Kezdőlap Címkék Daisy Ridley

Címke: Daisy Ridley

Elképesztően látványos és kevésbé komor lett az új Star Wars-film

Egyes részleteiben lenyűgöző, de azért korántsem mestermű Az utolsó Jedik, amelyben akadnak váratlan fordulatok, de korszakalkotó újdonsággal nem állt elő Rian Johnson író-rendező, aki Az ébredő Erőnél könnyedebb és érzelmesebb Star Wars-filmet készített. Kérdés, hogy erre a hangnemváltásra mennyire volt szükség.

A 2015-ben bemutatott Az ébredő Erő arra volt hivatott, hogy átvezesse a sztorit az eredeti trilógiából az újba, és felvonultassa azokat a karaktereket, akik aztán a következő két részben kibontakozhatnak. Ilyen szempontból a hetedik rész átmenetinek tartott film volt, és a történet igazi előrehaladását a nyolcadiktól lehetett várni. Ebben nincs is hiány Az utolsó Jedikben: több égető kérdésre választ kapunk, fontos dolgok történnek fontos karakterekkel, és az is érhetővé válik, hogy miért döntött úgy a Disney, hogy újabb Star Wars-filmeket bíz Rian Johnsonra. Az író-rendezőnek láthatóan rengeteg ötlete van, és attól sem kell félni, hogy hűtlen maradna az eredeti trilógia örökségéhez. Viszont éppen ez a két dolog az, ami zavaró is lehet Az utolsó Jedikben.

Rey (Daisy Ridley) Az utolsó Jedikben. Forrás: Fórum Hungary

Az ébredő Erő ugyanis az előbb említett átmenetisége ellenére is eléggé egyben volt sajátos, sötét hangulatával, Az utolsó Jediknek viszont már az első perceiben nyilvánvalóvá válik, hogy Rian Johnson más utat választott. A hetedik rész ünnepélyes utolsó jelenete után (Rey és Luke Skywalker első találkozása) szinte arcul csapják a nézőt a nyolcadik humorosnak szánt kezdő képsorai, és Johnson végig igyekszik vicces jelenetekkel oldani a feszültséget. Ez korántsem idegen a Star Wars-filmek világától, de akinek nem jön be a rendező humora, vagy kifejezetten értékelte Az ébredő Erő komorabb hangulatát, azt jópár dolog idegesíteni fogja a filmben. Félreértés ne essék, nem Jar Jar Binks szintű tévedésre kell gondolni, de azért van néhány olyan jelenet, beszólás, illetve fura lény, amiket nyugodtan ki lehetett volna hagyni a filmből.

Olyan, mintha Rian Johnson túl sok ötletét akarta volna belezsúfolni Az utolsó Jedikbe,

és, habár rengeteg kulcsjelenet van a filmben, amelyeket a kilencedik rész megérkezéséig, vagy még azután is lehet majd elemezni, kevés olyan dolog történt, amihez hasonlót ne láttunk volna korábban Star Wars-filmekben – akár többször is. Hiába a sok új helyszín vagy az új karakterek, azok a dramaturgiai elemek, amelyekből a sztori felépül, alapvetően ismerősek, pedig sokan épp az eredetiséget várták Rian Johnsontól. Persze a felszínen kifejezetten sok az újdonság, és az is igaz, hogy Rian Johnson még az ismerős szituációkat is képes érdekfeszítően tálalni. Az Első Rend és az Ellenállók űrbéli csatározásai pedig nemcsak elképesztően látványosak, hanem nagyon izgalmasak is, csakúgy, mint a szemtől szembeni összecsapások a két oldal képviselői között.

Forrás: Fórum Hungary/Lucasfilm Ltd.

Abban is hű maradt Johnson az eredeti trilógiához, hogy több olyan mellékszál van, ami elsőre baromi fontosnak tűnik, hogy aztán ne sokat vigye előre a történetet. Ezek szintén lehetnek megosztóak, de szerencsére a két és fél órás filmben jutott idő a főbb konfliktusokra is. Luke Skywalker (Mark Hamill), aki Az ébredő Erőben éppen csak megjelent, ezúttal sokat van a vásznon, és arra is magyarázatot kapunk, hogy mivel töltötte remeteként az életét. Valószínűleg nem nagy spoiler, hogy Hamill továbbra is szörnyen rossz színész, akit a rendező összes igyekezete ellenére nehéz komolyan venni, hiába ősz a haja és szakálla, és hiába emlegetik áhítattal az egész galaxisban Luke Skywalker nevét.

