Kezdőlap Címkék Felújítás

Címke: felújítás

Otthon Felújítási program 2024: minden, amit tudni kell róla

0

Az otthon felújítási támogatás egy lehetőség azoknak a családoknak, akik nem képesek arra, hogy önerőből felújítsák az otthonukat.

Az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége szerint, 10 magyar emberből 8 végeztetne energiahatékonysági felújítást, ha ehhez támogatást kapna. A szövetség javaslata szerint nem visszatérítendő támogatást, hanem kamattámogatott hitelt kellene kidolgozni azért, hogy minél többen hozzá juthassanak a lehetőségekhez.

Az építő szövetség szerint a meglévő ingatlanok hatékonyságát célzó korszerűsítések egyenlő támogatást kellene, hogy kapjanak az újonnan épült épületekkel, ami azért is lenne érthető, mert az építési anyagok, purhabok, ragasztók építkezéshez, felújításhoz egyaránt ugyanannyiba kerülnek.

Milyen támogatásokra számíthatunk a lakásfelújításban 2024-ben?

A CSOK új és használt ingatlan megvásárlására és a meglévő otthon bővítésére vagy tetőtér beépítésére is felhasználható. Ha a lakásvásárlásra fordítható összeget ki kell egészíteni, akkor a fix 3 százalékos kamatozású CSOK hitel segíthet.

A CSOK hitel 10-15 millió forintot jelenthet a legalább 2 gyereket nevelő vagy vállaló családoknak. De ez a hitel csak a CSOK-kal vagy a Falusi CSOK-kal együtt igényelhető.

A Falusi CSOK támogatás vissza nem térítendő állami segítséget jelent 2024-től a családoknak.

Az igényelt támogatás igénybe vehető:

  • új építésű lakás megvásárlására, egylakásos épületben
  • használt ingatlan megvásárlására és korszerűsítésére, bővítésére
  • meglévő lakás vagy ház korszerűsítésére, bővítésére

A tervek szerint az új épületekre és a használtakra is azonos összeget szánnának. A Falusi CSOK csak azok számára elérhető, akik meghatározott településeken élnek azokon kívül nem.

A Falusi CSOK mellett a régebbi CSOK hitel is elérhető, de maximális összege elmarad az új CSOK  Pluszhoz képest. Előnye viszont, hogy élettársak és egyedülállók is igénybe tudják venni, ha legalább két gyereket nevelnek, sőt már egy gyermek vállalásával is igénybe vehető.

Mit tud a CSOK Plusz?

Ahol a Falusi CSOK nem elérhető ott a CSOK Plusz konstrukciót választhatják az otthonteremtők. Ez a támogatási forma nem egy vissza nem térítendő támogatás hanem egy támogatott lakáscélú hitel, amely fix 3 százalékos kamattal bír.

A Babaváró hitel

A Babaváró hitel is folytatódik ugyan, de megváltozott feltételekkel 2024-ben. Felhasználható lakásfelújításra, korszerűsítésre és bővítésre is, de akár használati tárgyak is megvásárolhatók belőle. Összege 11 millió forintra emelkedik 2024-től, de az életkorhoz kötött feltételek szigorodnak, a feleség nem lehet több 30 évesnél.

Összegezve 

Az otthon felújítási támogatások közül a  régi CSOK helyett a Falusi CSOK és a CSOK Plusz igényelhető lakás vagy ház vásárlására, felújításra, korszerűsítésre, bővítésre. Aki esetleg a feltételek hiánya miatt nem igényelheti ezeket a támogatásokat, annak a CSOK hitel igénybevétele ajánlható, mint megoldás a lakásfelújításra.

2024-ben is orosz-ukrán háború lesz?

0

„Még ha holnap megszületik a döntés, a szállítás a jövő év elejéig tart”: A Rheinmetall fegyverkezési vállalat szerint a megjavított Leopard harckocsikat először háborús erőfeszítésekre kell átalakítani, mielőtt Ukrajnába szállíthatják őket.

