, ha nem stimmel valami a felsoroltakból. Nagy valószínűség szerint nem ússza meg a bírságolást a közlekedő.

Egy 300 W-ba még beleférő elektromos roller emberi erővel is hajtható, a motor csak rásegítéshez van, de mivel képesek önerőből haladni,  ezek is a segédmotor kategóriába tartoznak. Akkor pedig jogosítvány, bukósisak, biztosítás szükséges hozzájuk, ugyanúgy mint a segédmotor kerékpárra. Járdán nem lehet velük közlekedni, kerékpárúton a KRESZ szabályai szerint lehet, közúton ugyanígy.

Mégis akkor mi legyen az újfajta járművekkel?

Szerencsére a változások szele a Belügyminisztérumig elért. A Belügyminisztérium kiadott egy közlemény miszerint ha a jármű hengerűrtartalma nem haladja meg az 50 cm3-t és a folyamatosan leadott névleges teljesítménye nem haladja meg a 4 kW-t – háromkerekűnél a  6 kW-ot – nem szükséges a jogosítvány megléte, de biztosítást kell kötni rá és bukósisakot is használni kell vezetéskor. Jelenleg ez a legutolsó hivatalos jogállás a Rendőrség részéről.

Ha kíváncsiak vagyunk a jogosítvány nélküli elektromos robogók árára a BartaMotor Webáruházban utána lehet nézni, ahol számos egyéb járgányt is könnyedén be lehet szerezni.

Összegezve

Elmondhatjuk, hogy jelenleg a  Belügyminisztérium nyilatkozata szerint van olyan két vagy háromkerekű jármű amely megfelel az általuk kiadott elvárásoknak jogosítvány nélkül vezethető, kötelező biztosítással és bukósisak viselésével, a KRESZ által előírt feltételek szerint.

Mire kell figyelni, ha Horvátországban vezet? – Friss információk!

0

Sebesség – egyre több a kamera

Horvátország belügyminisztériuma tervezi, hogy idén és jövőre az ország területén 150 helyen telepítenek olyan speciális tárolódobozokat, amelyekben elférnek a sebességmérésre alkalmas kamerák. Ez azt jelenti, hogy a rendelkezésére álló 75 sebességmérőt – figyelembe véve az aktuális közlekedési helyzetet – tetszés szerint költöztethetik majd az egyik helyről a másikra. Az üres dobozok megelőzési funkciót látnak majd el, hiszen az autósok nem tudják eldönteni, hogy éles sebességmérő van a tárolóban, vagy nincs semmi az üveg mögött.

További tervek, kevesebb szabálysértés

A horvát rendőrség és a horvát autópálya-kezelő vállalat sem tétlenkedik, 2020-tól újfajta traffipaxot, úgynevezett átlagsebesség-mérő rendszert telepítenek a horvát autópályákra, hogy visszaszorítsák a szabálysértők számát. Természetesen eddig is voltak forgalomfigyelő kamerák a sztrádán, forgalmasabb csomópontoknál, viaduktoknál, hidaknál, alagutaknál. Jelenleg a horvát autópálya-rendőrség végez csak és kizárólag sebességmérést, jellemzően mozgó autóból. Az új rendszer fixen telepített kamerákkal rögzíti az autópályát használó gépjárművek rendszámát, így pontosan ki lehet számolni a két, illetve több sebességmérő kamera között megtett útra jutó idő alapján a közlekedők átlagsebességét.  Ha a befutott utat a meghatározott időnél gyorsabban teljesíti az autós, a rendőrség rendszám alapján postázza a bírságot, akár külföldre is. A traffipaxok helyét nyilvánosságra fogja hozni a horvát hatóság.

A telepített sebességmérők és az átlagsebességmérő rendszer bevezetésétől az autópálya biztonságának növekedése várható, a gépjárművek mozgásának sebessége is kiegyenlítettebb lesz, ezáltal jobb gépjármű-áramlás érhető el.

Horvát KRESZ? Nem ugyanaz!