Szerencsére az ő történeténél

sokkal izgalmasabb Rey (Daisy Ridley) és Kylo Ren (Adam Driver) párosa, illetve a köztük lévő különös kapcsolat.

Annál is inkább, mert Driver zseniális választás volt a folyamatosan őrlődő Kylo Ren szerepére, és messze ő a legjobb színész az összes fontos szereplő közül. A Finnt alakító John Boyegának és a Poe Demeront játszó Oscar Isaac-nek is központi szerep jut Az utolsók Jedikben, illetve külön öröm, hogy Rose Tico (Kelly Marie Tran) és Holdo admirális (Laura Dern) személyében két fontos új női karakter is bekerült a filmbe.

Poe Demeron (Oscar Isaac) mellett BB-8 is fontos szerepet kap a filmben. Forrás: Fórum Hungary/Lucasfilm Ltd.

Az pedig kifejezetten érdekes, hogy Rian Johnson bizonyos tekintetben egészen aktuális filmet rendezett. Benicio del Toro opportunista figurájának köszönhetően például még az is szóba kerül, hogy kik gazdagodnak meg a hosszú ideje tartó háborúskodásból, hogy honnan érkeznek a fegyverek a szemben álló felekhez, és kik azok, akikkel a hatalomért folytatott harcban senki sem törődik.

Összességében tehát elég jó film lett Az utolsó Jedik, még akkor is, ha csak néhány jelenetében hoz igazi katarzist, Rian Johnson pedig néha túl is lőtt a célon. A két és fél órás játékidővel kapcsolatban viszont csatlakozunk Mark Hamill véleményéhez: tényleg nem tűnik soknak, hiszen szinte sehol nem ül le a film, és végig kifejezetten szórakoztató tud maradni.

Ezeket érdemes tudni Az utolsó Jedikről a bemutató előtt

Két évvel ezelőtt az egész világot a Csillagok háborúja új része, Az ébredő Erő tartotta a lázban. A hetedik rész sikerén múlott, hogy mi lesz a Disney nagyszabású terveivel a szériát illetően, és nem kellett csalódniuk. A film fogadtatása az új karakterekkel kifejezetten jó volt, így a Star Wars: Az utolsó Jediket már nem félelemmel, hanem inkább kellemes izgalommal várhatják a rajongók. A jövő heti premier előtt összeszedtük, hogy mit lehet eddig tudni a filmről, és milyen elméletek keringenek Az utolsó Jedikkel kapcsolatban.

Kik lesznek benne?

Az utolsó Jedikben visszatér szinte mindenki, akit már Az ébredő Erőben is láthattunk. Az eredeti trilógiából Harrison Ford (Han Solo) visszatérése kétséges, tekintve, hogy milyen sorsra jutott Az ébredő Erőben. A 2016. december 27-én elhunyt Carrie Fishert viszont most láthatjuk utoljára Leiaként. Halála miatt nem kellett semmit megváltoztatni Az utolsó Jedikben, hiszen Rian Johnson rendező addigra már befejezte a vele való forgatást, a következő, kilencedik epizóddal kapcsolatban viszont nehéz helyzetbe hozta az alkotókat. Ebben ugyanis még többet szerepelt volna a tábornokként visszatérő Leia, de a színésznő számítógépes feltámasztása helyett inkább úgy döntöttek, hogy átírják a forgatókönyvet.

A Luke Skywalkert játszó Mark Hamill nem sok szerepet kapott a hetedik részben, ez viszont most megváltozik: ő is sokat lesz a vásznon, csakúgy, mint Carrie Fisher, és végre beszélni is fog. Hamill egy interjúban azt mondta, hogy a filmből majd kiderül, hogyan lett Luke-ból egy szigeten élő remete.