A Rheinmetall csoport tájékoztatása szerint legkorábban 2024-ig tudja megjavítani Ukrajna számára a Leopard 2 harckocsikat. „Még ha holnap megszületik a döntés, hogy a Leopard tankjainkat Kijevbe küldjük, a szállítás a jövő év elejéig tart” – mondta Armin Papperger, a Bild am Sonntag vezérigazgatója az előzetes jelentés szerint.

A csoport tulajdonában van 22 leszerelt Leopard 2 harckocsi és 88 jármű az előző modellből, a Leopard 1-ből. A javítás csaknem egy évig tart – mondta Papperger. „A járműveket nemcsak átfestik, hanem át is kell alakítani a háborús használatra. Teljesen szétszedik, majd újjáépítik.” Megrendelés nélkül a csoport nem tudja üzembe helyezni a tankokat, ez ugyanis több száz millió euróba kerül. „A Rheinmetall ezt nem tudja előfinanszírozni” – mondta Papperger.

Papperger szerint a Leopárd döntő szerepet játszhat az ukrajnai háborúban.

„A Leopard harckocsi rendkívül fontos az offenzívákhoz és a terület visszaszerzéséhez”

– mondta a menedzser.

„A harckocsikkal a hadsereg áttörhet az ellenséges vonalakon, és véget vethet egy hosszan tartó lövészárokháborúnak.”

A drága volna olcsóbb

A napokban bejárta a sajtót a hír, hogy a Nagykörút mintegy két tucatnyi szakaszán ismét forgalomkorlátozást kellett bevezetni, mert törnek a sínek, nem bírják Európa talán legforgalmasabb villamosvonalán a terhelést.

Síneket javító munkások a Jászai téren, 2016-ban.
MTI Fotó: Lakatos Péter

Egyes szakaszokon ötven helyett csak 10-25 kilométeres sebességgel járhatnak a 4-es, 6-os villamosok.  A forgalom lelassul, késnek a járatok, az utasok elégedetlenkednek, a BKV Zrt. tehetetlen: már régen ideje lett volna bizonyos felújításoknak.

A terv az volt, hogy a pályarekonstrukció 2016-ban folytatódik, ez azonban még mindig nem indult el, tudtuk meg Dorner Lajostól, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökétől. A teljes vonalat több ütemben 1994 és 2000 között újították fel, de 2015-re annyira elhasználódott a pálya, hogy 2015-ben el kellett végezni bizonyos javításokat. A Combinók nagyobb tengelyterhelésűek a korábbi villamosoknál, amivel számoltak is a pálya felújításakor, de menet közben derült csak ki, hogy egy-egy szerelvény üresen 70 tonnás, utasokkal akár 90 tonna is lehet. Az év minden napján 24 órában, csúcsidőben két percenként közlekednek, így

idő előtt megviselik a pályaszerkezetet.

Nehezíti a helyzetet, hogy a sínek javításához nem lehet az év bármely szakában hozzákezdeni, mert a „fizika teszi a maga dolgát”. A melegben épített pályaszakaszok télen, a hidegben elvégzett javítások után a nyári melegben jelentkezik a hőtágulás romboló hatása. Az ilyen munkák elvégzésére azok a hónapok a legalkalmasabbak, amikor az átlaghőmérséklet 10-15 Celsius fok között mozog.

Mint általában az élet minden területén, a körúti pályafelújítás esetében is az olcsóról kiderülhet, hogy valójában a drágább megoldás. Dorner Lajos erre példát is említett: a Gellért téren, a Gellért rakparton, az 1-es villamos budai meghosszabbításánál alkalmazott drágább, úgynevezett műgyanta körülöntéses technológiájú vágányok élettartama bizonyítottan meghaladja a nagykörúti hagyományos technológiával épült szakaszokét. A fővárosi költségvetésben viszont néhány százmilliós tételeket még csak-csak lehet találni az ilyen felújítási célokra, de a drágább pályaszerkezethez szükséges

milliárdos felújításokról nem lehet szó.