Sokan nem tudják, de van néhány eltérés a magyar és a horvát KRESZ szabályai között. Az alábbiakra érdemes figyelni, ha Horvátországban vezetünk:

  • az első ülésen csak 2 év alatti vagy 12 év feletti gyerek utazhat, előbbi kötelezően menetiránnyal szembefordított hordozóban
  • a hátsó 5 éves korig kötelező a gyerekülés
  • a nemzetközi zöldkártya nem kötelező, de jobb, ha van
  • utánfutóval, lakókocsival autópályán 90 km/h, országúton 80 km/h a limit
  • 24 évnél fiatalabb sofőrök és 2 évnél frissebb jogosítvánnyal rendelkezők számára alacsonyabbak a sebességhatárok (120 km/h autópályán, 80 km/h országúton)
  • a fenti sofőrök számára alkoholtilalom is érvényes. (amúgy 0,5 ezrelék a limit, baleset esetén viszont súlyosbító körülmény az ittasság)
  • kölcsönautóval, céges autóval utazáskor meghatalmazással kell rendelkezni, célszerű a német vagy angol fordítás
  • vadkempingezni tilos! Vadkempingezésnek számít akár az útszéli parkolóban a kocsiban vagy lakókocsiban alvás is. A bírság 2000-15 000 kuna.

Nézze meg az útiköltség kalkulátor segítségével, hogy mennyibe fog kerülni az utazás a horvát és a magyar autópályadíjakkal, illetve kompdíjakkal együtt!

Hatásos az online tanulás

0

Mi magyarok sokszor ódzkodunk az újtól, konzervatív módon ragaszkodunk a régi, jól bevált útjainkhoz. Így vagyunk az online lehetőségek kihasználásával is – még a számítógépet napi szinten használók is sokszor inkább személyesen, „fizikai” módon oldják meg ügyeiket. Nos, van, ahol ez bizony másként van – a KRESZ-oktatásban például. Igaz, az elsősorban a fiatalok terepe.

Ma a vezetők közel fele távoktatásban sajátítja el a KRESZ-ismereteket, miközben a tanteremben tanulóknak is közel 40%-a használja ezeket az online tananyagokat.

A leendő járművezetők képzése 2012 óta végezhető online tananyagokkal, és ma már a mintegy 1000 hazai autósiskola több mint 80%-a használ ilyet az oktatás során. Az online KRESZ-tananyagokat használók száma évről évre dinamikusan nő, 2017-ben már meghaladja a 110 ezret. „Idén 72 ezer tanuló választotta az akkreditált e-learning tananyagot elméleti képzésként, akik közül 52 ezren a B kategóriás jogosítvány megszerzését tűzték ki célul.

Becsléseink szerint ma már a vezetők közel fele a távoktatási képzést választja, miközben a tantermi tanulóknak is közel 40%-a használja online tananyagainkat”

– mondta dr. Szőcs Károly, a teljes értékű online KRESZ-oktatást Magyarországon meghonosító E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója.

A fiatalok több időt szánnak az e-learning KRESZ-tananyagra, mint a kötelező tantermi óraszám. A kötelező 28 tantermi órával szemben – ami egyébként 45 perces – az e-learning tananyaggal átlagosan 32 teljes órát töltenek.  Az alapos tanulás és az – idén a Magyar Minőség eOktatás 2017 Díjat is elnyert – e-learning KRESZ-tananyag hatékonysága erőteljesen visszaköszön a vizsgaeredményekben is. A közlekedési hatóságtól származó adatok alapján

a 2017 első 8 hónapjában regisztrált B kategóriás vizsgaeredmények szerint az e-learning képzési formában tanulók első elméleti vizsgájának 72%-os sikeressége 17%-kal meghaladta a tantermi tanulók átlagát (55%).

Sőt, az online KRESZ-tanulást választók az első gyakorlati vizsga letételekor is jobban teljesítettek a tantermi átlagnál: 59% sikeres vizsgázó az 55%-kal szemben.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!