Mark Hamill, Kelly Marie Tran, John Boyega, Daisy Ridley és Rian Johnson egy beszélgetésen. Fotó: Gerardo Mora/ Getty Images

Az ébredő Erőben megismert új karakterek közül Rey-en kívül a Finnt alakító John Boyega, a Poe Demeronként látható Oscaar Isaac, és az erő sötét oldalát képviselő Kylo Ren (Adam Driver) története is folytatódik. A nagy közönségsikert arató kis robot, BB-8 és a régi kedvenc, Chewbacca visszatérésére is lehet számítani.

Az újonnan csatlakozó sztárok közül Benicio del Torót kell kiemelni, aki egy rejtélyes alakot játszik, akit DJ névvel illetnek. Laura Dern egy Amilyn Holdo nevű tisztet alakít az ellenállásban, akit lila hajáról könnyű felismerni, de fontos szerephez jut egy Rose Ticko nevű ellenálló is, akit a fiatal színésznő, Kelly Marie Tran játszik.

Benicio del Toro DJ-ként. Forrás: Fórum Hungary

Emellett most is lehet érdekes cameókra számítani:

Vilmos és Harry herceg, a színész Tom Hardy, illetve a volt Take That-es Gary Barlow rohamosztagosokként fognak „feltűnni”

egy közös jelenetben a Finnt játszó John Boyega mellett.

Kik csinálják?

A Star Wars nyolcadik epizódját egy újonc, az indie-filmes Rian Johnson rendezte, és a rajongók ugyan még nem tudják, hogy milyen munkát végzett, de a stúdiónak biztosan bejött, mert nemrég bejelentették, hogy további, a Csillagok háborúja univerzumához kapcsolódó filmeket bíztak rá.

Rian Johnson eddig nem sok nagyjátékfilmet rendezett, de 2005-ös debütálása, a Beépülve, és a 2012-es Looper – A jövő gyilkosa is pozitív fogadtatásban részesült, és egyéni hangvételéért dicsérték. Az utolsó Jediknek nemcsak a rendezője, hanem a forgatókönyvírója is Johnson, és az újonnan bejelentett Star Wars-filmek sztorijáért is ő fog felelni. Persze az előző részt rendező J.J. Abrams is benne maradt a projektben, producerként felügyelte a filmet, és a Star Wars-világ gyarapodását.

Miről szól?

Az biztos, hogy most először a Star Wars történetében a következő epizód ott kezdődik, ahol az előző véget ért: Luke és Rey első találkozásánál. De igazán jó munkát végzett a titoktartással a Disney, hiszen Az utolsó Jedik sztorijáról nagyon keveset lehet tudni. Rian Johson arról beszélt, hogy a történet középpontjában Luke Skywalker lesz. Úgy fogalmazott, hogy

a nyolcadik rész fő kérdése az, hogy mi a fene van Luke Skywalkerrel,

az őt játszó Mark Hamill szerint viszont már nem Luke a főszereplő, hanem a film sokkal inkább Rey története…

Az elsődleges kapaszkodót mindenesetre az alkotók által elejtett – akár egymásnak is ellentmondó –  információmorzsák mellett leginkább a trailerek jelentik, amelyek közül az első még áprilisban jelent meg, de inkább csak a hangulatát érzékeltette a filmnek, illetve kiderült belőle, hogy visszatérnek az első rész fontos karakterei. Viszont elhangzott benne egy fajsúlyos mondat is Luke-tól: „Itt az ideje, hogy vége legyen a Jediknek”.

A második trailer október 9-én érkezett, és erről maga Rian Johnson rendező írta a Twitteren, hogy túl spoileres, szóval, ha valaki minden ilyesmit el akar kerülni, akkor inkább ne nézze meg. Hozzátette, hogy ő nem tud állást foglalni a kérdésben, mert amúgy meg tök jó lett a trailer. Itt is felmerültek azért olyan elméletek, hogy azoknak a történéseknek egy része, amelyeket ez a két és fél perc sugall (Luke visszautasítja, hogy tanítsa Rey-t, akit Kylo Ren személyében a sötét oldal is megkísért), direkt félrevezetők.

Ezen kívül több tévés spot, illetve a forgatásról készült videó is kijött a bemutatóhoz közeledve, de ezekből sok újdonság nem derült ki, viszont jól fel lehet használni őket arra, hogy megtámogassák vagy megingassák vele az eddigi találgatásokat.