Meglehetősen hektikusan kerül sor egy-egy szakasz lezárására, gyakran már csak akkor, amikor a pályamesterek a baleseti veszélyre hivatkozva szigorúan elrendelik a sebességcsökkentést. Bécsben például a villamos vonalak felújítására folyamatosan költenek, nem engedik annyira elhasználódni a síneket, mint amennyire Budapesten történik.

Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Az egyik, fővárosi önkormányzati ügyekben járatos informátorunk a Körúton kialakult helyzetért nem is annyira a közlekedési vállalatot, sokkal inkább a Fővárosi Közbeszerzési Kft-t okolja, ahol nem, vagy csak nagyon vontatottan születnek a döntések.  A hírek szerint a pályacserére már

rendelkezésre állna a pénz, de késlekednek a közbeszerzési pályázat kiírásával.

Ráadásul nem is a villamos-tender az egyetlen ügy, a legtöbb fővárosi önkormányzati kézben lévő vállalat panaszkodik a lomhaságukra, körülményességükre.

Maguk az ott dolgozók is érzik, hogy valami nincs rendjén a vezetés szakértelmével, igen nagy a dolgozók fluktuációja, és talán az is nehezíti a villamos-felújítás ügyének megoldását, hogy a bonyolult, műszaki kérdésekkel nehezen birkóznak meg.

A pályamesterek minden reggel újra és újra átvizsgálják az egyes szakaszokat, nincs kizárva, hogy a közeljövőben újabb szakaszokon is sebességkorlátozást kell majd elrendelni.

Mindenesetre az Oktogon és a Baross utca közötti szakaszra két év késlekedés után kiírták a közbeszerzési pályázatot.

Nyílt levél a Macskafogó felújításáról

0

Felbontja a Magyar Nemzeti Filmalap a Macskafogó felújításáról szóló szerződést a Post Office Film Kft-vel, így szólt a tegnapi hír. Erre válaszul írt nyílt levelet a kft. ügyvezetője, Jancsó Dávid.

A kft gyűjtést kezdett a Macskafogó felújítására: ötmillió forintot szerettek volna összeszedni, ami pár nap alatt majdnem össze is jött. Csakhogy tegnap a Filmalap bejelentette: felmondja a film felújításáról szóló szerződést, „annak nem teljesítése miatt”.

A Filmalap szerint ugyanis a közösségi gyűjtésre szóló felhívás megtéveszti a közvéleményt, és azt a látszatot kelti, hogy ők nem vesznek részt a felújításban. Azt is kifogásolták, hogy Jancsó Dávidék nem egyeztettek velük.

Erre válaszul Jancsó Dávid nyílt levelében azt írja: nagyon örül, hogy „Magyarország egyik legnagyszerűbb rajzfilmjét” közösen meg tudják menteni, és hogy a bejelentés alapján „az eddig rajongásból végzett munkát” átveszik és befejezik. Ahogy írja:

két éve lelkesedésből, szabad idejükben dolgoztak a felújításon.

A céljuk ugyanis az volt, hogy a mai gyerekek is olyan szállóigéken nőjenek fel, mint az „Én vezettem? Azt mondd meg, én vezettem?!”, vagy a „Mehetünk vissza a balettba ugrálni”. Úgyhogy szerinte jobb dolog nem is történhetett volna, mint hogy a Filmalap vállalja a felújítás befejezését.

Az eddigi munka során interjúkat készítettek az egykori alkotókkal, köztük halála előtt Nepp Józseffel is – ezeket átadják a Filmalapnak, egy esetleg DVD vagy Blu-Ray kiadáshoz.

A gyűjtés egyébként megy tovább:

szeretnének ugyanis méltó emléket állítani a Macskafogónak és biztosítani a közösség jövőjét: kiállításokat is terveznek, valamint Macskafogó-figurák gyártását is.

Ugyanakkor azt is írja: a Filmalap közleményével szemben soha nem állították, hogy a film jogai az övék lennének. A levél szerint

„Jancsó Miklós gyerekeként elhiheted, hogy pontosan tudom, mi a különbség egy film jogai és az alkotói jogok között.”

Ők csak egy díszbemutatóról beszéltek, amelyet egyeztettek is a Filmalappal, a tavalyi, 30. születésnapon rendezett vetítés jogdíjait pedig saját zsebből fizették.

A „nem teljesítésre” pedig azt válaszolja: tíz napja kapták meg a film eredeti hangját digitalizálva – ennyi idő alatt egyszerűen nem lehet a munkát befejezni.

Jancsó Dávid a levelét így zárja: „a cég jó híre miatt szeretném tisztázni, hogy – éppen a fent említettek miatt – nem volt és nem is lehetett “nem teljesítés” a cég részéről, csupán

sok száz óra lelkesedésből végzett munka,

amelynek eredményét boldogan és a felújított film bemutatását izgatottan várva adunk át nektek.”

Nem volt káosz hétfő reggel Budapesten

0

Hétfőn elkezdődött a 3-as metró több mint egy éven át tartó felújítása a Lehel tér és az Újpest-Központ közötti szakasz lezárásával. A főpolgármester szerint a BKV és a BKK szakemberei mindent megtettek, hogy a legkisebb fennakadással járjon a felújítás. Horváth Csaba MSZP-s politikus szerint a főváros által tervezett hatvan busszal nem tartható a 3-as metró pótlása.

A BKV és a BKK szakemberei mindent megtettek azért, hogy a legkisebb fennakadással járjon a 3-as metró felújítása – mondta a főpolgármester hétfő reggel a TV2 Mokka című műsorában. Tarlós István hozzátette ugyanakkor: be kell látni, hogy egy ekkora felújítást a városban észrevétlenül nem lehet megtenni.

A főpolgármester úgy fogalmazott, a politikában sokan abban reménykedtek, hogy nem tudják elkezdeni a metrófelújítást. Most, a felújítás megindulásával hónapokig arról beszélnek majd, hogy a fővárosban közlekedési káosz van.

Közölte, a 3-as metró északi szakaszának teljes felújítása valószínűleg egy év múlva kész lesz. Annyi probléma van, hogy az akadálymentesítésnél „addig megyünk el, ameddig a takarónk ér, amennyi pénzünk van” – fűzte hozzá Tarlós István, megjegyezve, az északi szakaszon egy állomáson nem lesz lift. Mindent megtesznek, hogy a végső határig elmenjenek az akadálymentesítésben – mondta.

Horváth Csaba MSZP-s politikus szerint a főváros által tervezett hatvan busszal nem tartható a 3-as metró pótlása. A fővárosi képviselő hétfő reggel Budapesten, a 3-as metró újpesti végállomásánál lévő pótlóbuszos megállóban tartott sajtótájékoztatóján kifejtette: egy metró korábban 1200 utast szállított, és ahhoz, hogy ugyanezt az utasmennyiséget el lehessen vinni, nem hatvan, hanem nyolcvan buszra lenne szükség. Megjegyezte: a múlt héten a főpolgármester azt mondta, a buszok 45 másodperces követési távolsággal közlekednek, és az utasok 60-70 százalékát tudják elvinni; a többiek keressenek más útvonalat.

Elkezdik a 3-as metró felújítását

0

Napokon belül kezdődhet a 3-as metró felújítása az északi szakaszon, aláírták a megállókra és az alagút felújítására a szerződéseket a Strabaggal és a Swietelskyvel nettó 71,9 milliárd forintról. Tarlós István „ostobaságnak” nevezte, hogy nincs fedezet a folytatásra.