Elméletek

A rajongók által gyártott teóriák közül a legtöbb azzal foglalkozik, hogy kicsoda is valójában az előző részben megismert Rey, akit gyerekkorában hagytak magára, és roncsvadászként tengette az életét egészen addig, míg az események sűrűjébe nem került Az ébredő Erőben. Az tudjuk, hogy az Erő vele van, nagyon is, a kérdés, hogy minek, illetve kinek köszönhető ez.

J.J. Abrams, a hetedik rész rendezője egyszer arról beszélt, hogy Rey szülei nem szerepeltek Az ébredő Erőben, így egy csomó karakter eleve kiesik, de több rajongó azóta is kitart amellett, hogy Han Solo és Leia gyerekéről van szó (azaz Rey Kylo Ren testvére is egyben).

Daisy Ridley (Rey) az ír Skellig-szigeten (Ach-to bolygó) Rian Johnsonnal. Forrás: Lucasfilm Ltd.

A legerősebben viszont talán az az elmélet tartja magát, amelyik Luke Skywalkert tartják Rey apjának, hiszen az első találkozásukkor, Az ébredő Erő végén kiderült, hogy van valamiféle láthatatlan kapcsolat köztük. Egy másik Luke-os elmélet szerint Rey nem a lánya, csak tanítványa volt Mark Hamill karakterének még kisgyerekként, és az elveszett családja tulajdonképpen a többi jeditanoncot jelenti. A Kenobi-teória szerint viszont Rey Obi-Wan Kenobi unokája lehet, és az ezt támogató rajongók még arra is rámutattak, hogy a ruhájuk, illetve a brit akcentusuk (az Obi-Want játszó színészek, Alec Guinness és Ewan McGregor britek, csakúgy, mint Daisy Ridley) is hasonló.

A tavaly kijött Star Wars-spinoff kapcsán sokan ráugrottak arra is, hogy annak a filmnek a női főszereplője, Jyn Erso (Felicity Jones) lehet Rey anyja. Természetesen Darth Vader sem maradhatott ki a sorból, ő Rey nagyapjaként és nagy-nagybátyjaként is felmerült a rajongóknál.

Mások nem a szülőkkel foglalkoznak, hanem arra mutatnak rá, hogy

Rey lehet a kiválasztott, a Jedik reménysége.

És, hogy a vadabb elméletek mellett se menjünk el említés nélkül, vannak olyanok, akik szerint Rey tulajdonképpen Anakin Skywalker, pontosabban az ő reinkarnációja, mások viszont amellett érvelnek, hogy Luke Skywalker klónja…

A Screen Rant nevű mozis oldalnak adott interjújában viszont Rian Johnson rendező néhány napja arról beszélt, hogy egyik elmélet sem találta fején a szöget, de azért szereti olvasgatni őket, hiszen ő maga is rajongó.

Néhány újdonság

Az eddig közzétett képsorokból úgy látszik, hogy számos új lénnyel gazdagodik a Star Wars-univerzum, például egy kristályszerű rókával, amelynek a megalkotásáról is megnézhetünk egy videót. A cukiságfaktort ezúttal madárszerű lények képviselik, és a porgok máris nagy vitákat váltottak ki a rajongók között, hiszen egyesek szerint túl aranyosak lettek a film sötét hangulatához képest. (Valószínűleg az ewokok és Jar Jar Binks képe rémlett fel bennük, és mindaz, ami velük járt.) Rian Johnson elmagyarázta, hogy a forgatás helyszínéül szolgáló ír Skellig Michael szigeten élő madarak ihlették a porgokat, és úgy volt vele, ha már a valóságban is léteznek hasonlók, miért ne tenné őket bele a filmbe, és ráadásul egy kis könnyedséget is tudott velük csempészni a sztoriba.

A porgokhoz hasonlóan Luke Skywalker remeteszigetén élnek azok a hal- és madárszerű hibridek, akiket Johnson a Caretakers (Gondozók) névvel illetett, és akik az Ahch-To bolygó szigetein tartják fenn a rendet.