A BKV a Strabag Építőipari Zrt.-vel és a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel írta alá a szerződést Tarlós István főpolgármester jelenlétében. Tarlós elmondta, hogy az Újpest-Központ és Dózsa György út közti északi szakaszon az állomások felújítására nettó 24,1 milliárd forintra, az alagúti munkákra nettó 47,8 milliárd forint értékben szerződtek. Az állomásoknál a műszaki átadás-átvétel megkezdésének határideje 2018. október 31-e, az alagút esetében 2020. július 24-e.

A jelenlegi a harmadik kiírás a 3-as metróra: az eddigi tenderek sikertelenek voltak, mert az állami támogatásként odaítélt 137,5 milliárd forintnál sokkal magasabb ajánlatok érkeztek. A legkevesebbel, 15 százalékkal drágult a vágányépítés, az északi szakasz állomásainak felújítására érkezett ajánlatok 23 százalékkal lettek nagyobbak. Tarlós

„kétségbeesett ostobaságnak” nevezte, hogy megkezdendő munkáknak ne lenne meg a fedezetük,

noha a középső és a déli metrószakasz állomásainak felújítására korábbi hírek szerint 44, illetve 47 százalékkal magasabb ajánlatok érkeztek.

Az állomások akadálymentesítéséről Tarlós István azt mondta, hogy annak örülnének a legjobban, ha minden állomáson teljes akadálymentesítést tudnának végezni, de annyit csinálnak meg, amennyi pénzük van erre. A kérdés az, ha most a legmodernebb, legteljesebb körű akadálymentesítést nem tudják megcsinálni, akkor

„jelentkezzen az, aki azt mondja, hogy maradjon el a 3-as metró felújítása”

– mondta Tarlós.

A főpolgármester azt ígérte: a lehetőségük, a mozgásterük végső határáig elmennek az akadálymentesítésben. De ha nem lesz teljes körű az akadálymentesítés, akkor sem tudunk lemondani a 3-as metró felújításáról – fűzte hozzá.

Így aztán az északi szakaszon lifteket építenek az Újpest-Központ, az Újpest-Városkapu, a Gyöngyösi utca és Forgách utca állomásokon. Az Árpád-híd állomásnál már van lift, egyedül a Dózsa György úti állomáson nem lesznek felvonók, de a meglévő lépcsők mellé mozgólépcsőket építetnek.

A BKK a felújítás három évig terjedő idejére társadalmi egyeztetést indított az ideiglenes forgalmi rendre.

Először a metróvonal északi szakaszát, az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti részt zárják le, várhatóan egy évre. Ez idő alatt a szerelvények csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekednek. Az északi szakasz felújítása alatt esténként és hétvégente az M3-as metró helyett annak teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.

A BKK megvizsgálta, hogy az Újpest-Központ–Lehel tér szakasz felújítása alatt várhatóan hogyan rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton, ennek alapján lakótérségekre bontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki. Ezek jellemzője, hogy a belváros elérésének érdekében az utasok igénybe vehetik az Újpest-Központ és a Lehel tér között közlekedő metrópótló autóbuszokat és a belváros gyorsabb elérését lehetővé tevő alternatív eljutási lehetőségeket. Részletek a BKK térképes oldalán olvashatók.

Villanyoszlop maradt a felújított kereszteződés közepén

Nagykanizsán sikerült úgy felújítani a Potyli út és a Csengery utca kereszteződését, hogy egy régebbi villanyoszlop ott maradt az út közepén.

MTI Fotó: Varga György

Négy évig csöndben lesz a Big Ben harangja

0

Egy hét múlva négy évig tartó felújítás miatt nem lesz hallható Londonban a Big Ben harangja. A harang mellett januártól az órát is teljesen átvizsgálják. A hivatalosan Erzsébet-torony megújulása 30 millió fontba kerül.