A rendező, Rian Johnson egy elejtett megjegyzéséből többen arra következtettek, hogy

egy eddig soha nem látott színű fénykard is bemutatkozik Az utolsó Jedikben.

George Lucas eredetileg csak kétféle színű fénykardot képzelt el, a kéket és a pirosat, az előbbit a Jedik, az utóbbit az Erő sötét oldalán állók használták. Aztán mégis új színekkel bővült a paletta, most pedig egy teljesen új változat is felbukkanhat majd, ezért érdemes lesz a fénykardokat is figyelni.  De olyanok is vannak, akik szerint nem új fénykard, hanem valamilyen teljesen új fegyver jelenik majd meg Az utolsó Jedikben.

Az új helyszínek közül pedig a Canto Bight névre hallgató kaszinóváros ígérkezik kifejezetten érdekesnek, amelyre Az utolsó Jedik kínai trailerjében már egy pillantást is lehetett vetni. Tulajdonképpen egy csomóféle idegen lénnyel telezsúfolt szórakozóhelyről van szó, ami ismerősen hangozhat már korábbi Star Wars-filmekből. Rian Jonhson szerint azonban Cabto Bright korántsem olyan lesz, amit eddig megszokhattunk, mert nem lepukkant és koszos lesz, mint a többi eddig látott ilyen hely a galaxisban. A rendező szerint olyan lesz a kaszinóváros, mintha hideg vízbe dugnánk a fejünket pontosan a film közepén. Ebből persze még elég nehéz elképzelni, hogy mire gondolhatott, de a rajongók érdeklődését mindenesetre ez a kis plusz infó is kellően felcsigázta.

És a végére egy kis hasznos tudnivaló: a filmet december 13-án vetítik először a magyar mozik, és érdemes felkészülni arra, hogy Az utolsó Jedik még Az ébredő Erőnél is hosszabb, 152 perc lesz, ezzel pedig a valaha bemutatott leghosszabb Star Wars-film az univerzumban. Mark Hamill bevallotta, hogy először őt is sokkolta ez a játékidő, de szerinte Az utolsó Jedik olyan, mint A keresztapa: nem érződik rajta a hosszússága.

Vizuális orgia az Orient expresszen

A Gyilkosság az Orient expresszen az első pillanattól kezdve azt a benyomást kelti, hogy Kenneth Branagh csinált magának egy nagyszabású filmet, hogy eljátszhassa Agatha Christie zseniális detektívét, Hercule Poirot-t. Más értelme nem nagyon volt ennek az adaptációnak, hacsak az nem, hogy nagy sztárokat láthatunk benne szokatlan külsővel.

Nem lenne fair a kritika, ha nem szögeznénk le már rögtön az elején, hogy van egy olyan hiányossága a Magyarországon bemutatásra kerülő filmnek, amelyről Kenneth Branagh abszolút nem tehet, viszont minden igyekezetünk ellenére nehéz tőle elvonatkoztatni: az idegesítő magyar szinkron. Igaz, a szinkron egyébként is általában ront a filmeken (a kevés kivétel között például a Bud Spencer – Terence Hill filmek és hasonló kaliberű alkotások említhetők), de néha egészen tönkre is teheti az élményt. Ez utóbbi kategóriába tartoznak azok a filmek, ahol a karakterek különböző anyanyelvűek, ezért az akcentusokat is igyekeztek visszaadni a szinkronstúdióban, és nem vígjátékról van szó.

Abban a pillanatban, amikor az első jelenetében Kenneth Branagh raccsolva megszólal magyarul (ami a belga nyomozó francia anyanyelvére hivatott utalni), már sokkal rosszabb helyzetből indul a film.

És ehhez jött még hozzá Willem Dafoe németes akcentusa, amely szintén büntetés a nézőnek. Fontos leszögezni, hogy erről abszolút nem a szinkronszínészek tehetnek, annál is inkább, mert az összeválogatásukra egyébként nem lehet panasz.

Michelle Pfeiffer kulcsszerepet kapott a filmben. Forrás: Fórum Hungary

A másik nehézség a filmmel kapcsolatban az, hogy nehéz túllendülni azon a Poirot-képen, amely az ember elméjében a könyvek, esetleg a korábbi tévé- vagy filmadaptációk alapján él. Jómagam, ha Hercule Poirot-ra gondolok, David Suchet arcát látom magam előtt, és ehhez képest

Branagh kék szemű, átlagos testalkatú Poirot-ja, akinek arcszőrzete emellett egy spanyol lovagot idéz, borzasztóan szokatlan volt.

De ezzel alapvetően nem lett volna baj, hiszen ez a Poirot viselkedésében is más volt: kicsit olyan, mintha James Bonddal keresztezték volna.

Sem ez a némiképp újragondolt Poirot, sem a film többi része – köztük a rengeteg sztár – nem adott magyarázatot arra, hogy miért is volt szükség erre az újabb filmadaptációra (1974-ben készült egy nagy sikert arató, több Oscarra jelölt alkotás a számos tévés verzió mellett). Persze, nagyon érdekes sztorija van az 1930-as években játszódó regénynek, de ez a film nem sokat adott ehhez hozzá. Sőt, a színészek inkább csak elvonták róla a figyelmet, mert nézőként inkább azon csodálkozunk, hogy nahát, ez itt Judi Dench ez meg Penélope Cruz, ahelyett, hogy a karaktereikre figyeljünk.

Azon kívül, hogy kétségtelenül jót tesz a marketingnek, semmi nem indokolta, hogy Branagh ennyi sztárt pakoljon a filmbe.

(Bár Johnny Depp lassan annyi rossz filmet vállal, hogy inkább elrettenteni és nem vonzani lehet vele a nézőket.) Az Andrenyi grófként látható Szergej Polunyin például azért szerepel benne, mert a balett fenegyerekként emlegetett balettsztár a filmben is egy balhés balettsztárt játszik, de nagyon kevés jelenete van, és azok nagy része is elképesztően bizarr.

Johnny Depp sötét titkokat rejteget a filmben. Forrás: Fórum Hungary

De nem csak a szereposztás tekintetében tűnt mesterkéltnek a film.

Az egész alkotás bántóan mű, hiába a rengeteg odafigyelés a hiteles részletekre.

Isztambultól kezdve, ahonnan az Orient expressz elindul a vonat ablakára rakódott jégrétegen és a hófödte hegyvidéki tájakon át Poirot bajuszáig semmi sem hat igazinak. Egyébként még ezzel sem lenne feltétlenül baj, hiszen vannak olyan rendezők, akik pontosan ezzel az eszközzel képesek sajátságos képi világot teremteni, itt azonban ez inkább csak művi hatás maradt meg, pedig digitális kamerák helyett direkt igazi filmet használt Branagh és az operatőr, Haris Zambarloukos.

A rendező egy werkfilmben arról beszélt, hogy ezzel akarta élesebbé, gazdagabbá és színesebbé tenni a filmet, hogy a néző úgy érezze, mintha valóban benne lenne. Lehet, hogy velem van a baj, de nálam Kenneth Branagh metszően kék szeme, a Daisy Ridley száján rosszul felkent rúzs, és az összes többi részlet inkább az ellenkező hatást érte el, így végső soron a film erényei azok, amelyeket Agatha Christie történetének köszönhet.

Brit sztárokban nincs hiány – Daisy Ridley, Olivia Colman és Judi Dench

Az izgalmas, fordulatos sztorit ugyanis elég jól sikerült adaptálni a forgatókönyvben – bár maradtak kidolgozatlan karakterek -, amikor pedig megpróbálták felturbózni a történetet, azt inkább hagyjuk. Kenneth Branagh ugyanis mintha a nagyszabású díszletekkel és a rengeteg külső felvétellel próbálta volna sulykolni a nézőben, hogy márpedig ez film, és nem színház vagy tévé, de ezekkel a forgatókönyvbe erőltetett jelentekkel megint más hatást ért el, és a mesterkéltségre pakolt rá egy jó nagy lapáttal. De összességében a Gyilkosság az Orient expresszen mindezek ellenére is tud szórakoztató lenni (persze főképp azoknak, akik nem olvasták még a regényt, nem láttak más adaptációt, esetleg rossz a memóriájuk) viszont emlékezetes nemigen marad.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!