Augusztus 21-én szólal meg óránként a Big Ben, amely hivatalos nevén a jelenlegi uralkodó után az Erzsébet-torony világhírű ékessége. A 157 éves nagyharang óránként jelzi az időt, a három évig tartó felújítás ideje alatt csak fontos események, például az újév alkalmából lesz hallható.

A torony felújítása 30 millió fontba fog kerülni.

Januártól az 1859-ben készült órát is teljesen átvizsgálják: minden fogaskerekét ellenőrzik, és ha kell, felújítják. Mind a négy számlapját megtisztítják és megjavítják, fémkeretüket megújítják. Az órát januárban állítják le, de a számlapok egyike a felújítás alatt is mindig mutatni fogja a pontos időt.

Az óra a tervek szerint visszanyerheti eredeti külsejét. A keretek a mostani fekete-arany színüket az 1980-as években kapták. Építészettörténészek most azon fáradoznak, hogy visszaadják a számlapok keretének eredeti, vélhetően zöld és arany színét, amelyet néhányak szerint az 1930-as évekig királykék is tarkított.

MTI/FüHü

Zárás előtt az Iparművészeti Múzeum

0
Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Szeptember 3-án zár az átfogó rekonstrukció előtt álló Iparművészeti Múzeum (IMM), amely a következő hetekben számos programmal búcsúzik időlegesen a látogatóktól. A rekonstrukció során a Lechner Ödön tervezte épületről rossz állapota miatt leemelt kilátótornyot újragyártják, az eredeti lanterna 13 tonnás hagymakupoláját azonban kiszállítják a Sziget fesztiválra, ahol az IMM sátra előtt akár meg is érinthetik a látogatók.

Az átfogó műemléki rekonstrukció mellett az épülethez mélygarázs és egy új szárny is készül 25 milliárd forintból. A most 3 ezer négyzetméteres kiállítótér 10 ezer négyzetméteresre bővül. Az egy évig tartó kiköltözés után az építkezés három évet vesz igénybe, majd a közönség a visszaköltözést követően, újabb egy év múlva veheti birtokba a múzeumot.

MTI/FüHü

Átbukott a fakockán a budapesti orosz metrófőnök

Lecserélte a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz Metrovagonmas a budapesti projekt vezetőjét – tudatta a cég közleménye. A munkálatokat az orosz cég anyavállalatának egyik vezetője fogja irányítani.

Leváltották a 3-as metró szerelvényeinek felújítását végző orosz Metrovagonmas budapesti vezetőjét, de a döntést a cég nem indokolta. Az M3-as szerelvények felújítását Gyenyisz Silo, a Metrovagonmas anyavállalata, a Transmasholding könnyű- és városi szállító vasúti jármű osztályának vezetője fogja koordinálni.

A Metrovagonmas új budapesti vezetője lesz a felelős a program sikeres kivitelezéséért,

ide értve a szerelvények biztonságát, a problémamentes működést, a menetrend betartását, a karbantartási munkák teljesítését, a szállítási idők betartását és a szerelvények üzembe helyezését.
A tervek szerinte havonta két új szerelvényt helyeznek üzembe, az év végére 21-et a 3-as vonalon. Eddig 13, hivatalosan felújított szerelvény érkezett meg, ebből hétnek van üzemeltetési engedélye. Az utolsó szerelvény leszállítása a szerződésben foglaltak szerint jövő nyárra várható.

A 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba (körülbelül 67 milliárd forintba) kerül.

Az első szerelvény március 20-án állt forgalomba Budapesten, de már az első napokban problémák léptek fel az ajtók nyitószerkezetében, a BKV június elején a meghibásodások miatt egy időre az összes felújított szerelvényt kivonta a forgalomból. Legutóbb egy hete az ajtó mozgatószerkezetébe került fakocka miatt állt le a metró, ez ügyben Tarlós István főpolgármester feljelentést tett a rendőrségen.

MTI/FüHü

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!